کد خبر: ۶۵۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - 12 March 2016
پکن یک بار دیگر با اعتراض به انتشار اخبار مربوط به فروش تسلیحات نظامی آمریکا به تایوان تاکید کرد که این جزیره بخشی از خاک چین است و واشنگتن حق معاملات تسلیحاتی با آن را ندارد.
 پکن یک بار دیگر با اعتراض به انتشار اخبار مربوط به فروش تسلیحات نظامی آمریکا به تایوان تاکید کرد که این جزیره بخشی از خاک چین است و واشنگتن حق معاملات تسلیحاتی با آن را ندارد.

به گزارش ایرنا، آمریکا بر اساس معاهده ارتباطات با تایوان در سال 1972 میلادی، تاکنون بزرگترین فروشنده تسلیحات به این جزیره بوده و هرگز به انتقادها و مخالفت های چین وقعی ننهاده است.

«هونگ لی» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در سخنانی گفت: ما قویا مخالف فروش تسلیحات نظامی به تایوان هستیم و این موضوع بارها و به صراحت اعلام شده و در این موضع هیچ تغییری نیز حاصل نشده است.

چین به شدت نگران است که با روی کار آمدن حزب دمکراتیک ترقیخواه که اساسنامه کاری استقلال طلبانه ای در تایوان دارد در کنار فروش های تسلیحاتی جدید آمریکا به این منطقه، جنبش استقلال تایوان از چین پا بگیرد.

چین پیشتر نیز به تایوان بابت معاملات نظامی اش با آمریکا هشدار داده بود و اعلام کرد که پکن با هرگونه خرید تسلیحاتی از سوی تایپه از جمله اسلحه، سخت افزار و فناوری های نظامی به هر بهانه ای و از هر کشوری مخالف است و آنرا به شدت محکوم می کند.
بر اساس آنچه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده قرار است این کشور دو فروند کشتی نظامی به ارزش 190 میلیون دلار را در اختیار تایوان قرار دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که ما از طریق مراجع رسمی اعتراض خود را به وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده ایم و آن کشور باید مساله را کاملا تشریح کند.
وی گفت که آمریکایی ها تصریح کرده اند قصدی برای فروش تسلیحات به تایوان ندارند اما گزارش هایی در این باره منتشر شده و وزارت خارجه آمریکا در این باره اظهار نظرهایی کرده است.
موضوع تایوان از زمان پیروزی انقلاب چین در سال 1949 میلادی به دلیل حمایتهای آمریکا از حکومت این جزیره، همواره از چالش های جدی در روابط دو قدرت مهم جهانی یعنی چین و آمریکا بوده است.

«هونگ لی» تاکید کرد: ما قراردادها و بیانیه هایی با آمریکا امضا کرده ایم. یکی از آنها سندی است که در سال 1982 میلادی بین دو کشور منعقد شده که بر اساس آن آمریکا باید بتدریج فروش سلاح به تایوان را کاهش داده و نهایتا متوقف کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین تاکید کرد که دیدگاه پکن در مخالفت با فروش سلاح از سوی آمریکا به تایوان، موضعی ثابت، روشن و صریح است.
چین اواخر آذر ماه سالجاری نیز در واکنش به تصمیم آمریکا مبنی بر فروش سلاح و تجهیزات نظامی به تایوان، علاوه بر احضار کاردار این کشور در پکن یکی از شرکت های فرشنده تجهیزات نظامی آمریکا را نیز تحریم کرده بود.

تایوان و چین در پایان جنگ داخلی سال 1949 میلادی از یکدیگر جدا شدند، اما چین این جزیره را بخشی از خاک خود می داند و مایل است که در تایوان بعد از پیوستن به سرزمین مادری، نیز الگوی یک کشور و دو نظام را همچون هنگ کنگ و جزیره ماکائو پیاده کند.
آمریکا در بیش از سه دهه گذشته بزرگترین فروشنده سلاح به جزیره تایوان بود و این مسئله همواره اعتراضات شدید چین را در پی داشته است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: