کد خبر: ۷۷۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - 01 August 2016
کاهش بهای نفت در بازار جهانی، خطری جدی برای اقتصاد نیجریه به همراه دارد.
عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت در جهان، بهای فروش نفت ماه اوت را برای تمامی خریداران آسیایی و آمریکایی کاهش داده است. موضوعی که می تواند به نشانه تشدید رقابت ها برای کشوری مانند نیجریه محسوب شود.

شرکت دولتی آرامکو، تولیدکننده نفت عربستان، بهای نفت خام سبک فروشی به بازارهای آسیا را به بیشترین میزان در 10 ماه گذشته کاهش داد.

این شرکت اعلام کرد در نظر دارد تا محموله های نفت خام را در سپتامبر 1.10 دلار کمتر از متوسط بهای بازار آسیا به فروش برساند. این بها به معنای کاهشی 1.30 دلاری از ماه اوت محسوب می شود، بیشترین میزان کاهش از ماه نوامبر.

بهای رسمی سایر محصولات نفتی نیز کاهش یافته است. بیشترین آن با 1.60 دلار به نفت خام فوق سبک مربوط می شود. بهای نفت خام سبک و فوق سبک برای مشتریان آمریکایی به ترتیب 20 و 40 سنت کاهش یافته است. در همین حال بهای نفت خام متوسط و سنگین بدون تغییر باقی مانده است. 

آرامکو بهای تمام محصولات، به غیر از نفت فوق سبک، را برای مناطق اروپایی افزایش داد.

تحلیلگر اقتصادی موسسه "اکوبانک کاپیتال" اظهار کرد نیجریه برای حفظ سهم خود از بازار ناچار است تا در فروش نفت این کشور به خریداران تخفیف ارائه دهد. وی در ادامه افزود: "عربستان تنها در مناطقی بهای نفت خود را کاهش داده که به دلیل افزایش تولید ایران رقابت بسیاری برای سهم بازار ایجاد شده است. در حال حاضر هیچ رقابتی برای بازار اروپا وجود ندارد. کاهش بهای نفت به این معناست که نیجریه برای حفظ مشتریان خود در آسیا و آمریکا، ناچار است تخفیف ارائه دهد. این موضوع به هیچ عنوان خبر خوبی برای این کشور محسوب نمی شود."
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: