کد خبر: ۶۵۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - 16 March 2016
بانکداری ایرانی –بیمه گران خارجی زیادی برای مذاکره با بیمه گران داخلی وارد ایران شده و دیدارهایی با مقامات ایرانی داشتند این بیمه گران ژاپنی و آلمانی و فرانسوی باوجود تمایل زیاد برای ورود به بازار ایران اما با دغدغه‌های چون انتقال پول در سیستم بانکی را دارند .
 بانکداری ایرانی –در ماه‌ها اخیر، بیمه گران خارجی زیادی برای مذاکره با بیمه گران داخلی وارد ایران شده و دیدارهایی با مقامات ایرانی داشتند این بیمه گران ژاپنی و آلمانی و فرانسوی باوجود  تمایل زیاد برای ورود به بازار ایران اما با دغدغه‌های چون انتقال پول در سیستم بانکی را دارند .

پيش از تحريم‌ها نقش بازار بيمه ژاپن در  بازار بيمه ايران كمرنگ بود و تنها در چند واگذاري از طريق بروكران سهم كمي را به خود اختصاص می‌دادند اما حضور شرکت‌های اتكايي آلماني، فرانسوي، سوئيسي و انگليسي در حوزه پذيرش ریسک‌ها چشم‌گیرتر بوده است. 

طبق اعلام شرکت‌های ژاپني، قرار است به‌زودی سرمايه‌گذاران و پيمانكاران اين كشور در پروژه‌های بزرگ حوزه‌های نفت و انرژي در ايران سرمایه‌گذاری كرده و عمليات اجرايي داشته باشند لذا شرکت‌های بيمه ژاپني خواستار همكاري جدي با صنعت بيمه كشور هستند تا بعد از مدتي اين تعامل را در ساير پروژه‌ها هم دنبال كنند. 

بر اساس همين گزارش، ساير بيمه‌گران اتكايي از بازار فرانسه و آلمان نيز به‌طورجدی پيگير همكاري با بازار بيمه در ايران هستند و درزمینهٔ ارائه نرخ و شرايط و همچنين در خصوص پذيرش ريسك، آمادگي خود را اعلام کرده‌اند؛ هرچند هنوز كار به‌صورت عملياتي آغاز نشده اما بر اساس اطلاعات دقيق چند شركت بيمه در حال رايزني با چند بروكر براي تعيين نرخ و شرايط هستند؛ همچنين درصدند بخشي از ریسک‌های بزرگ خود را نيز از طريق بروكران به بيمه گران معتبر خارجي واگذار كنند.

ازآنجاکه رئیس‌کل بيمه مركزي بارها بر ضرورت تقويت بخش آموزش و انتقال تكنولوژي روز بیمه‌ای به كشور تأکید داشته، در ارتباط با دوره‌هاي آموزشي نيز، برگزاري دوره‌هاي مختلف آغازشده و براي آينده نزديك هم برنامه‌ریزی براي تقويت اين بخش انجام می‌شود. 

عليرغم رفت‌وآمدها و ملاقات متعدد با شرکت‌های بيمه خارجي، بيمه گران اتكايي و بروكران بزرگ كه سهامدار يا منافع آمريكايي دارند در انتظارند تا بخش حقوقي شرکت‌هایشان اجازه همكاري و عقد قرارداد اتكايي با بازار بيمه در ايران را صادر كند؛ زيرا آن‌ها هنوز در حوزه تحریم‌های آمريكا-كه مشمول اشخاص آمريكايي می‌شود- و ساير موارد مبهم نگرانی‌هایی دارند. 

شرکت‌های اتكايي آسيايي و خاورميانه نيز براي همكاري اعلام آمادگي کرده‌اند ولي اظهار می‌کنند اگرچه سوئيفت بازشده است ليكن دغدغه اصلي آن‌ها اين است كه چنانچه خسارتي واقع شود آيا پرداخت پول از طريق بانک‌های بزرگ مثل HSBC و ... براي آن‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.
تحولات انجام‌شده درزمینهٔ بیمه‌های پي اندآي در دوران پسا تحريم:

-    اعلام آمادگي پي اندآي كره در زمينه فعاليت با كلوپ متقابل كيش به صورت صدور Certificate of Entry به صورت مشترك با كلوپ كيش و تأمين Lou و Blue Card توسط كلوپ كره.

-    تمايل كلوپ پي اند آي تركيه به همكاري با كلوپ متقابل كيش 

-    رفع ممنوعيت كلوپ American Steamship Owners Mutual يكي از ۱۳ كلوپ بين المللي IG در ارائه پوشش پي اندآي به شناورهاي ايراني توسط OFAC

-    مذاكره گروه كلوپ هاي بين المللي (IG) با خزانه داري آمريكا جهت اخذ مجوز ارائه پوشش بيمه اي به نفتكش هاي ايراني توسط بيمه گران اتكائي آمريكايي

-    اخذ تأييديه در ارتباط با بيمه هاي كلوپ پي اند آي كيش از كشورهاي اروپايي مانند ايتاليا و اسپانيا و  پيگيري اخذ تأييديه از ساير كشورهايي مانند پاناما، قبرس، مالت، انگلستان، فرانسه، سوئد و ... . 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: