کد خبر: ۶۸۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - 16 April 2016
معاون نظارت بر بهره برداری آبفای کشور گفت: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته در تابستان امسال 301 شهر با تنش آبی روبرو خواهند بود.
معاون نظارت بر بهره برداری آبفای کشور گفت: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته در تابستان امسال 301 شهر با تنش آبی روبرو خواهند بود.

حمیدرضا تشیعی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به بحران آبی کشور اظهار کرد:بر اساس تمهیدات در نظر گرفته شده و افزایش بارندگی‌ها، تعداد شهر های دارای تنش آبی از سال گذشته تا کنون از 547 به 301 شهر کاهش یافت.

به گفته وی شهرهای بزرگی مانند کرمان،اصفهان،شیراز،مشهد،بندرعباس، و بوشهر شهر های بزرگی هستند که در معرض تنش آبی قرار دارند.

معاون نظارت بر بهره برداری آبفای کشور با بیان اینکه 15 سال است کشور دچار بحران بی آبی شده است،تصریح کرد: بارندگی های چند روز اخیر تاثیری در بهبود شرایط بحرانی کشور ندارد لذا مردم باید 20 درصد در میزان مصرف خود صرفه جویی داشته باشند.

باران تاثیری در حل بحران ندارد
تشیعی با اشاره به وضعیت بارندگی ها،گفت:بر اساس آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران تا 18 فروردین ماه میزان بارندگی ها نسبت به سال گذشته 15 درصد و نسبت به دراز مدت 3 درصد رشد داشته است.

وی افزود: در حوزه آبریز فلات مرکزی که اکثر شهر ها دارای تنش آبی هستند مانند شهر های کرمانری،اصفهان، و شیراز میزان بارندگی ها نسبت سال گذشته 6 درصد و نسبت به درازمدت 18 درصد کاهش داشته است.

معاون نظارت بر بهره برداری آبفای کشور با بیان اینکه 55 درصد تامین آب شرب شهر ها از طریق منابع آب زیر زمینی صورت می گیرد،خاطرنشان کرد: همین مساله گواه این است که بارندگی های اخیر تاثیری در حل بحران آب ندارد.

تشیعی اظهار کرد: یارندگی ها تنها می‌توانند بر منابع آب سطحی که تنها 45 درصد در تامین آب شرب شهری تاثیر دارند موثر باشد اما بر اساس آمارها متوجه میشویم که اوضاع همچنان بهبود نیافته است.

43 درصد حجم سد ها خالی است
وی در خصوص رتبه بارندگی ها در کشور گفت: در 47 سال گذشته رتبه بارندگی ما 26 و رتبه روان آب ها 38 است و باید به این موضوع توجه کرد که این اعداد مطلوب نیست.

معاون نظارت بر بهره برداری آبفای کشور با اشاره به حجم سد های کشور، اظهار کرد: در حال حاضر 43 درصد حجم سد ها خالی است و به طور مثال سد زاینده رود که آب شرب 6 میلیون نفر را تامین می کند، تنها 18 درصد آن پر است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: