کد خبر: ۷۶۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۸ - ۲۹ تير ۱۳۹۵ - 19 July 2016
رئیس جمهوری یکشنبه گذشته برای بررسی بیش از پیش نیازهای توسعه‌ای استان کرمانشاه و بررسی راهکارهای آن، در دو نشست توسعه و سرمایه‌گذاری و شورای اداری استان شرکت کرد، جلساتی که جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و تسهیل سرمایه گذاری‌ها و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، رویکردهای اصلی آنها بود.
حجت‌الاسلام حسن روحانی در این نشست‌ها، خواستار مشارکت بیشتر بخش خصوصی در توسعه استان‌ها و کشور شد و رقابت سالم را ضامن شفافیت و توسعه تولید دانست. او همچنین بر ضرورت ساماندهی نهادهای عمومی غیر دولتی تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه، با بیان اینکه دولت وظیفه خود می‌داند تا شرایط را برای فضای مناسب به منظور فعالیت اقتصادی آماده کند، تلاش برای رفع تحریم‌ها که مانعی برای فعالیت‌های مختلف اقتصادی در کشور بود را در همین راستا ارزیابی کرد. رئیس‌ شورای عالی امنیت ملی، به تلاش دولت برای رفع تحریم‌ها، به منظور ایجاد شرایط لازم برای فعالیت اقتصادی در کشور اشاره و اظهارکرد: همه تحریم‌ها باید برداشته شود و برداشته شدن آنها راه‌حل دارد. بی‌تردید ایستادن و تماشا کردن در این زمینه به نفع کشور نیست.

روحانی با بیان اینکه تحریم‌های اقتصادی شرایط خاصی در کشور ایجاد کرده بود، گفت: این تحریم‌ها مستند به تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل شده بود و این دولت توانست تحریم‌های سازمان مللی مربوط به موضوع هسته‌ای را لغو کند و این یک موضوع واضح و غیرقابل تردید است، اگر چه عده‌ای نمی‌خواهند از این اقدام دولت تعریف کنند اما ضرورت ندارد چشم خود را روی واقعیت ببندند. وی با بیان اینکه تحریم‌های سازمان ملل و تحریم‌های هسته‌ای لغو شده و مشکلات مسیر اجرایی باید حل شود، خاطرنشان کرد: اگر چه تحریم‌ها برداشته شده اما بدون شک باز شدن همه گره‌ها، چه بسا، یک روزه امکانپذیر نباشد البته نه اینکه طرف مقابل تأثیر و مشکلی در این زمینه نداشته باشد، اما مهم این است که از مشکلات نترسیم و برای حل و فصل آن گام برداریم.

روحانی اضافه کرد: برخی به خاطر ترس‌های نابجا می‌خواهند، از موضوع اصلی دور شوند، لذا اگر برفرض کشوری یا فردی با ما مشکل داشت، باید بنشینیم و برای رفع مشکل راه‌حل مناسب بیابیم.به باور رئیس جمهوری، هیچ مشکلی در دنیا وجود ندارد که برای آن راه‌حلی وجود نداشته باشد.

فضای کشور را از فساد پاک کنیم
روحانی در ادامه با تأکید بر اینکه باید فضای کشور را از فساد پاک کنیم، گفت: مبارزه با فساد و رانت ضرورت شکوفایی اقتصاد است. وی به موضوع فیش‌های حقوقی اشاره کرد و گفت: اگر چه این موضوع بزرگتر از آنچه بود، تبلیغ شد، اما به هر حال مشکلی بوده که باید حل و فصل شود، ضمن اینکه فقط به قوه مجریه اختصاص نداشته و سایر قوا و دستگاه‌ها را نیز شامل می‌شود و ان‌شاء‌الله گام به گام این مشکل را حل و فصل خواهیم کرد. 

رئیس شورای عالی امنیت ملی، اضافه کرد: در بررسی موضوع فیش‌های حقوقی مشخص شد قوانینی وضع شده که در آن استثناهایی وجود دارد و بدون تردید برای اصلاح این مشکل نباید هیچگونه استثنایی وجود داشته باشد. وی گفت: دولت با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب، تصمیمات عامی را در خصوص مشکل فیش‌های حقوقی برای هر سه قوه و نهادها اتخاذ کرده است و امروز شرایطی فراهم آمده که می‌توانیم گام‌های خوبی را برای اصلاح این مشکل برداریم؛ البته مردم هم باید آن را از ما مطالبه کنند تا این مسأله به سرانجام نهایی برسد.

روحانی خاطرنشان کرد: بدون تردید برای دستگاه‌های دولتی، نهادهای مختلف نظارتی وجود دارند، اما برای بخش‌های خصوصی شرایط متفاوت است و در این زمینه چنانچه شرایط جامعه سالم و رقابتی باشد، این رقابت می‌تواند بهترین کنترل‌کننده و ناظر باشد.

ساماندهی نظارت بر نهادهای عمومی غیردولتی
رئیس‌ جمهوری با بیان اینکه نظارت بر نهادهای عمومی غیردولتی باید ساماندهی شود، خاطرنشان کرد: در قانون اساسی سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی ذکر شده است، اما امروز با نوع چهارمی به نام نهادهای عمومی غیردولتی، مواجه هستیم، چگونه می‌توان بر این موجود عجیب و عظیم‌الجثه نظارت کرد؟ لذا برخی از معضلات از چنین مسائلی نشأت می‌گیرد.

وی، رفع شرایط فسادزا را مورد تأکید قرار داد و گفت: در حوزه فرآورده‌های نفتی، بخش بزرگی قاچاق می‌شد و کنترل آن نیز موضوع دشواری بود، اما این دولت از مسیر درستی وارد مقابله با این موضوع شد و تصمیم گرفت همه آنهایی که حمل و نقل را در اختیار دارند، ‌تحت شرایط خاصی قرار بگیرند و بنا براین با دو گام درستی که دولت در این زمینه برداشت، شاهد کاهش بیش از 9 درصدی مصرف گازوئیل بودیم. رئیس‌ جمهوری همچنین با تأکید بر لزوم تجهیز گمرکات کشور به فناوری‌های جدید، گفت: قاچاق فساد اقتصادی است و باید جلوی آن گرفته شود. اگر گمرکات کشور را مجهز کنیم، می‌توان از بخش بزرگی از قاچاق‌ جلوگیری کرد.

دولت خود را نیازمند نقد می‌داند
رئیس‌ جمهوری در ادامه با بیان اینکه دولت با برنامه‌ریزی‌های لازم درصدد رفع کامل مشکلات مردم است، خاطرنشان کرد: البته نه اینکه نقص و اشکالی در اقدامات دولت وجود نداشته باشد، دولت خود را نیازمند انتقاد می‌داند و نقد دلسوزانه را یک نعمت الهی محسوب می‌کند. باید منتقدان و کارآفرینان برای دولت همچون آینه باشند تا در آن نقاط قوت و ضعف آن را دیده و درصدد رفع ضعف آن برآییم. 

روحانی، توسعه و کارآفرینی را نیازمند سه اصل سرمایه، فناوری و بازار دانست و گفت: سرمایه عمدتاً باید در داخل تهیه و جذب شود و باید بتوانیم از سرمایه ایرانیان خارج از کشور و نیز سرمایه‌های خارجی، استفاده کنیم.

روحانی ضمن تأکید بر اینکه بخشی از تولیدات داخل به صادرات اختصاص یابد، تصریح کرد: در چنین صورتی است که وارد رقابت، کیفیت و اصلاح قیمت خواهیم شد. رقابت سالم، ضامن شفافیت اقتصاد و کیفیت کالا است.اگر رقابت وجود نداشته باشد، رشد و توسعه نیز حاصل نخواهد شد. وی همچنین با اشاره به مرز مشترک کرمانشاه با کشور عراق و استفاده از این ظرفیت نیز برای توسعه این استان، گفت: کرمانشاه دروازه غربی تجارت و اقتصاد ایران است. دولت بیشترین کمک را برای امنیت و ثبات عراق انجام داده و معتقدیم تلاش برای تقویت امنیت و ثبات کشورهای منطقه به نفع همه است.

رقابت‌های سیاسی به منافع ملی لطمه نزند
روحانی در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه رقابتهای سیاسی لازم اما نباید به اصل منافع ملی لطمه بزند، تصریح کرد: امنیت، هدایت‌های رهبری و تفاهم قوا نعمت‌های بزرگ است که باید قدردان آن باشیم. وی با تأکید بر ضرورت وحدت، همدلی و یکپارچگی در راستای توسعه کشور در راستای حفظ منافع و اهداف ملی، گفت: امروز باید با استفاده از منابع داخلی و بهره‌گیری از اتحاد و انسجام، امنیت، تفاهم میان قوای سه‌گانه و هدایت‌های رهبری معظم انقلاب، روند توسعه روزافزون کشور را به پیش ببریم. رئیس جمهوری با قدردانی از استقبال و میهمان‌نوازی باشکوه مردم این استان از هیأت دولت، گفت: برای دولت همه استان‌های کشور، یکسان و همگی اجزای پیکره ایران عزیز، هستند. 

از سوی دیگر، هر استانی ویژگی‌های خاص خود را دارد که باید براساس آنها، برای توسعه روزافزون همه نقاط کشور، تلاش کنیم. به گفته روحانی، وعده‌هایی که دولت در سفرهای استانی به مردم می‌دهد، به گونه‌ای است که تا پایان دولت باید اجرایی و نهایی شوند. رئیس شورای اقتصاد با اشاره به تلاش موفق دولت برای تک رقمی کردن تورم، اضافه کرد: حل مشکل اشتغال در کشور، به معنای استخدام جوانان و فربه کردن دولت نیست، بلکه باید با فراهم کردن شرایط برای مشارکت جوانان در صحنه‌های مختلف رونق اقتصادی این مشکل را برطرف کنیم.

وی با اشاره به ضرورت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور افزود: زنجیره سرمایه، تکنولوژی، تولید و بازار فروش باید تکمیل شود که در این راستا بودجه دولت محدود است و در نتیجه باید شرایط را برای جذب سرمایه داخلی و خارجی در راستای رونق دادن به اقتصاد و انجام طرح‌ها فراهم و مهیا کنیم. 

رئیس‌ جمهوری با بیان اینکه گفتمان و عمل همه قوا و نهادها باید رونق اقتصادی باشد، گفت: دولت طی سه سال گذشته با همه توان، علاوه بر تلاش برای حل و فصل مسأله هسته‌ای به دنبال حل مشکلات اقتصادی کشور بوده است و این تلاش‌ها را با هدف‌گذاری دستیابی به رشد 5 درصدی در سال‌جاری ادامه خواهد داد. روحانی تأکید کرد: هر چه وحدت، همدلی و یکپارچگی افزایش یافته و به دنبال حاشیه‌ها و مسائل و موضوعات حزبی نباشیم و منافع، اهداف و امنیت ملی برایمان اصل باشد، موفق‌تر خواهیم بود.

تحول در استان کرمانشاه با برنامه‌های دولت یازدهم
رئیس‌ جمهوری در آخرین برنامه خود در این سفر، در نشستی با خبرنگاران استانی و ملی، به پرسش‌های آنان پاسخ گفت. روحانی در این نشست، از اجرایی و عملیاتی شدن 45 طرح با اعتبار 998 میلیارد تومان در سال‌های 95 و 96 برای توسعه و آبادانی استان کرمانشاه خبر داد و تأکید کرد با برنامه‌های دولت تدبیر و امید این استان متحول خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم در مجموع 7 هزار میلیارد تومان در بخش آب و آبرسانی استان اعتبار تخصیص داده است که ان‌شاء‌الله این استان در بخش کشاورزی متحول خواهد شد، تأکید کرد: کرمانشاه یکی از قطب‌های پتروشیمی خواهد شد که بویژه در صنایع پایین‌دستی قابلیت ایجاد اشتغال برای جوانان این استان را فراهم می‌کند. 

روحانی با اشاره به گزارش دکتر نوبخت در جلسه شورای اداری درباره نرخ اشتغال در استان کرمانشاه طی سه سال گذشته، اظهار داشت: حرکت خوبی در این استان انجام شده و افتتاح و آغاز عملیات اجرایی 197 طرح در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران، نشانگر حیات و تحرک جدید کرمانشاه در زمینه‌های نیرو، آب، دانشگاهی، برق، بیمارستان و ارتباطات است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: