کد خبر: ۶۴۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - 05 March 2016
بانکداری ایرانی –سوییس ازجمله کشورهایی بود که در دوران تحریم با ایران همکاری مالی داشت و هرگز به‌طور کامل رابطه اقتصادی خود با ایران را قطع نکرد.
بانکداری ایرانی –به بهانه سفر رییس جمهوری سوییس به ایران و  دیدار  هیئت اقتصادی و تجاری سوییسی از همتایان ایرانی خود، امید  همکاری بین‌بانکی بین ایران و سوییس  افزایش پیداکرده است های سوییس از معتبرترین بانک‌های بین‌المللی هستند که انواع خدمات بانکی را به همه کشورهای دنیا ارائه می‌کنند و همکاری بانک‌های ایرانی با سوییس می‌تواند سبب رشد و پویایی بازار پولی ایران شود .  از طرف دیگر  با استفاده از ظرفیت بانک‌های سوییس برای حل مشکلات سیاسی نیز می‌توان بهره جست و با دیپلماسی بانکی به جهان نزدیک‌تر شد.

سوییس ازجمله کشورهایی بود که در دوران تحریم با ایران همکاری مالی داشت و هرگز به‌طور  کامل رابطه اقتصادی خود با ایران را قطع نکرد.  به همین دلیل رئیس‌کل بانک مرکزی در این دیدار ضمن پیشنهاد برگزاری جلسه مشترک بانکداران ایران و سوئیس برای رفع ابهامات احتمالی تأکید کرد: برگزاری جلسات مشترک، زمینه تفاهم و همکاری برای طرفین فراهم خواهد کرد، ضمن آنکه از مقامات سوئیس درخواست می‌کنیم با توجه به مصوبه مجلس در خصوص قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، همکاری‌های لازم برای خروج نام ایران از فهرست حامیان تأمین مالی تروریسم انجام دهند. 

سیف از انطباق بانک‌های ایرانی با استانداردهای بین‌المللی و تلاش برای اجرای آن‌ها خبر داد و تصریح کرد: بانک‌های ایرانی تلاش‌های قابل‌توجهی به‌منظور انطباق با استانداردهای بین‌المللی ازجمله مقررات کمیته بال ۲ و ۳ انجام داده‌اند و با اقدامات قانونی ازجمله مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص مبارزه با تأمین مالی تروریسم زمینه اجرای آن‌ها فراهم‌شده است. 

همچنین  در دیدار هیئت اقتصادی سوئیس با مسئولین بانک مرکزی ایران پیشنهاد اعزام کارشناسان حوزه نظارت بانک مرکزی به‌منظور معرفی بانکداری ایران به فعالان اقتصادی آن کشور و درخواست انجام همکاری برای خروج نام ایران از فهرست کشورهای پُرریسک را ارائه کرد و مورد استقبال طرف سوئیسی قرار گرفت.

در این نشست «رنه وبر» وزیر امور مالی و اقتصادی سوئیس ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران به همراه هیئت اقتصادی گفت: روابط ایران و سوئیس از گذشته مناسب بوده و سوئیس درزمینهٔ تأمین مالی، تجارت و نقل و انتقالات مالی همکاری‌های لازم را با ایران داشته است. در دوره پسابرجام نیز سوئیس مایل است ضمن گسترش روابط بانکی با ایران در حوزه‌های آموزشی، تکنیکی، حقوقی و مالی بیش‌ازپیش مشاوره‌های لازم را ارائه کند.

در همین رابطه در نشست خبری دیگری  که   به همراهی هیئت تجاری سوییس و اتاق بازرگانی ایران برگزار شد رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه چشم‌انداز مناسبی از توسعه روابط اقتصادی میان ایران و سوئیس مشاهده می‌شود گفت: بانک‌های معتبر سوئیسی می‌توانند در این زمینه راهکار توسعه اقتصادی دو کشور و همچنین توسعه روابط اقتصادی ایران با سایر کشورها باشند. محسن جلال‌پور تأکید کرد: روابط اقتصادی ایران و سوئیس به‌صورت درازمدت دیده می‌شود و ما به دنبال تسهیل روابط بانکی هستیم 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: