کد خبر: ۷۸۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - 05 August 2016
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: جهاد دانشگاهی حلقه مفقوده بین دانشگاه و بخش صنعت است.


مجید کیان‎پور در گفت‎وگو با ایسنا اظهار کرد: در جهاد دانشگاهی شرکت‎های دانش بنیان زیادی فعالیت می‎کنند؛ یکی از آن‌ها پژوهشکده رویان و از نیازهای ضروری جامعه است و این نهاد توانسته نقش ارزنده‎ای در این زمینه داشته باشد.

وی ادامه داد: امروزه باید بر روی فن‎آوری روز و علم نوین تاکید کرد و جهاد دانشگاهی به عنوان یک واحد علمی، پژوهشی و دانشگاهی این موضوع را با چابکی و چالاکی پیگیری می‎‌کند و تابحال در این زمینه نیز موفق عمل کرده است.

وی جهاد دانشگاهی را حلقه مفقوده بین دانشگاه و بخش صنعت دانست و افزود: در این زمینه جهاد دانشگاهی باید خلا را پر کند و با انعقاد تفاهم‎نامه‎هایی با این دو بخش باعث شود فارغ التحصیلان خود کارآفرین شوند.

نماینده مردم دورود و ازنا اظهار کرد: ایران در زمینه تولید علم رتبه‎های برتر را در جهان و خاورمیانه به خود اختصاص داده است. علم و دانش باید اجرایی و کاربردی شود و جهاد دانشگاهی در این زمینه توانایی بالایی دارد.

وی با بیان این‌که «هم اکنون در دانشگاه‎ها بیشتر مدرک‌گرایی داریم»، تصریح کرد: باید دانشگاه‎ها عملکردی و صنعت‌گرا باشند. اگر بخواهیم به تولید، اشتغال و صنعت پایدار برسیم در کنار احداث واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی که هزینه‎های هنگفتی نیز صرف اجرای آن‌ها می‎شود باید به دنبال راه‎اندازی و فعال‌سازی واحدهای کوچک تا متوسط نیز باشیم و برای برداشتن موانع بر سر راه تولید تدابیر ویژه‎ای در ستادهای تسهیل فراهم کنیم.

وی ادامه داد: برای برداشتن موانع بر سر راه تولید و اشتغال باید با تدبیر و برنامه عمل کرد و آن‌ها را مورد آسیب‌شناسی قرار دهیم؛ اگر به دنبال درمان هستیم هیچ راهی بجز استفاده از تمامی ابزار و امکانات موجود خصوصاً جهاد دانشگاهی نداریم که بتواند اتصال بین صنعت و دانشگاه را به خوبی برقرار کند تا در جهت رشد تولید ناخالص ملی بر اساس برنامه‎‎های توسعه‎ای به اهداف مذکور برسیم.

نماینده مردم دورود و ازنا با بیان این‌که «دانشجو زمانی که فارغ ‎التحصیل می‎شود با صنعت و بازار کار بیگانه است»، گفت: او منتظر است کسی بیاید و برایش شغل ایجاد کند و عمر خود را با کمترین بهره‎وری می‎گذراند. در این گذر هم باید در جهت کارآفرینی و اشتغال پایدار و توسعه صنعتی زمینه را برای ورود نیروی آماده به کار فارغ‎التحصیل از دانشگاه‎ها در بخش خصوصی فراهم کنیم.

وی افزود: به طور کلی باید زمینه‌ای ایجاد کنیم که همه فارغ‎التحصیلان در بخش خصوصی جذب شوند و بتوانند در عرصه کار و صنعت در این کشور باعث رونق اقتصادی شوند و بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون اقتصاد مقاومتی توفیق روزافزونی داشته باشیم؛ در این خصوص جهاد دانشگاهی می‎تواند با انعقاد توافق نامه‎ها و تفاهم نامه‎ها نقش مناسبی را در رفع موانع تولید و تسهیل در ایجاد کارگاه‎‌‎‎های کوچک و متوسط داشته باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: