کد خبر: ۷۰۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 14 May 2016
بانكداري ايراني - برخی معادل درآمد مالیاتی دولت، طلب دیگران را پرداخت نکرده و برخی دیگر کلاهبرداری را جایگزین تجارت کرده اند. بر این اساس واکنش بازار به این روند، جایگزین شدن معاملات نقدی به جای معاملات مدت دار است.
 بانكداري ايراني  - محمد حسین ادیب اقتصاددان با بیان اینکه با اجرائی شدن برجام و انتظار بازار به دلیل سقوط قیمت، خرید به شدت کاهش پیدا کرد، گفت: این در شرایطی است که انتظارات مبتنی بر سقوط قیمتها همه فروکش کرده و آنهائی که خرید را با بیم از سقوط قیمتها به تاخیر انداخته بودند در حال ورود به بازارند.

 محمد حسین ادیب اقتصاددان  به تحلیلی در مورد نبض بازار در ماه آینده اشاره کرد و گفت:  آنهائی که سخن از نفت 20 دلاری می کردند و نفت تا 23 دلار نیز کاهش یافت به خاطر داشته باشند که نفت 40 دلار شد، نفت برای دو ماه به شدت کاهش یافت و کمپانی ها خریدند و به دو برابر قیمت فروختند.

این اقتصاددان با بیان اینکه با اجرائی شدن برجام  و انتظار بازار به دلیل سقوط قیمت، خرید به شدت کاهش پیدا کرد، گفت: این در شرایطی است که انتظارات مبتنی بر سقوط قیمتها همه فروکش کرده و آنهائی که خرید را با بیم از سقوط قیمتها به تاخیر انداخته بودند در حال ورود به بازارند.

وی همچنین با بیان اینکه کسانی که به انتظار تکرار تورم سال 90 و 91 طی سه سال گذشته به بخش مسکن با وام بانکی  ورود کردند در سخت ترین شرایط قرار دارند، گفت: بخش سرمایه ای موسسات مالی و بانکها که به صورت گسترده وارد بخش مسکن شده بود در این حوزه قرار دارد، از این رو تاسیس موسسه مالی و بانک به انگیزه نوسان گیری از بخش مسکن غیر اقتصادی شده است.  

این اقتصاددان در ادامه با اشاره به اینکه انتظارات تورمی کاملا سرکوب شده و خرید به انگیزه نوسان گیری از تورم وجود ندارد، خاطر نشان کرد: بر این اساس خرید در حد نیاز است بخش خرده فروشی و عمده فروشی که به انگیزه نوسان گیری از تورم ذخیره کالائی 3 تا 5 ماهه داشت آن را به یک روز تا یک ماه کاهش داده است.

جایگزین شدن معاملات نقدی به جای معاملات مدت دار

ادیب در ادامه توضیح داد: اقتصاد کوچک شده و به استثنای بخش های مرتبط با نیازهای روزمره و فوق العاده ضروری( غذا، درمان، پوشاک و کفش، آموزش، انرژی و حمل ونقل، خدمات دیجیتالی و  تعمیر و نگهداری) در بقیه بخش ها فروش 50 تا 70 درصد کاهش یافته است. کاهش فروش رقابت برای فروش را در این بخش ها  حداکثری کرده و این سبب کاهش سود ناشی از فروش شده و در مقابل کاهش سود به سبب رقابت حداکثری، به حذف دلال ها در بسیاری از بخش ها انجامیده، به طوی که  از تعداد واسطه ها در همه بخش ها کاسته شده است.

 این اقتصاددان با بیان اینکه در سال 94 چک های برگشتی که رفع سوء اثر نشده حدود 65 هزار میلیارد تومان است یعنی معادل درآمد مالیاتی؛ تصریح کرد: برخی معادل درآمد مالیاتی دولت، طلب دیگران را پرداخت نکرده و برخی دیگر کلاهبرداری را جایگزین تجارت کرده اند. بر این اساس واکنش بازار به این روند، جایگزین شدن معاملات نقدی به جای معاملات مدت دار است.

ادیب در پایان انشعاب برق خانگی را شاخصی دیگری عنوان کرد که میزان سرمایه گذاری در واحد های مسکونی ناتمام را نشان می دهد، به طوری که در 8 ماهه ابتدائی سال 94 روزانه به طور متوسط 3700 واحد و در چهار ماهه پایانی، روزانه به طور متوسط 1500 واحد انشعاب برق خانگی دریافت کرده و سرمایه گذاری در واحد های مسکونی ناتمام کاهش 60 درصدی داشته است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: