کد خبر: ۷۱۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - 21 May 2016
آمریکا در قرن گذشته نشان داده هر جایی را ‌که پیش‌تر، تحت کنترلش بود هرگز رها نخواهد کرد و همواره این کشورها را تحت فشار گذاشته تا دوباره به زیر کنترل این کشور برگردند.
 روزنامه شرق در شماره شنبه یکم خرداد به بررسی سخنان حسین راغفر اقتصاددان درباره صدور 2 بیانیه اقتصادی از طرف معاول‌اول مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول و کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلستان درباره روابط تجاری با ایران پرداخت و نوشت: آمریکا در قرن گذشته نشان داده هر جایی را ‌که پیش‌تر، تحت کنترلش بود هرگز رها نخواهد کرد و همواره این کشورها را تحت فشار گذاشته تا دوباره به زیر کنترل این کشور برگردند.

این روزنامه در تیتر یک با درج عنوان دیدار خانه به خانه با علما، می نویسد: روز گذشته «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری، راهی «قم» شد تا با مراجع تقلید دیدار کند؛ سفری خارج از روال سفرهای استانی.آیات «وحیدخراسانی»، «صافی‌گلپایگانی»، «مکارم‌شیرازی»، «علوی‌گرگانی»، «سبحانی»، «موسوی‌اردبیلی»، «شبیری‌زنجانی» و «جوادی‌آملی»، مراجع و علمایی بودند که دیروز در بیوت خود میزبان رئیس‌جمهوری شدند. رئیس‌جمهوری در این دیدارها، گزارشی از عملکرد دولت ارائه کرد و در پاسخ، علاوه بر قدردانی و تمجید از عملکرد دولت، توصیه‌هایی را هم شنید.
روزنامه شرق با بررسی عنوان گعده مخالفان دولت با چاشنی هجو، آورد: جشن سه‌سالگی برنامه طنز اینترنتی دکتر سلام در حالی روز پنجشنبه در سالن شهدای هفتم تیر برگزار شد که کلیدواژه همه سخنرانان مراسم، انتقادات سفت‌وسخت از دولت بود. «دکتر سلام» از سال ٩٢ در فضای مجازی آغاز به کار کرد و خروجی آن تاکنون حملاتی بی‌سابقه به سیاست‌های دولت روحانی در پوشش طنز بوده است. برخی سخنرانان مراسم کسانی بودند که در انتخابات مجلس دهم موفق نشدند رأی اعتماد مردم را به دست بیاورند. وقتی نام حسین شریعتمداری و حسن عباسی به‌عنوان سخنران یک مراسم اعلام می‌شود، انتظاری جز حمله و هجمه به دولت در این مراسم وجود ندارد، اما وقتی شهردار تهران لب به انتقادات گزنده از روحانی و دولتش می‌گشاید یک گمانه به ذهن می‌رسد: شاید سردار شهردار، برای سومین‌بار سودای ریاست‌جمهوری در سر دارد که در فاصله یک‌سال تا انتخابات آتی ریاست‌جمهوری، این‌گونه خود را به‌عنوان ستاره مجلس مخالفان دولت، به رخ می‌کشد و سعی می‌کند در انتقاد از دولت، گوی سبقت از چهره‌هایی چون شریعتمداری، حسن عباسی و سعید قاسمی برباید.
این روزنامه با انتخاب عنوان اسمش را انقلاب فرهنگی گذاشتند و این کار اشتباهی بود، نوشت: آیت‌الله «اکبر هاشمی‌رفسنجانی» در مراسم سی‌وچهارمین سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی که پیش از ظهر دیروز در این دانشگاه برگزار شد، گفت: «هنوز هم می‌بینیم برخی‌ها برای دانشگاه آزاد مزاحمت ایجاد می‌کنند. در چندروز گذشته نیز عده‌ای از پایداری‌ها در مجلس شورای اسلامی نشستند و با طرحی که بر اساس آن مصوب رشته‌ها را باید وزارت علوم انجام دهد، طوری برنامه ریختند که به‌نوعی دست دانشگاه را ببندند». آیت‌الله «هاشمی‌رفسنجانی» به تعطیلی دانشگاه‌ها در اوایل انقلاب اشاره کرد و گفت: در آن زمان دانشجویان قیام کردند و دانشگاه‌ها تعطیل شدند و اسمش را انقلاب فرهنگی گذاشتند و این کار اشتباهی بود و من با آن مخالف بودم.
روزنامه شرق با انتشار عنوان آمریکایی قربانی آمریکایی می نویسد: رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در کنفرانس «اتصال مجدد ایران به جامعه مالی جهانی» در لندن، شرکت‌های آمریکایی را بزرگ‌ترین بازندگان کارشکنی‌های واشنگتن در قبال ارتباطات بانکی با ایران معرفی کرد. او که پیش از این در نشست بهاره صندوق بین‌المللی پول نیز از کارشکنی آمریکایی‌ها گلایه کرده بود، این‌بار نیز به این مسئله پرداخت و گفت غرب و آمریکا براساس برجام تعهداتی را پذیرفته‌اند و حالا از نظر قانونی و اخلاقی موظف به انجام آن هستند حتی اگر به قیمت تغییر قوانین و مقررات باشد. گرچه خود دولتمردان آمریکایی هم می‌دانند با جریمه‌هایی که برای بانک‌های همکار ایران در حوزه‌های غیرمرتبط با مسئله هسته‌ای وضع کرده‌اند، عملا جرئت و جسارت رابطه با ایران را از آنها گرفته‌اند اما ولی‌اله سیف، دوباره در مقام تذکر و یادآوری، تأکید کرد هراس بانک‌های تجاری بزرگ اروپا از جریمه‌های آمریکا، علت بی‌رغبتی برای کار با همتایان ایرانی است.
این روزنامه ستون سرمقاله را به عنوان «دوم خرداد، پدرم و حداد عادل» نوشته احمد غلامی سردبیر اختصاص داد.
«عددسازی نکنید وزن فراکسیون ها هفته آینده مشخص می شود»، «پنجمین قهرمانی ایران در جام جهانی کشتی فرنگی»، «نامه محرمانه برای 500 میلیون بن» و «پرونده ای برای عباس کیارستمی» از دیگر عنوان های صفحه نخست روزنامه شرق است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: