کد خبر: ۶۹۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 02 May 2016
یک کارشناس اقتصاد سیاسی در واکنش به انتقادهای مطرح شده در خصوص پرداخت نرخ سودهای رنگارنگ از سوی خودروسازان به خریداران خودرو گفت: این اقدام خودروسازان عین بازارسازی است و آنها برای تامین نقدینگی خود مجبورند با روش های گوناگون بازارسازی کنند.
 یک کارشناس اقتصاد سیاسی در واکنش به انتقادهای مطرح شده در خصوص پرداخت نرخ سودهای رنگارنگ از سوی خودروسازان به خریداران خودرو گفت: این اقدام خودروسازان عین بازارسازی است و آنها برای تامین نقدینگی خود مجبورند با روش های گوناگون بازارسازی کنند.

سعید لیلاز گفت: این روزها در برخی محافل کارشناسی این پرسش مطرح شده که چرا خودروسازان برای پیش فروش محصولات خود سودهایی بالاتر از نرخ سود رسمی کشور پرداخت می‌کنند که به نظر من این کار اقدامی هوشمندانه برای بازارسازی است تا خودروسازان به منظور تامین نقدینگی خود فشاری بر سیستم بانکی نیاورند.

این کارشناس اقتصاد سیاسی افزود: نظام بانکی ما اتفاقا بهتر است از این اقدام خودروسازان خوشحال باشد چرا که با در پیش گرفتن چنین روش‌هایی به بانک‌ها فشار نمی‌آورند و سیستم پولی کشور می‌تواند با فراغ بال از فکر بنگاه‌های بزرگ و فشار آنها رهایی پیدا کرده و به فکر تامین مالی بنگاه‌های متوسط و کوچک باشد.

لیلاز افزود: بنگاه‌های بزرگ در شرایط رکودی مشوق‌هایی را برای مشتریان در نظر می‌گیرند تا آنها را مجاب به خرید محصولات خود کنند. این مشوق ها در قالب تخفیف‌های ویژه، فروش اقساطی بلند مدت و پیش فروش با نرخ سودهای بالاست که می‌تواند شرایطی را به وجود آورد تا مشتریان واقعی به سمت خرید حرکت کنند.

این کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: در برخی نقاط دنیا حتی فروش یکی بخر دوتا ببر حاکم است و اقتصاد آزاد این اجازه را به آنها داده تا به هر شکل ممکن بنگاه خود را سرپا نگه دارند.

لیلاز گفت: خودروسازان ما در شرایط فعلی که اجازه ندارند حتی برای قیمت گذاری محصولات خود اقدام کنند و نظارت شدید دولت و افکار عمومی بر آنها حاکم است، مجبور است که به طرق مختلف مشوق هایی در نظر گرفته و بار خود را برای تامین مالی از دوش بنگاه‌ها بردارد در غیر اینصورت باید به هزار در و دیوار بزند تا از سیستم بانکی کشور تسهیلات بگیرد که با توجه به وضعیت بانک ها و شرایط اقتصادی کشور این کار میسر نیست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: