کد خبر: ۶۵۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۱ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - 05 March 2016
ایالات متحده آمریکا این روزها شاهد رقابت های داغ انتخاباتی است و کاندیداهای ریاست جمهوری در حال تلاش برای رسیدن به دور نهایی در قالب رودررویی دو حزب اصلی، جمهوریخوا
 روزنامه آرمان در شماره شنبه 15 اسفند در یادداشتی با قلم مهدی مطهرنیا کارشناس مسائل بین الملل، می نویسد: ایالات متحده آمریکا این روزها شاهد رقابت های داغ انتخاباتی است و کاندیداهای ریاست جمهوری در حال تلاش برای رسیدن به دور نهایی در قالب رودررویی دو حزب اصلی، جمهوریخوا

در این یادداشت می خوانیم: این که در اردوگاه جمهوریخواهان دونالد ترامپ یا کروز به عنوان کاندیدای اصلی مطرح شوند و در میان دموکرات ها هیلاری کلینتون یا سندرز یا اینکه چه کسی رئیس جمهور آمریکا شود، بیشتر مساله ای مربوط به ایالات متحده و شهروندان آن است. آنچه که در ایران در مرکز توجه قرار دارد، آن است که آیا با روی کار آمدن هر یک از این گزینه ها که در دو حزب اصلی آن کشور حضور دارند، شاهد ایجاد فضایی مثبت در به فعلیت رسیدن و اجرای درست و دقیق برجام خواهیم بود یا خیر؟! مهم رای آوردن رئیس جمهوری است که در فضای پسابرجام دارای امتیازات بیشتری نسبت به رقبا، در تاکید بر اجرای کامل برجام باشد؛ لذا افکار عمومی در ایران به اردوگاه دموکرات ها تمایل بیشتری دارد. 

چراکه ایرانیان به دقت به انتخابات آمریکا می نگرند و می کوشند آن را در یک پیمایش معنادار قرار دهند و شاهد آن هستند که ترامپ چه مواضع افراطی و خطرناکی دارد. مردم ایران در پیمایش معنادار خود به دنبال ردیابی این معنا هستند که در آینده ما چگونه می توانیم به فضای مثبت و تعاملی اجرای برجام ادامه دهیم. اگر سندرز در میان دموکرات ها بتواند بر کلینتون غلبه کند، با توجه به مواضع ایده آل وی در ارتباط با برجام، می توانیم حتی به گسترش روابط میان دو کشور خوشبین باشیم. 

کلینتون اگرچه درباره ایران محافظه کارانه تر سخن می گوید، اما به نظر می رسد او بیشتر افکار عمومی جناح رقیب را برای کسب آرا مدنظر دارد و به دنبال ایجاد یک فضای محافظه کارانه در ارتباط با ایران، برای جلب بیشتر اقبال عمومی به خود در انتخابات نهایی و در صورت غلبه بر سندرز است. جمهوریخواهان نیز اساسا نسبت به دموکرات ها مواضع سرسختانه تری در قبال ایران دارند اما باید اذعان داشت که الزامات ناشی از اوضاع بین المللی و نیاز به ارتباط با ایران و تامین نظم آتی جهان، موجب می شود حتی جمهوریخواهان نیز در صورت به قدرت رسیدن، مجبور به برداشتن گام های مثبت در تعامل با ایران باشند. 

اگرچه روی کار آمدن ترامپ یا کروز می تواند در یک سال اول به قدرت رسیدن جمهوریخواهان قدری فضا را منفی سازد اما در نهایت برجام و انجام آن گریزناپذیر می نماید؛ چرا که اگر برجام عملی نشود، شاهد ایجاد فضایی منفی و حتی تیره خواهیم بود که نزد مردم ایران و آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر پذیرفتنی نیست.
*منبع: روزنامه آرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: