کد خبر: ۷۳۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - 17 June 2016
رئیس کمیسیون عمران دوره نهم مجلس گفت: بسیاری از فرارهای مالیاتی مربوط به خود مسئولان و دستگاه‌های دولتی است و موجب شده است اهتمام بسیاری برای حل این مشکل وجود نداشته باشد.
رئیس کمیسیون عمران دوره نهم مجلس گفت: بسیاری از فرارهای مالیاتی مربوط به خود مسئولان و دستگاه‌های دولتی است و موجب شده است اهتمام بسیاری برای حل این مشکل وجود نداشته باشد.

سید مهدی هاشمی در گفت‌وگو با  فارس  با بیان اینکه دولت نباید فکر کند که همه مشکلات کشور در مذاکرات قابل حل است، گفت: متاسفانه دولت همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد مذاکرات قرار داد و ما تنها شاهد تکرار تجربه‌های گذشته مبنی بر بد عهدی‌های آمریکا و گروه 1+ 5 بودیم.

وی ادامه داد: از دولت این انتظار می‌رود که برای ادامه کار بر روی ظرفیت‌ها و توانایی‌ داخلی سرمایه‌گذاری کند و همه اتکای خود را به خارج از مرزها محدود نکند.

رئیس کمیسیون عمران در مجلس نهم بیان کرد: موضوع اشتغال و کمبود مسکن با مذاکرات حل نخواهد شد و شاید تنها تاثیرات حداقلی بر آنها داشته باشد، اما تعطیلی کارخانه ارج و هزاران کارخانه دیگر نتیجه عدم توجه به اقتصاد مقاومتی و ظرفیت داخلی است.

وی با بیان اینکه دیگر نباید به دنبال برجام های 2، 3و 4 باشیم، عنوان کرد: ما باید به اصول و مبانی اعتقادی، انقلابی و اقتصادی خود توجه و تکیه کنیم و به این باور برسیم که باید دست به زانوی خود بگیریم و مشکلات داخلی را با اتکا به توانمندی‌ خودمان حل کنیم.

* بدون توانمندی داخلی دست ما در هر مذاکره‌ای بسته خواهد بود

هاشمی با بیان اینکه ما باید بتوانیم اراده خود را در پای میز مذاکره به طرف مقابل تحمیل کنیم، اظهار داشت: تا زمانی که اقتداری از نظر فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در کشور وجود نداشته باشد، قطعا در مذاکرات نمی توانیم تعیین کننده باشیم، بنابراین این موضوعات باید به طور جدی پیگیری شود و توانمندی‌ خود را افزایش دهیم.

نماینده ادوار مجلس به موضوع خرید هواپیماها اشاره کرد و گفت: اگر دشمنان ما ببینند که در مباحث اقتصادی با اتکا به توان خودی پیش می‌رویم، قطعا برای اینکه بازار فروش خود را از دست ندهند، برخورد آسان‌تری با ما خواهند داشت، تا کالای خود را به فروش برسانند، چرا که اگر این کار را نکنند، ما قادر خواهیم بود، به ساخت هواپیما نیز بپردازیم.

وی افزود: در صورتی که این کشورها به این نتیجه برسند که امکان دسترسی یا پیش نیاز ساخت چنین صنایعی در کشور ما وجود ندارد، برای ما تعیین تکلیف کرده و در مذاکرات هم سخت‌گیرانه‌تر رفتار می‌کنند.

* وعده‌های خوش خیال‌ها درباره خرید هواپیما هنوز عملی نشده است

هاشمی با بیان اینکه قطعی نشدن قرارداد خرید هواپیما‌ بعد از چند ماه گویای بدعهدی 1+5 است، گفت: وعده‌های افراد خوش خیال داخلی تا کنون اجرایی نشده و در واقع تنها توانستیم با این هواپیماها عکس یادگاری بگیریم.

نماینده دوره نهم مجلس با بیان اینکه بدعهدی در خرید هواپیماها دو شائبه ایجاد می کند، ادامه داد: از طرفی این موضوع استنباط می‌شود که مسئولان تنها در جهت جلب افکار عمومی برای انتخابات این اقدام را انجام داده‌اند و غربی ها به تعهدات خود عمل نکردند و سوال دوم هم این است که چرا برخورد مناسبی از سوی دولتمردان داخلی با آنها صورت نمی گیرد؟

* بخش قابل توجهی از فرار مالیاتی مربوط به مسئولان است

وی در پاسخ به اینکه چرا اقدام اساسی از سوی دولت در مورد فرار مالیاتی صورت نمی گیرد، گفت: بخش قابل توجهی از فرار مالیاتی مربوط به خود مسئولان و دستگاه‌های دولتی است و همین امر موجب شده که دولت اهتمام زیادی برای این موضوع وجود نداشته باشد.

*وام خودرو باید ناوگان عمومی را هدف می‌گرفت

هاشمی اعطای وام خودرو را یک اشتباه بزرگ دانست و ادامه داد: این وام باید در اختیار خودروهای عمومی قرار بگیرد تا مشکلات خودروسازان، آلودگی هوا ، نوسازی حمل و نقل، کاهش مصرف سوخت و مشکلات حمل و نقل عمومی تسهیل شوند چرا که در بخش خصوصی چنین حجم و مصرفی وجود ندارد.

 وی تاکید کرد: یکی دیگر از پیامدهای منفی اعطای وام خودرو، فرار کارخانجات از افزایش ارتقا کیفی تولیدات است.

*صنعتی که یک سوم اقتصاد کشور را شامل می‌شود رها شده است

نماینده ادوار مجلس بیان کرد: صنعت ساختمان می‌تواند به اشتغال و راه اندازی صنایع وابسته بیشتری  کمک کند، چرا که این صنعت یک سوم اقتصاد کشور را در بر می‌گیرد و این سوال پیش می‌آید که چرا این بخش مورد توجه قرار نمی گیرد؟

هاشمی اظهار داشت: حال که دولت مدعی است تصمیمات کارشناسی می گیرد، حداقل خوب است در تصمیمات اساسی و مهم از کارشناسان مربوطه و یا کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز کمک بگیرد و از نظرات آنها استفاده کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: