کد خبر: ۶۴۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۸ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - 24 February 2016
فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران آماده فعالیت در ایران با دقت نظاره گر فرآیند انتخابات و نتایج آن هستند.
 در یک جامعه و اقتصاد در حال گذار هر مرحله و هر فصل در تحولات جامعه از اهمیت خاص خود برخوردار است. این اهمیت به واسطه مجموعه پیامدها و آثاری است که این رویدادها دارند.

انتخابات پیش رو نیز از این قاعده مستثنی نیست. همان طور که انتخابات ریاست جمهوری گذشته نشان داد، حتی اگر رقابتی بودن انتخابات مطابق نظر همه فعالان سیاسی نباشد، حضور مردم و سلامت فرآیند برگزاری انتخابات باعث مشروعیت نتیجه آن می شود؛ مشروعیتی که افزایش توانایی دولت و فعالان اقتصادی در مذاکره و مبادله تجاری با جهانیان را در پی خواهد داشت.

اگر انتخابات ریاست جمهوری باعث مشروعیت دولت و افزایش توانایی اش در مذاکره برای رسیدن به برجام و اجرایی کردن آن شده است، انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز نشان خواهد داد که فضای اقتصادی کشور آماده مشارکت در اقتصاد جهانی هست یا خیر. 

هرچند بسیاری از رای دهندگان و نامزدهای انتخاباتی معمولا روی اهدافی محلی تمرکز می کنند که برای حوزه انتخاباتی ایشان مهم است، با کاهش درآمدهای نفتی دیگر بودجه هایی که این اهداف منطقه ای را ممکن می کردند، وجود نخواهد داشت. به عبارت دیگر رانتی وجود ندارد که نامزدهای انتخاباتی بتوانند وعده افزایش سهم حوزه انتخابیه خود را از آن بدهند. درنتیجه برنامه ها و وعده های محلی نمایندگان بدون تغییر در سیاستگذاری کلان در اقتصاد کشور ممکن نخواهد بود.
در شرایطی که اشتغال زایی و ایجاد منابع درآمدی برای تحقق برنامه های توسعه در شهرستان های مختلف و حوزه های انتخاباتی از نگرانی های اکثریت نامزدهای نمایندگی خواهد بود، باید پرسید که ایشان از چه راه حل هایی برای تسهیل ایجاد اشتغال و افزایش درآمدهای محلی استفاده خواهند کرد؟ کاهش درآمدهای نفتی برای حوزه های ایشان به این معناست که دیگر سرمایه مورد نیاز از خزانه عمومی قابل تامین نیست. اینجاست که می توان گفت در تاریخ توسعه کشور یک فرصت طلایی برای همگرایی نمایندگان حوزه های مختلف برای سیاستگذاری اقتصادی کشور در ابعاد مختلف و صنایع گوناگون با انگیزه های محلی و منطقه ای به وجود آمده است.

این همگرایی از دید سرمایه گذاران احتمالی داخلی و خارجی پنهان نیست. اگر نامزدهای انتخاباتی و نمایندگان برگزیده شده در جریان فرآیند انتخاباتی نشان بدهند که این لحظه تاریخی و الزامات آن را درک کرده اند و با اتخاذ سیاست های لازم و تصویب قوانین ضروری روند فعالیت های اقتصادی را در سراسر کشور تسهیل کنند، دوره جدیدی در جذب سرمایه گذاری در اقتصاد کشور آغاز می شود. در غیبت درآمدهای نفتی، مناطق مختلف کشور به توانایی ها و منابع اقتصادی خود متکی خواهند بود تا حیات اقتصادی خود را حفظ و فرآیند توسعه را تثبیت کنند. به عنوان نمونه جاذبه های توریستی در کشور منحصر به یک حوزه انتخاباتی نیست. 

آیا نمایندگانی که از سراسر کشور در تهران جمع خواهند شد، توسعه این صنعت درآمدآفرین و اشتغال زا را در اولویت قرار می دهند؟ از سوی دیگر شفافیت فعالیت های بانکی و اصلاح نظام اعتباری باعث تسهیل اعطای وام های بانکی در سراسر کشور خواهد شد. اقتصادهای محلی حوزه های مختلف انتخاباتی متکی به خرده بنگاه ها و بنگاه های کوچک اقتصادی خانوادگی هستند و چنین اصلاحاتی باعث شکوفایی اقتصادی در شهرستان های مختلف کشور می شود.

چنانچه انتخابات پیش رو مجلسی را به وجود بیاورد که نمایندگانش متوجه اهمیت سیاستگذاری اقتصادی باشند، آنگاه این انتخابات گام بزرگی در تثبیت موقعیت اقتصادی کشور و تضمین رشد اقتصادی کشور خواهد بود. این نمایندگان با تصویب قوانین لازم و مکفی به سرمایه گذاران داخلی و خارجی این اطمینان را خواهند داد که امنیت سرمایه و حوزه فعالیت شان تامین خواهد شد و نام خود را در تاریخ توسعه اقتصادی کشور ماندگار خواهند کرد.
*منبع: روزنامه فرهیختگان، سوم اسفند 1394 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: