کد خبر: ۶۹۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۸ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 01 May 2016
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ظرفیت كنونی ناوگان دریایی با پرچم ایران را بیش از پنج میلیون و 700 هزار تن اعلام كرد و گفت: سالیانه بیش از 35 هزار انواع شناور و كشتی در بندرهای شمالی و جنوبی ایران تردد می كنند.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، «محمد راستاد» افزود: شمار این ناوگان اعم از كشتی‌های بزرگ و شناورهای كوچك به 19 هزار و 800 فروند رسیده است كه از این نظر ایران رتبه بیستم را در دنیا را در اختیار دارد. 

وی یكی از برنامه‌های مهم سازمان بنادر و دریانوردی را توسعه و رونق در بخش سفر گردشگری دریایی خواند و عملیات هیدروگرافی یا عمق‌یابی مستمر آبراه‌های كشور را در دستور كار دارد.
راستاد عملیات لایروبی را برای تامین عمق مناسب برای تردد شناورها ضروری دانست و گفت: اكنون حجم سالیانه لایروبی آبراهه ها و حوضچه‌های منتهی به بندرها، نزدیك به پنج میلیون مترمكعب است. 

وی افزود: حدود 350 دستگاه انواع علائم هشداردهنده در آبهای شمال و جنوب كشور نصب شده است و باید به طور مستمر مورد رسیدگی و نگهداری قرار گیرند تا ایمنی تردد ناوگان تجاری و نفت‌كش های كشور و ناوگان تجاری منطقه‌ای و انواع فعالیت‌های دریایی دیگر تامین شود. 
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای مقابله با شرایط اضطراری آمادگی وجود دارد و واحدهای امداد و نجات و جست و جوی دریایی متشكل از 19 فروند شناور ناجی و 6 فروند بالگرد، آماده امدادرسانی است. 

معاون سازمان بنادر و دریانوردی افزود: پارسال بیش از 49 مورد حوادث دریایی داشتیم كه خوشبختانه با عملیات امداد و نجات در آب‌های كشور، 475 نفر از شرایط اضطراری دریا نجات یافتند. 

وی درباره شمار گواهینامه های دریایی افزود:‌ اكنون نزدیك به 147 هزار نفر گواهینامه‌های شایستگی یا مهارت دریانوردی از سازمان بنادر و دریانوردی گرفته اند كه 11 هزار نفر در ناوگان اقیانوس‌ پیما و بقیه روی ناوگان منطقه‌ای و شناورهای كوچك كار می‌كنند. 

به گفته راستاد، این سازمان در مجامع بین‌المللی دریایی مانند سازمان بین‌المللی دریانوردی (آیمو)، مركز بین‌المللی نقشه‌برداری دریایی (IHO)، مركز بین‌المللی علائم كمك ناوبری (آیالا) و اتحادیه جهانی بنادر و لنگرگاه‌ها (IAPH) عضو است و جایگاه ایران در این مجامع بین‌المللی همواره رو به رشد است و در تدوین مقررات دریایی جهانی نقش دارد.

راستاد گفت: بیش از هفت میلیون و 500 هزار نفر سفر دریایی در نوروز 95 داشتیم كه بیشتر در سواحل جنوب كشور انجام شد و بیشتر ترددها از مبادی و مقاصد مسافرت دریایی بندرعباس- امارات متحد عربی، بندرعباس- جزیره قشم، بندر لنگه- بندرچارك - جزیره كیش، بوشهر- گناوه- خارك و بندر خرمشهر- كویت صورت می گیرد. 

به گزارش ایرنا، با توجه به جزایر زیادی كه در خلیج فارس وجود دارد سازمان بنادر و دریانوردی كشور درصدد است گردشگری دریایی را در این مناطق توسعه دهد و به همین منظور این سازمان پرداخت تسهیلات ارزانقیمت را برای خریداران شناورهای دریایی در دستور كار خود قرار داده است. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: