کد خبر: ۷۶۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۲۹ تير ۱۳۹۵ - 19 July 2016
رئیس خانه اقتصاد ایران گفت: مشکل اساسی صنعت و تولید در تامین نقدینگی بوده و رکود حاکم هم ناشی از آن است.
ابراهیم جمیلی، رئیس خانه اقتصاد ایران با حضور در برنامه «تیترامشب» شبکه خبر با بیان اینکه دولت برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط، دیر اقدام کرده است افزود: پارسال دولت در اجرای برنامه خروج از رکود فقط توانست مشکلات دو واحد صنعتی خودروسازی را حل کند و به بقیه واحدهای صنعتی و تولیدی کمکی نکرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی گفت: مشکل اساسی صنعت و تولید در تامین نقدینگی بوده و رکود حاکم هم ناشی از آن است .

جمیلی با بیان اینکه اکنون بانک ها پاشنه آشیل اقتصاد کشور هستند افزود: حدود 800 هزار میلیارد تومان پول مردم در بانک ها سپرده گذاری شده است بنابراین نقدینگی وجود دارد اما تا زمانی که بانک ها بنگاه داری می کنند به بخش خصوصی نوبت نمی رسد.

عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: بیش از صد هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم و برخی پول ها در مسکن مهر و طرح های نیمه تمام، راکد شده است.

جمیلی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید بر بانک ها نظارت کند، افزود: اکنون سود تسهیلات برخی بانک ها بیش از 27 تا 36 درصد است.

در ادامه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم با حضور در این برنامه گفت: تامین نقدینگی و نبود تسهیلات بانکی مناسب از مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی است .

حمیدرضا فولادگر افزود: تسهیلات بانکی یکی از راه های تامین مالی است و راه های دیگری مانند مشارکت ،سرمایه خود تولیدکننده و برخی ابزارهای جدید تامین مالی هم وجود دارد.

وی تاکید کرد: 950 تا هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که بیشتر آن غیر مولد و در مسیرهای غیرتولیدی است.

فولادگر با اشاره به اینکه وضعیت محیط کسب و کار، نامناسب است گفت: این نقدینگی را باید به سمت تولید سوق دهیم.

وی افزود: هنوز 16 هزار میلیارد تومان که قرار بود به تولید اختصاص یابد به این بخش تزریق نشده است.

فولادگر با بیان اینکه  فعال کردن بنگاه های کوچک و متوسط مهمترین راه خروج از رکود  است، گفت: دولت در این باره اقداماتی را آغاز کرده است.
 
در ادامه رئیس خانه اقتصاد ایران با تاکید بر اینکه ارائه تسهیلات باید شفاف باشد گفت: اسامی واحدها و کسانی که تسهیلات می گیرند و کسانی که معوقات بانکی دارند باید به طور شفاف اعلام شود.

فولادگر هم گفت: از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تا کنون کمتر از سه هزار میلیارد تومان از درآمد ناشی از این قانون به تولید اختصاص داده شده است در حالی که قرار بود در سه سال نخست اجرای این قانون 10 هزار میلیارد تومان و در دو سال اخیر 5 هزار و 200 میلیارد تومان از محل این درآمدها به تولید اختصاص داده شود.

وی ادامه داد : نرخ سود تسهیلات بانکی در ظاهر به 15 درصد کاهش یافته اما در حقیقت به روش هایی محاسبه می کنند که در عمل این سود به بیش از 25 درصد می رسد.

جمیلی رئیس خانه اقتصاد ایران هم گفت: از محل کاهش سود سپرده های بانکی حدود 13 تا 15 هزار میلیارد تومان منابع بانک ها آزاد شد آن ها باید بگویند که این پول در کجا هزینه شده است .

وی افزود: بانک ها مشکلات خود را در صورت های مالی از این طریق جیران کردند.

عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران اضافه کرد: از زمانی که نرخ سود سپرده ها از 18 به 15 درصد کاهش یافت باید سود تسهیلات هم از 21 به 18 درصد کاهش می یافت در حالی که این موضوع با 2 ماه تاخیر انجام شد و این به نفع بانک ها شده است.

جمیلی گفت: دولت در زمینه سیاست خارجی و کاهش تورم، خوب اما در زمینه اقتصادی بد عمل کرده است.

وی تاکید کرد: 70  درصد معوقات بانکی ها ناشی از نبود نظارت برآنهاست.

فولادگر هم گفت: همه انتظار دارند نرخ سود بانکی متناسب با تورم کاهش یابد .

در ادامه کریمی سخنگوی بانک مرکزی در ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه نباید همه تقصیرات را بر گردن نظام بانکی گذاشت، گفت: تنگناهای مالی وجود دارد که یک چرخه و فرآیند است.

وی افزود: مشکلات واحدهای تولیدی باید به درستی شناسایی شوند در غیر این صورت شاید حتی تزریق نقدینگی رکود را عمیق تر کند.

کریمی گفت: نظام بانکی در دو ماهه نخست امسال 49 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخته که بیش از دو سوم آن یعنی حدود 66 درصد برای تأمین سرمایه در گردش بوده است و 12 هزار و 400 میلیارد تومان آن به بخش صنعت و معدن اختصاص داشت.

وی افزود: نظام بانکی با همه مشکلات خود بیشترین همراهی را در پرداخت 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات به هفت هزار و 500 واحد تولیدی دارد.

کریمی ادامه داد: کمتر از 50 درصد 49 هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که در دو ماهه امسال پرداخت شده مربوط به تسهیلات تمدیدی است.
 
وی گفت: روند اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی متناسب با طرح های ارسالی به بانک ها آغاز شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: