کد خبر: ۶۵۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - 12 March 2016
قرائن نشان می دهد خاورمیانه در آستانه جنگ دیگری است؛ هرچند وقوع جنگ را می شود با ضریبی پیش بینی کرد اما نتیجه آن قطعا برای برافروزندگانش قابل پیش بینی نخواهد بود.
 روزنامه اطلاعات در شماره شنبه 22 اسفند در یادداشتی به قلم علیرضا خانی، می نویسد: قرائن نشان می دهد خاورمیانه در آستانه جنگ دیگری است؛ هرچند وقوع جنگ را می شود با ضریبی پیش بینی کرد اما نتیجه آن قطعا برای برافروزندگانش قابل پیش بینی نخواهد بود.

در ادامه این یادداشت می خوانیم: شکست های پیاپی سیاست های فرقه گرایانه آل سعود در کارزارهای عراق و سوریه و یمن این رژیم را مجبور کرده برای گریز از عواقب آن، بی اعتنا به رسوایی نزد جهان عرب و جهان اسلام ، دست به همکاری آشکار با رژیم منفور و کودک کش اسرائیل بزند.

نماد بارز این همکاری یکسان سازی مواضع خود با اسرائیل درباره محور مقاومت است. رژیم سعودی با نفوذ خود شورای همکاری خلیج فارس را واداشت همسو با اسرائیل حزب الله لبنان را تروریست بنامد . 

درست در شرایطی که داعش با پول و حمایت آشکار و پنهان سعودی در عراق و سوریه مشغول آدمکشی و گسترش تروریسم است و آنجا که دست داعش به آن نرسیده است - یمن - جنگنده های ارتش سعودی مستقیما این مسئولیت را بر عهده دارند.

آل سعود در شرایط جدید تصمیم به یارکشی گرفته است. تصمیمی که شکستش از پیش حتمی است. در آخرین یارکشی عربستان در ماجرای اعدام شیخ نمر و حمله معترضان به سفارت این کشور در تهران، فقط چند دولت کوچک که از دلارهای نفتی آل سعود مقرری می گرفتند و متنعم می شدند حاضر به اجابت درخواست سعودی ها و فراخواندن سفرایشان از تهران شدند. اینک به نظر نمی رسد به جز چند دولت کوچک و البته اسرائیل، کسان دیگری به دعوت آل سعود لبیک گویند که آنها هم جز رسوایی بیشتر چیزی نصیب آل سعود نخواهد کرد. ضمن اینکه از دلارهای نفتی آل سعود هم تقریبا چیزی نمانده است.

عربستان به این بهانه که دولت لبنان در ماجرای حمله معترضان به سفارت این کشور در تهران سکوت کرده و حاضر به عکس العمل نشده چهار میلیارد دلار از تعهداتش یه این کشور را نگه داشته و پرداخت نکرده است و همزمان تلاش می کند با نفوذ در جریان های سیاسی لبنان از جمله گروه 14 مارس مانع انتخاب رئیس جمهوری و شکل گیری دولت منسجم در این کشور شود تا مگر با فشار بیشتر بر یک کشور بی رئیس جمهور بتواند آن را همسو با مواضع خود کند. اما همان طور که محمد عفیف سخنگوی حزب الله در گفتگو با اطلاعات گفت ( صفحه 16 را بخوانید) این شیوه به هر سمتی که برود ،شکست می خورد و از همین حالا شکست خورده است. متهم کردن حزب الله و محور مقاومت به تروریسم شگردی است که هرگز نخواهد گرفت. 

طبق نظرسنجی هایی که در لبنان انجام شده، علاوه بر مسلمانان بیش از 60 در صد مسیحیان لبنان حزب الله را برای امنیت و قوام ملی ضروری می دانند و اکثریت بخش دیگر نیز در تقابل با مقاومت نیستند. در همین حال دولت لبنان نیز نیک دریافته است که تصور اداره این کشور بدون حزب الله غیرممکن است.

در همین حال اسرائیل نیز از رویارویی با مقاومت بشدت هراسناک است اما عربستان تلاش دارد با اتحاد شکست خوردگان یک بار دیگر این شانس را بیازماید.
سخنان «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق در نشست دیروز اتحادیه عرب بار دیگر آل سعود را خشمناک و نگران کرد.

جعفری در سخنرانی خود در واکنش به اقدام اخیر شورای همکاری خلیج فارس در تروریستی خواندن حزب الله لبنان، اظهار داشت: کسانی که حزب الله را متهم به تروریستی بودن می کنند، خود تروریست هستند.
چگونه ممکن است حزب الله که همواره مایه حفظ عزت و کرامت اعراب بوده است به تروریستی بودن متهم شود؟سیدحسن نصرالله مَرد قهرمان کشورهای جهان عرب است.

این سخنان صریح که منجر به ترک جلسه توسط هیات عربستانی شد، بار دیگر رشته های عربستان برای یارکشی و اجماع در اتحادیه عرب علیه مقاومت را پنبه کرد.

در همین احوال انتشار بخش هایی از مصاحبه منتشر نشده رئیس جمهوری آمریکا که عربستان سعودی را منبع افراط گرایی و سرکوب و کشوری شکست خورده در جهان مدرن خوانده و گفته هر کشوری که نیمی از ملت خودش را سرکوب می کند، نمی تواند در جهان معاصر به خوبی رفتار کند، لامحاله شکست سیاست های آل سعود در نگه داشتن متحدان سابقش را نمایانده است.
این سخنان و مجموعه کنش های سیاسی آمریکا پس از برجام آشکارا گواه این است که عربستان پس از موفقیت ایران در انعقاد توافق هسته ای با غرب و رفع تحریم ها، جایگاه خود به عنوان سردمداری جبهه مخالف ایران در سیاست خارجی آمریکا را از دست داده است. 

محافل سیاسی لبنانی اعتقاد عمیق دارند پس از سقوط عربستان از جایگاه خود در سیاست خارجی ایالات متحده ، این کشور تلاش می کند با نزدیکی بیشتر و علنی با اسرائیل ، همرایی و همراهی خود را با ایالات متحده نشان دهد بلکه از این طریق بتواند دل آمریکا را به دست آورد.

بدون تردید محور مقاومت اینک مهمترین قدرت سیاسی اجتماعی در جهان اسلام علیه رژیم اسرائیل و همه رژیم های توتالیتر و ضد مردمی در منطقه است و دولت های اسلامی ، باید میزان مشروعیت خود را نزد افکار عمومی مسلمانان با معیار موضعشان نسبت به مقاومت بسنجند و انتخاب کنند. رژیم هایی که بخش مهمی از اعتبارشان را به پای حمایت از داعش قمار کردند، چنانچه از مقاومت مشروع و محبوب مردمی نیزروی بتابند ، از دو شکست بزرگ و بزرگتر دومی را برگزیده اند.
*منبع: روزنامه اطلاعات
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: