کد خبر: ۷۱۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۵ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - 25 May 2016
قرار است آلمانی‌ها تجارب خود در زمینه‌های شهری، محیط زیست و استفاده بهینه از منابع را در اختیار طرح‌های توسعه شهری اصفهان قرار دهند.
قرار است آلمانی‌ها تجارب خود در زمینه‌های شهری، محیط زیست و استفاده بهینه از منابع را در اختیار طرح‌های توسعه شهری اصفهان قرار دهند.

به گزارش ایسنا، روز گذشته سمینار مشترک ایران و آلمان تحت عنوان "توسعه پایدار شهری اصفهان" برگزار شد که به گفته‌ی معاون وزیر راه و شهرسازی با توجه به شباهت‌های کشور ایران و آلمان می‌توان از این کشور در طرح‌های توسعه شهری کمک گرفت که یکی از اولین قدم‌ها در اصفهان برداشته می‌شود.

یکپارچه نگاه کردن به مسائل و مشکلات شهر، حفظ محیط زیست و توسعه گردشگری از جمله مباحث این نشست بوده که شرکت‌ها و موسسات آلمانی تجربیات خود را در این زمینه ارایه کردند. هم‌چنین مقایسه‌ای بین دو کشور صورت گرفت و دلایل تفاوت نتایج دو کشور ایران و آلمان بررسی شد.

نتایج اولیه نشان داد که ایران و آلمان در تهیه طرح‌ها مثل هم عمل می‌کنند؛ اما در عین حال چند تفاوت عمده نیز بین دو کشور وجود دارد. از جمله اینکه در ایران، همکاری گروه‌های ذیربط اعم از مردم و سایر دست اندرکاران در اخذ تصمیم‌های جدی بسیار مهم است. همچنین نگاه به مسائل زیست محیطی و توجه به ظرفیت‌های زیست محیطی کاملا در نگاه آلمانی‌ها حاکم است. بدین‌معنا، اگر گزینه‌ای به دلایل زیست‌محیطی پاسخ نداد طبیعتا حذف خواهد شد.

پیروز حناچی در تشریح جزییات جلسه با آلمانی‌ها گفت: گردشگری می‌تواند جای تولید ناخالص ملی حتی نفت را بگیرد و بسیاری از کشورها نیز این کار را انجام داده‌اند. به هرصورت حل این مساله، برنامه‌ریزی و توجه می‌خواهد و برنامه‌ریزی و هدفگذاری در طرح‌های بالادست انجام شود. امیدوارم این جلسه مقدمه‌ای باشد برای نسل جدید طرح‌هایی که می‌خواهیم انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه آلمان کشوری پایدار در توسعه شهری است یادآور شد: قرار است، آلمان، ظرف ۲۰ سال آینده تمامی نیروگاه‌های اتمی خود را با هدف مسائل زیست محیطی جمع کند و برای اینکه بتواند اینکار را انجام دهد ناچار است تا از حداکثر بهره‌وری انرژی استفاده کند.

به گفته‌ی معاون وزیر راه و شهرسازی ما در دهه گذشته ساختمان‌های با مصرف کم و مصرف صفر را مطرح می‌کردیم، درحالیکه، آلمان‌ها در حوزه تحقیقات به ساختمان‌های انرژی‌پلاس دست یافته‌اند. یعنی ساختمان‌هایی که نه تنها مصرف انرژی ندارند بلکه تولید انرژی هم دارند. به اعتقاد من آلمان با ارائه تجربیات این چنینی که به اجرا درآمده مخصوصا در حوزه صرفه جویی در مصرف انرژی که ارتباط مستقیمی با تولید گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین دارد یکی از کشورهای موفق در این زمینه است. ضمن آنکه این کشور، جنگ جهانی دوم را پشت سر گذاشته که در آن جنگ تمامی مراکز صنعتی و مهم‌اش از بین رفت و مجددا ساخته شد. از این جهت شاید شبیه کشور ما باشد و ما می‌توانیم از تجربیات آلمانی‌ها در توسعه آتی کشور خود بهره ببریم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: