کد خبر: ۷۳۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - 11 June 2016
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: احتمال شیوع تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو در فصل تابستان وجود دارد و کنه‌ها مهم‌ترین ناقل این بیماری هستند.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: احتمال شیوع تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو در فصل تابستان وجود دارد و کنه‌ها مهم‌ترین ناقل این بیماری هستند.

مجید همتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با اشاره به شیوع بیماری تب خونریزی‌دهنده «کریمه‌کنگو» در فصل تابستان، اظهار کرد: تب کریمه‌کنگو نوعی بیماری ویروسی است که مشترک بین انسان و دام بوده و بدون هیچ گونه علامتی در دام دیده می‌شود.

وی ادامه داد: این بیماری در انسان بسیار خطرناک است و با تب آغاز شده و دارای علائمی مانند بی اشتهایی، تهوع، سردرد است و در نهایت موجب پارگی دیواره مویرگ‌ها در مغز و سکته مغزی می‌شود.

به گفته رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه، این بیماری در دام از راه‌های مختلفی انتقال می‌یابد و مهم‌ترین ناقل تب کریمه‌کنگو، کنه‌ها هستند و علاوه بر آن‌ها گروهی از حشرات نیز عامل انتقال بیماری به شمار می‌روند.

همتی به دیگر راه‌های انتقال بیماری تب کریمه‌کنگو از دام به انسان اشاره داشت و اضافه کرد: خون و ترشحات دام آلوده تهدیدی بزرگ برای افرادی است که گوشت قرمز مورد نیاز خود را از کشتارهای خیابانی  و غیرمجاز تهیه می‌کنند.

این مقام مسؤول بیان داشت: فردی که دچار این بیماری شود خون و ترشحات او نیز در بیمارستان می‌تواند عاملی برای انتقال بیماری به دیگران باشد.

وی با اشاره به سم‌پاشی بدن و جایگاه‌های دام زیر نظر کارشناسان اداره‌کل دامپزشکی در راستای جلوگیری از شیوع این بیماری، افزود: دامداران باید به‌طور مرتب و مستمر جایگاه و بدن دام‌های خود را سم‌پاشی کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه قصاب‌ها، دامداران، دامپزشکان، پرستاران، سلاخ‌ها و افراد شاغل در میدان دام بیشتر در معرض این بیماری هستند، گفت: این افراد باید از لباس مخصوص و همچنین تجهیزات لازم همچون ماسک، روپوش و چکمه استفاده کنند و در زمان کار علاوه بر اینکه از خوردن و آشامیدن پرهیز کرده از گذاشتن چاقو میان دندان‌ها نیز خودداری کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: