کد خبر: ۶۵۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۷ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - 05 March 2016
سخنان جنجالی یکی از نمایندگان مجلس نهم که به تازگی از حوزه انتخابیه خود به مجلس راه یافته است طی روزهای گذشته در شبکه های مجازی منتشر شد و واکنش های بسیاری را برانگیخت. رسانه های اجتماعی و کانال های مجازی به جز این موضوع، خواندنی های دیگری را نیز به مخاطبان خود عرضه داشتند.

یک هفته پس از انتخابات پرشکوه مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، حاشیه ها و اظهار نظرها درباره آن هنوز ادامه دارد. از یک سو بزرگان سیاسی همگان را به حفظ حرمت و اخلاق دعوت می کنند و جریان های سیاسی نیز در پی یافتن ریشه ناکامی ها و کامیابی های انتخاباتی خود هستند. از سوی دیگر گمانه زنی ها برای ریاست مجلس دهم و گرایش های سیاسی آن همچنان ادامه دارد. در کنار این موضوع ها، در شبکه های اجتماعی و کانال های مجازی انتشار سخنان جنجالی «نادر قاضی پور» یکی از نمایندگان مجلس نهم و واکنش ها به این سخنانِ دربردارنده اتهام، واژگان ناشایست و توهین های جنسیتی و قومی بازتاب گسترده ای داشته است.

**بازتاب سخنان جنجالی یک نماینده مجلس
با وجود تاکید مکرر بزرگان عرصه سیاست ایران بر رعایت اخلاق سیاسی به ویژه در دوره انتخابات، یک هفته پس از برگزاری پرشور این رویداد، ویدیویی از سخنرانی یکی از منتخبان مجلس شورای اسلامی در شبکه های مجازی دست به دست می شود که در آن سخنانی تعجب برانگیز بیان شده است. موضوع طی چند روز اخیر بازتاب های فراوانی در کانال های خبری و صفحه های اینستا گرام داشته است. 

امام جمعه ارومیه از نخستین کسانی بود که به سخنان قاضی پور، نماینده این شهر واکنش نشان داد. کانال خبری «فردای ایران» نوشت: امام جمعه ارومیه د ر خطبه های نماز جمعه به این اظهارات واکنش نشان د اد ه و گفته است: گلایه ای از طرف خود م و ملت د ارم از کسانی که خود را کاند ید ا معرفی کرد ند و بی اد بی و بی تربیتی را د ر سخنانشان نهاد ینه کرد ند . با عرض معذرت، این جایگاه، جایگاه مقد سی است ولی باید حقایق و واقعیت ها را عرض کنم. این روش خد اپسند انه و صحیحی نیست. حتی بعضی از واقعیات هست ولی انسان نباید به زبان آورد . توهین و بی تربیتی شایسته یک جامعه اسلامی نیست.

واکنش های کاربران شبکه های مجازی به سخنان قاضی پور موجب تشکیل کارزار (کمپین) مجازی شد. کانال «اصلاحات نیوز» درباره کا رزاری خبر داده است که برای رد اعتبار نامه وی در مجلس دهم، سازمان یافته است. این کانال نوشته است: کمپین «مطالبه رد اعتبارنامه نادر قاضی پور» نیز ایجاد شد. با توجه به این سخنان سخیف، زشت، بی ادبانه و دور از شان نمایندگان، مردم شریف ارومیه خواستار رد اعتبار نامه ی وی جهت حفظ شان قوه مقننه جمهوری اسلامی ایران هستند.
این سخنان در رسانه های خارجی نیز بازتاب داشته است. کانال خبری «ایران تایمز» با انتشار تصویر صفحه ای از روزنامه «المنار» چاپ لبنان این بازتاب را پوشش داد و تیتر جنجالی این روزنامه را برجسته ساخت.

صفحه اینستاگرام منتسب به قاضی پور در واکنش به موج اعتراض ها علیه سخنان این نماینده مجلس، وی را یار شهیدان باکری، امینی و کاظمی نامید که تنها مانده است. پس از انتشار این نوشته در صفحه مجازی قاضی پور، فرزند شهید باکری به آن واکنش نشان داد. «آسیه باکری» در صفحه فیس بوک خود نوشت: آقای قاضی پور متاسفم برای شما و مردم شهرم که شما را به عنوان نماینده انتخاب کردند. لطف کنید از این به بعد اسم پدر و عموی من را در سخنرانی ها یتان نبرید چون هر کسی می خواهد از آنها تعریف کند از ادبشان می گوید.

بیانیه های گروه ها و احزاب به ویژه اظهارنظرهای بانوان فعال حزبی هم در شبکه های اجتماعی بازتاب داشته است. کانال خبری حزب «ندای ایرانیان» بیانیه بانوان این حزب ندای را به این شرح منتشر کرده است: زنان کشورم همواره در دوران سختی پا به پای مردان سرزمینم قدم برداشته اند، دیگر سکوت نخواهیم کرد در مقابل ناملایمت هایی که بخواهد در حق هر کدام از ما انجام شود. جناب آقای نماینده ای که فقط نماینده خود هستی نه نماینده هیچ کدام از قشر فرهیخته کشورم، به مجلس می رویم و این اجازه را به هیچ فردی نخواهیم داد تا با سخنان زشت و بی خردش مانع از فعالیت ما نه تنها در عرصه کشوری بلکه در عرصه جهانی شود. لذا ما بانوان حزب ندای ایرانیان شعبه البرز مراتب اعتراض خود را به سخنان سخیف و دور از شان این نماینده مجلس اعلام می داریم و از مسوولان ذیربط خوا هشمندیم در خصوص این امر اقدام های لازم را مبذول فرمایند.

کانال خبری اصلاحات نیوز نوشت: جمعیت زنان ایران اسلامی شاخه ارومیه از شورای نگهبان خواست جلوی حضور امثال قاضی پور را در مجلس بگیرد و با رد اعتبار نامه او برخوردی قاطعانه داشته باشد. 

کانال خبری «گام دوم» هم درباره واکنش «پروانه مافی» منتخب مردم تهران نوشته است: سخنان خارج از عرف یکی از نمایندگان مجلس در باره ی حضور بانوان در مجلس شورای اسلامی و همچنین توهین به برخی چهره های سرشناس مایه ی وهن خانه ملت گشته و اعتبار نمایندگی ملت را خدشه دار نموده است. اینجانب بعنوان منتخب مردم تهران ضمن ابراز تاسف نسبت به این سخنان از مسوولین خواهشمندم تا نسبت به این اتفاق بی تفاوت نباشند.

کانال تلگرا می «مجمع اصلاح طلبان» شبکه مجازی است که بخش دیگری از سخنان قاضی پور را این چنین به نقد کشیده است: در قسمتی از فیلم سخنرانی قاضی پور نکته جالبی نهفته است. ایشان می گویند در جبهه 12 نفر بودیم و من فرمانده. ...در جاده بصره- العماره حدود 700-800 عراقی تسلیم ما شدند. ( ما 12 نفر)...چون امکانات انتقال اسرا را نداشتیم از دستشان خلاص شدیم! بعد می گویند: البته می دانم خیلی از مردم تحمل دیدن سربریدن یک گوسفند را ندارند اما ما بخاطر امام و شهدا این کار را کردیم!! این در حالی است که امام خمینی (ره) هرگز چنین رفتاری را با اسیر بر نمی تابیدند و عجیب است که جناب قاضی پور، سلاخی این تعداد از اسرا را با ذکر نام از امام رئوف انقلاب توجیه کنند. امام خمینی در اولین پیام خویش در 12 فروردین 61، درباره ی نگهداری از اسیران که به «منشور نگهداری اسرای جنگ تحمیلی» تعبیر شده است چنین می فرماید:« چه بسا که این اسیران و پناهندگان به اجبار و تهدید به مرگ خود و خانواده ها یشان به جبهه فر ستاه شده باشند.»

کانال خبری «انتخاب» از شکایت «قدرت الله علیخانی» نماینده پیشین قزوین از «نادر قاضی پور» به دلیل سخنان وی خبر داده و نوشته است: سخنان قاضی پور کذب و سخیف بوده و در این رابطه شکایتی تقدیم مراجع قضایی می شود تا این گونه افراد برای مطرح کردن خود به بیان هر دروغ و اظهارات توهین آمیز و خلاف شئونات اسلامی متوسل نشوند. 

کانال تلگرامی «هاشمی صدای من است» از عذرخواهی قاضی پور از علیخانی خبر داد و نوشت: نادر قاضی پور در واکنش به اخباری که از وی درباره حجت الاسلام علیخانی منتشر شده، ضمن عذرخواهی گفت: اینجانب در میان شور و شوق انتخاباتی، به مزاح، یک شوخی را بیان کردم که متاسفانه به شکلی بد و جدی انعکاس پیدا کرد و ضمن اظهار تاسف، امیدوارم سوءتفاهم ها برطرف شود.

«رحمت الله بیگدلی» فعال سیاسی درباره ریشه سخنان افرادی مانند قاضی پور در کانال تلگرامی خود آورد: وقتی که عرصه را برای حضور عاقلان و حکیمان و اهل علم٬ دانش و سیاستمدار تنگ کردیم، امثال قاضی پورها از جنس احمدی نژاد تحت عنوان انقلابیگری و اصولگرایی بر می آیند که با دست مایه قرار دادن منافع ملی با آبروی کشور٬ جمهوری اسلامی و اسلام بازی می کنند!

کانال خبری «تله خبر» شبکه مجازی است که دفاعیات قاضی پور را به این شکل منعکس کرده است: من از حرف هایم که باعث آزرده خاطر شدن بانوان ارومیه شد عذرخواهی می کنم چراکه اصلا روی سخنم با بانوان ارومیه نبود. هستند خانم هایی که در مجلس شرایط به نفعشان نبوده است. ما مذهبی هستیم و با سه چهار تا پیام تلگرام تکان نمی خوریم. عده ای می خواهند مرا تخریب کنند چرا که من سرباز و نوکر ولایتم. دوستان من از این موج ها نهراسید چرا که این ها بداخلاقی هایی است که به خاطر رای شما می کنند. من نوکر مردم و رهبرم هستم. منافقین و کسانی که صلاح نظام را نمی خواهند و مخالف ولایت و ثبات انتخابات هستند می خواهند با تخریب قاضی پور به اهداف شوم خود برسند. برخی رسانه ها سر و ته سخنان من را قطع می کنند تا شرایط سوء استفاده خود را مهیا کنند باید به آنها گفت هرکاری دلتان می خواهد بکنید چرا که قاضی، مردم هستند.

در ادامه به نقل از قاضی پور آماده است: من منافق نیستم و مواضع خود را عوض نمی کنم. برخی من را به خاطر حرف ها و موضع های ثابتم تخریب می کنند. من از کسانی که از من رنجیده اند عذر خواهی میکنم. من بیدی نیستم که با این بادها بلرزم. چندین بار فرمانده خط شکن شدم و در میدان تنها ماندم. مرگ را پذیرفتم ولی عقب نشینی نکردم. رفاقت با شما را با نمایندگی مجلس عوض نمی کنم.

**ریشه یابی ناکامی و کا میابی های انتخاباتی
شخصیت ها و چهره های سیاسی هنوز هم در پی ارایه دلایل شکست و پیروزی جریان متبوع خود یا جناح رقیب هستند. کانال خبری «ایلنا» به نقل از «عبدالله ناصری» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: برای جریان اصلاحات مهم این بود که با حداقل یاران دست چندم تایید شده اش نه با یاران اصلیش، حضور چشم گیری داشته باشد که خوشبختانه این امر محقق شد و توانست نگاه جهانی را به خودش معطوف کند و در یک رقابت نابرابر زمینه یک حضور ملی را رقم بزنند. برای ما اصلاح طلبان این که همه پای صندوق رای آمدند حتی کسانی که از صندوق رای ناامید شده بزرگترین افتخار بود. فارغ از اینکه چه تعداد کرسی به جریان اصلاحات تعلق بگیرد.
کانال خبری «مرصاد نیوز» به نقل از روزنامه «سیاست روز» نوشت: دوستان اصولگرا مدت زمانی است که بی تدبیری و کم وزنی خود را با هزینه کردن از حاکمیت و نظام ارزشی جامعه جبران می کنند و خود را به جای تمام نظام و مردم تلقی می کنند که برای حفظ آن هر کاری برایشان مباح خواهد بود.اصو لگرایان باید این واقعیت را درک کنند که در جامعه متکثر ایران اسلامی آنها بخشی از مردم هستند.
به گزارش کانال خبری «ایسنا»، «سیدمهدی هاشمی» فعال سیاسی اصولگرا و رییس کمیسیون عمران مجلس نهم در درباره علل ناکامی اصو لگرایان در انتخابات هفتم اسفند گفته است: به عقیده بنده لیست ائتلاف اصولگرایان نتوانست همه سلایق و تخصص ها را در خود جای دهد اما لیست غیراصولگرایان این نقص را نداشت. آن چیزی که موجب تغییر اقبال مردم به جریان اصلاح طلبان شد، عملکرد اصولگرایان در مجلس و دولت است. مردم یک بار دیگر به غیراصولگرایان فرصت دادند تا خودشان را نشان دهند. 

**ادامه گمانه زنی ها درباره گرایش سیاسی مجلس دهم
«وحید یا مین پور» فعال سیاسی اصولگرا در کانال تلگرامی خود درباره گرایش سیاسی مجلس آینده نوشت: آرای تهرانی ها در انتخابات نسبت به دور قبل افزایشی نداشته بلکه کیفیت شان تغییر کرده است. مشارکت در انتخابات در پایین شهر تهران 20 درصد کاهش و در بالای شهر 20 درصد افزایش داشته است. رفتار دولت توامان با دلسردی طبقات کمتر برخوردار و مستضعفین و نگرانی مومنین به انقلاب همراه بوده است. در عین حال دولت موفق شده بخشی از آرای سیاسی فتنه 88 و غربگرایان در تهران را بسیج کند. همچنان معتقدم باید به سبک زندگی به عنوان متغیر اثرگذار بر کنش سیاسی تهرانی ها توجه کرد. بیش از نیمی از تهرانی ها در انتخابات شرکت نکردند. نفر اول انتخابات کمتر از 25 درصد آرا واجدین شرایط را کسب کرده است. عارف برای ریاست مجلس از حمایت هاشمی رفسنجانی و روحانی برخوردار نیست. مجلس آینده هرچند روی کاغذ اصولگرا است ولی تا حد زیادی با مدیریت علی لاریجانی مطابق خواست دولت رفتار خواهد کرد.

کانال خبری «باشگاه خبرنگاران جوان» درباره گزینه های ریاست مجلس دهم نوشته است: چه کسی روی صندلی داغ ریاست مجلس دهم می نشیند؟ دوقطبی «لاریجانی- عارف» بیش از دیگران نظرها را به خود خیره کرده است. اصولگرایان ترجیح می دهند تا رییس مجلس آینده از میان طیف خودی باشد تا شخصی همچون عارف از طیف اصلاحات. این گمانه سیاسیِ قریب به واقعیت، با راه نیافتن رییس مجلس هفتم به پارلمان آینده، دوچندان تقویت خواهد شد. حتی اصولگرایانی که در شرایط به وجودآمده در سال های اخیر، چندان سنخیت فکری و سیاسی با لاریجانی نداشتند، آن را به فراموشی می سپارند تا مبادا فردی از تبار اصلاح طلبی بیاید و همه چیز را به باد تغییر بگیرد.

به گزارش کانال خبری فردای ایران، «فیاض زاهد» از فعالان سیاسی اصلاح طلب درباره رییس مجلس آینده گفته است: با توجه به نوع و ترکیب مجلس شانس آقای لاریجانی برای ریاست بیشتر است. ضمن اینکه با توجه به موانع و مشکلاتی که در مجلس خواهد بود بهتر است ریاست مجلس با یکی از برجسته ترین نمادهای اصلاح طلبی یعنی آقای دکتر عارف نباشد تا هزینه ناکارآمدی که ایجاد می شود به پای اصلاح طلبان نوشته نشود.

کانال خبری انتخاب تحلیل «حسین مرعشی» عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان از ترکیب مجلس دهم را منتشر کرده است. مرعشی گفته است: 124نماینده از 218 نماینده منتخب کنونی، یعنی 57 درصد از نامزدهای ائتلاف اصلاح طلبان و حامیان دولت رای آوردند. از 67 کرسی باقیمانده مجلس دهم اصلاح طلبان و حامیان دولت به راحتی 40 نماینده را به مجلس خواهند فرستاد و فراکسیون اکثریت قاطع را در مجلس دارند. وی اظهار کرد: البته 71 نفر اصولگرایان، از یک طیف نیستند و ارزیابی ما نشان می دهد حدود 15 نفر از نیروهای جبهه پایداری و بقیه می توانند از یاران آقای لاریجانی باشند.

کانال خبری «صدای ملت» هم سخنان «علی مطهری» منتخب مردم در مجلس دهم را بازتاب داده است. مطهری درباره مجلس آینده گفته است: اصلاح طلبان می توانند فراکسیون قابل توجهی در مجلس دهم تشکیل دهند، در آینده مجلسی متفاوت از مجلس هشتم و نهم خواهیم داشت. مطهری در واکنش به بحث های ایجاد شده در مورد ریاست مجلس دهم نیز تصریح کرد: صحبت درباره ریاست مجلس بسیار زود است.

**دعوت به حفظ اخلاق در دوره پس از انتخابات
آنچه به عنوان نکته مشترک سخنان بسیاری از چهره های سیاسی پس از هر دوره از انتخابات بازتاب می یابد، تاکید بر حفظ اخلاق و حرمت ها، هم از سوی جریان پیروز و هم از سوی جریان شکست خورده است. دراین باره صفحه اینستاگرام «جماران» با انتشار تصویری از «سیدعلی خمینی» نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی، سخنان وی را درباره اخلاق انتخاباتی منتشر کرده است.
وی در بخشی از سخنانش با اشاره به شرایط پس از انتخابات گفت: گروه های سیاسی روزهایی اقبال و روزهایی ادبار دارند. چه در عرصه شخصی و چه در عرصه های سیاسی و اجتماعی پیروزی ها و شکست ها وجود دارد. ...کلید مواجهه انسان با پیروزی ها و شکست ها این آیه است که می فرماید: لکیلا تأسوا علی مافاتکم و لا تفرحوا بما آتاکم. ...اگر انسان این طور نگاه کند از شکست مایوس و از پیروزی سرخوش نمی شود.

حجت الا سلام «سیداحمد خاتمی» منتخب مردم کرمان در مجلس خبرگان در خطبه های نماز جمعه دیروز تهران درباره دوره پس از انتخابات توصیه هایی داشته است که کانال خبری «عصر ایران» آن را بازتاب داده است. خاتمی گفته است: عده ای پادرمیانی کنند تا کدورت ها به آشتی تبدیل شود. به جای راه انداختن جشن پیروزی، دل ها را به هم نزدیک کنیم. تلاش کنیم دل ها را به هم نزدیک کنیم. به هر حال انتخابات فضای مخصوص خود را دارد. صابون انتخابات به تن من هم خورده است اما اکنون کار بزرگ اخلاق مدارانه این است که عده ای پادرمیانی کنند و کدورت ها را تبدیل به صفا و آشتی کنند و به جای راه انداختن جشن پیروزی دل ها را به هم نزدیک کنیم. 

«محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه اینستاگرام خود نسبت به بی اخلاقی هایی که پس از اعلام آرای مردم تهران رخ داد، واکنش نشان داده و نوشته است: بدیهی است هر نوع توهین به انتخاب ملت، کشور را به تبعات ناگواری دچار کرده و نا امیدی مردم را در پی خواهد داشت. کسانی که چنین اد بیاتی را به کار برده اند باید از مردم عذر خواهی کنند. نه مردم شهرستان ها عقب افتاده اند و نه مردم تهران اهل کوفه.

کانال خبری صدای ملت هم در این باره نوشت: حجت الاسلام والمسلمین سید محمدغروی عضو جامعه مدرسین با بیان این نکته که در چند روز اخیر برخی جریانات تندرو، در مورد نحوه رای دادن مردم در انتخابات مجلس و خبر گان در شهر تهران برخی شبهات را مطرح می کنند گفت اینکه می گویند مردم تهران به لیست مورد تایید انگلیس رای داده اند، بسیار تحلیل اشتباهی است. این حرف ها واقعا نادرست و غیر اخلاقی است. زیر سوال بردن شعور و درک مردم تهران کار خوبی نیست که برخی از الان دارند این کار را می کنند.

کانال خبری «بهارنیوز» هم پیام «اعظم طالقانی» (دختر آیت الله طالقانی) به منتخبان مجلس شورای اسلامی را منتشر کرده است. در بخشی از این پیام آمده است: در اذهان عمومی پرسش های بی پاسخ فراوانی مطرح است از جمله اینکه چگونه می توان به خود اجازه داد که ملت را به خودی و ناخودی تقسیم کرد؟ و توهم توطئه را در لایه های 80 میلیونی جامعه ایرانی رسوخ و بی اعتمادی را میان هموطنان تسری داد و همبستگی و ساختار خانواده، ستون جامعه را هدف قرارداد؟

**دیگر خواندنی های فضای مجازی
پس از آنکه مشخص شد برخی از نماینده های مجلس کنونی در مجلس دهم حاضر نخواهند بود این سوال مطرح می شود که برخی از چهره های سرشناس مجلس نهم پس از پایان دوره مجلس نهم چه فعالیتی در پیش خواهند گرفت. کانال ایران تایمز آینده شغلی برخی از آنها را به این شرح منتشر کرده است: لاله افتخاری نماینده مجلس نهم، هیات علمی دانشگاه شاهد است. پس از اتمام دوران نمایندگی تمرکز بیشتری در دانشگاه و فرهنگ در حوزه زنان دفاع مقدس قرآن خواهد داشت. محمدرضا با هنر نماینده مجلس نهم بعد از 28 سال نمایندگی خودش را بازنشسته کرد. با هنر هم عضو مجمع تشخیص است و هم کارشناس تلویزیونی خواهد بود. مهرداد بذر پاش نماینده مجلس نهم، امسال دبیر قرارگاه تخصصی ماهواره شد تا نقش ماهواره و تهاجم فرهنگی را بررسی کند. او مدیرمسوول وطن امروز هم هست. غلامعلی حداد عادل نماینده مجلس نهم، از سال 74 تاکنون و به جز 4 سال رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بوده است. او هر شنبه راهی جلسات مجمع تشخیص می شود.

کانال خبری «دولت بهار» درباره فهرست چالش برانگیز موسوم به فهرست بی بی سی از زبان یکی از کاربران خود نوشته است: مردم به لیست بی بی سی رای ندادند بلکه این بی بی سی بود که آرای مردم را پیش بینی کرد و درست هم پیش بینی کرد . حال اگر اداره هواشناسی سیلی را پیش بینی کند و آن سیل رخ دهد ایا مقصر است . متاسفانه سیاستمداران داخلی از اوضاع سیاسی کشور و خاصه تهران بی خبر بودند یا خود را به خواب زدند و بی بی سی هوشیارتر عمل کرده و پیش بینی آن درست از آب درآمد. 

کانال تلگرامی «رجانیوز» نوشت: روزنامه ها و کانال های مختلف جریان حامی دولت در یکی دو روز اخیر در حالی برای «کوفه» خواندن تهران گریبان چاک می کنند که یک سرچ ساده در موتورهای جستجو نشان می دهد چنین حرفی به هیچ عنوان از جانب هیچ چهره شاخص اصولگرایی مطرح نشده و اختراع خود رسانه های دولتی می باشد. به نظر می رسد پس از گاف حسین مرعشی عضو مرکزیت حزب کارگزاران در طرح این مطلب که شهرستانی ها به دلیل توسعه نیافتگی به اصلاح طلبان رای نداده اند، چهره ها و رسانه های حامی دولت درصدد برآمده اند تا با طرح یک ادعای خودساخته و نسبت دادن آن به اصولگرایان، بار روانی و سیاسی سخنان مرعشی را از روی خود کم کنند.

صفحه توییتر آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره انتخابات هفته گذشته پیامی را به این شرح منتشر کرد: رای مردم در انتخابات قدردانی ملت از زحمات ظریف (وزیر امور خارجه) بود.

کانال خبری مر صاد نیوز از احتمال انصراف یک منتخب مجلس خبرگان رهبری در تهران خبر داد و نوشت: احتمال انصراف یکی از حضرات آیات قمی یا تسخیری از نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در تهران وجود دارد. در صورت این انصراف، منتخب یا منتخبین رده های 17 و 18 خبرگان رهبری در تهران امکان ورود به این مجلس را خواهند یافت. در حالی که دلایل هر یک از این انصراف های احتمالی شخصی و شغلی است برخی از رسانه ها به دنبال برداشت های سیاسی از آن هستند.

کانال خبری انتخاب آورد: برنامه 20:30 سیاسی ترین بخش تلویزیون در سری جدید کار خود به بهانه انتخابات به تحسین رفتار حدادعادل بعد از شکست در انتخابات پرداخت اما سخنی از رفتار جناح پیروز حامی دولت که با پرهیز از برگزاری جشن، موفقیت خود را توفیق نظام خواندند به میان نیاورد.

کانال خبری ایسنا از شکست سنگین ورزشی ها در انتخابات مجلس گزارش داده و نوشته است: اسامی برخی قهرمانان و مسوولان ورزشی که قصد حضور در مجلس را داشتند اما یا انصراف دادند یا تایید صلاحیت نشدند یا رای نیاوردند، به شرح زیر است: بهنام محمودی (ملی پوش سابق والیبال)، آرش میراسماعیلی (ملی پوشان سابق جودو)، محمد رویانیان (مدیرعامل اسبق پرسپولیس)،عزیز محمدی (رییس سابق سازمان لیگ فوتبال)، صادق درودگر (مدیرعامل سابق ملوان بندرانزلی) و جواد خیابانی (گزارشگر فوتبال).
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: