کد خبر: ۶۷۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - 12 April 2016
رئیس انجمن تولیدکنندگان دخانیات از افزایش عوارض واردات سیگار در سال ۹۵ خبرداد و گفت: قیمت خرده‌فروشی انواع سیگار وارداتی ۴۰ تومان، تولید مشترک ۳۰ تومان و تولید داخلی ۲۰ تومان افزایش می‌یابد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان دخانیات از افزایش عوارض واردات سیگار در سال ۹۵ خبرداد و گفت: قیمت خرده‌فروشی انواع سیگار وارداتی ۴۰ تومان، تولید مشترک ۳۰ تومان و تولید داخلی ۲۰ تومان افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا تاجدار در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران از وضع عوارض بر واردات سیگار خبرداد و گفت: افزایش غیرمتعارف در عوارض و مالیات پیشنهادی به کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی از سوی برخی از نمایندگان مجلس، احتمال میزان قاچاق را افزایش داده است به نحوی که قاچاق که هم اکنون بیش از ۳۰ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص می‌دهد، به ۷۰ درصد خواهد رسید.

رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان کالای دخانی افزود: بر این اساس، در صورت افزایش قیمت خرده‌فروشی سیگار از محل اخذ این عوارض که در قانون بودجه سال ۹۵ کل کشور پیش‌بینی شده است، سهم سیگار قاچاق بیشتر خواهد شد، این در حالی است که هم اکنون از  عوارض و مالیاتی که از واردکنندگان کالاهای دخانی دریافت می‌شود، ۱۰ درصد ارزش فوب به حق انحصار مربوط می‌شود، ضمن اینکه عوارض خرید هولوگرام، عوارض ۴۰ درصدی ارزش سیف، سود بازرگانی فوب، مالیات ۳ درصدی سلامت و ۱۲ درصدی ارزش افزوده و عوارض ۲۰ ریالی بابت واردات هر نخ سیگار را باید به آن اضافه کرد.

وی تصریح کرد: براساس برنامه پنجم توسعه، واردات کالاهای دخانی باید در پایان سال ۹۴ متوقف می‌شد، لذا بسیاری از تولیدکنندگان با توجیه سرمایه‌گذاران خارجی پروژه‌های خود، احداث کارخانه را در دستور کار قرار داده و ظرفیت‌های تولید خود را افزایش داده‌اند؛ حال با این تصمیم دولت، این سرمایه‌گذاری‌ها توجیه نخواهد داشت، ضمن اینکه نوع و ترکیب سیگارهای مکشوفه قاچاق نشان می‌دهد این سیگارها بیشتر در رده پایین قیمتی قرار دارند و با واردات آنها، تولیدکنندگان داخلی را هدف قرار داده‌اند.

به گفته تاج‌دار، از ابتدای سال‌جاری به قیمت خرده‌فروشی هر نخ سیگار وارداتی مبلغ ۴۰ تومان، تولید مشترک ۳۰ تومان و تولید داخلی ۲۰ تومان به عنوان عوارض اضافه می‌شود. بر این اساس، در صورت تصویب این بند در صحن علنی مجلس، قیمت هر تن از تولیدات داخلی سیگار ۲۰۰ هزار تومان و هر تن از تولیدات مشارکتی ۳۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت و این افزایش قیمت در مورد سیگار وارداتی به ۴۰۰ هزار تومان خواهد رسید که در این صورت وضعیت بازار طوری می‌شود که سهم قاچاق به بیش از ۷۰ درصد خواهد رسید.

وی اظهارداشت: عوارض و مالیات دریافتی از تولیدکنندگان باید تجمیع شود، ضمن اینکه در تدوین بودجه ۹۵ به احکام قانون برنامه پنجم در مورد ممنوعیت واردات سیگار از ابتدای سال جاری توجه شود و با توجه به سرمایه‌گذاری انجام شده در کشور، پس از یک فرصت شش ماهه برای واردات سیگار، از واردات جلوگیری شود. البته باید توجه داشت که اخذ مالیات ۳۰ درصدی از تولیدکنندگان مشارکتی را مغایر با قانون جذب سرمایه‌گذاری خارجی است و باید حذف شود.

به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان کالای دخانی، اگر موضوع اخذ مالیات از خرده‌فروشان مصوب شود، در صورت فراهم نشدن ساز و کار لازم، این قانون نباید به تولیدکنندگان تحمیل شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: