کد خبر: ۵۹۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۷ - ۱۶ دی ۱۳۹۴ - 06 January 2016
معاون سازمان توسعه تجارت گفت: متاسفانه برندهای ما آن طور که باید و شاید در بازارهای هدف معرفی نشدند و در سطح ملی برندهای خوبی داریم ولی در سطح خاورمیانه برند معتبر بین‌المللی نداریم که این یکی از نقاط ضعفی است که باید به آن رسیدگی شود.
 بانکداری ایرانی –معاون سازمان توسعه تجارت گفت: متاسفانه برندهای ما آن طور که باید و شاید در بازارهای هدف معرفی نشدند و در سطح ملی برندهای خوبی داریم ولی در سطح خاورمیانه برند معتبر بین‌المللی نداریم که این یکی از نقاط ضعفی است که باید به آن رسیدگی شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمدرضا مودودی در نشست خبری امروز - چهارشنبه - اظهار کرد: طبق مصوبه دولت و بر اساس آیین‌نامه ساماندهی تبلیغات کالاها و خدمات، موضوع ماده هشت قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، موضوع ساماندهی در رابطه برند به سازمان توسعه تجارت تفویض شد و امسال نیز مصوبه دیگری جایگزین آن شده که علاوه بر برند،موضوع تبلیغات نیز در داخل آن دیده شده است.

وی با بیان اینکه برند بیش از این‌که یک سرمایه مادی باشد یک سرمایه معنوی است و برای یک محصول ارزش‌آفرینی می کند، افزود: 70 درصد صادرات ما به کشور‌های همسایه انجام می‌شود و این در حالی است که متاسفانه برندهای ما آن طور که باید و شاید در آنجا معرفی نشدند که همین موضوع تاثیرات منفی را در میزان صادرات به دنبال دارد که در این راستا تصمیم گرفتیم بحث انتخاب و معرفی برندها را براساس اصول علمی برگزار کنیم تا با استاندارد‌هایی که در دنیا مطرح است مطابق باشد .

مودودی با بیان اینکه با این کار در نهایت کارنامه ای ارائه می‌شود که بر اساس آن می توانیم بگوییم شرکت ها در چه بخش‌هایی نقاط ضعف و قوت دارند افزود: با این اقدام در سال‌های بعد می توانیم برندهایی با شاخص‌های جهانی داشته باشیم.

معاون سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه این جشنواره در 26 بهمن‌ماه و در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا‌وسیما برگزار می‌شود، درپاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه در سال های اخیر شاهد برگزاری همایش ها و جشنواره هایی با این عنوان بودیم که هزینه هایی سنگینی نیز از شرکت ها برای حضور و ثبت نام در جشنواره مربوطه دریافت می‌شد توضیح داد: شرکت‌ها تجربیات تلخی از هزینه‌های سنگینی که در رابطه با این موضوع پرداخت می کردند، دارند ولی با مصوبه دولت و از این پس در تلاشیم تا با برگزاری موفق این جشنواره به شرکت های دیگر نیز یادآور شویم که تنها نهاد معتبر برای ارزیابی برند، سازمان توسعه تجارت است و هزینه ای نیز از شرکت ها دریافت نمی‌شود.

در سطح خاورمیانه برند معتبر بین‌المللی نداریم
وی همچنین با تاکید بر اینکه در سطح ملی برندهای خوبی داریم ولی در سطح خاورمیانه برند معتبر بین‌المللی نداریم، گفت: امیدواریم فضای ایجاد شده در کشور موجب شفاف‌سازی برند‌های برتر شود و در نهایت به جایگاه ما در حوزه صادرات کمک کند.

معاون سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه مشوق‌ها و یارانه‌های صادراتی از مباحث کلیدی سازمان توسعه تجارت است، افزود: بر اساس ارزیابی هایی که صورت می گیرد طبیعتا در جهت حمایت از شرکت های برتر نیز امکاناتی فراهم شده و تسهیلاتی ارائه می‌شود.

مودودی در عین حال تاکید کرد: باید شاهراه صادراتی تعریف کنیم که شرکت‌های توانمند بتوانند به راحتی از آن عبور کنند و شرکت‌های کوچک‌تر نیز به عنوان زنجیره‌های تامین شرکت‌های بزرگتر و زیر چتر آنها فعالیت کنند چون شرکت‌های بزرگ‌ توان مالی برای ورود به بازارهای جهانی را دارند، ولی شرکت های کوچک تر فاقد این توانایی هستند.

وی ادامه داد: از طرفی ورود شرکت‌های کوچک به بازارهای خارجی در بعضی مواقع موجب ایجاد رقابت‌های منفی و بعضا قیمت شکنی و خراب شدن بازار می‌شود و در برخی موارد شاهد بودیم مشکلات اساسی در بازارهای هدف ایجاد شد که شاید از محل برگزاری چنین برنامه هایی بتوانیم شرکت‌های توانمند صادراتی را پیدا کنیم و مشوق‌ها را به شرکت‌های قدرتمند اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه در جهت حمایت از صادرکنندگان یارانه 200 میلیارد تومانی به صادر‌کنندگان غیرنفتی اختصاص یافته و علاوه بر آن 50 میلیارد تومان در بخش نرم‌افزاری توسعه صادرات در نظر گرفته شده است گفت: شرکت‌هایی که به عنوان شرکت برتر انتخاب می‌شوند به صورت ویژه به مشکلات آن ها رسیدگی می‌شود.

مودودی با بیان اینکه برند، ابزاری برای توسعه صادرات است، تاکید کرد: نوع رویکردی که در بخش تولید وجود دارد و باید اصلاح شود آن است که سرریز تولید داخل به عنوان محصول صادراتی در نظر گرفته می‌شود و این در حالی است که باید تولیدی جهانی و فرامرزی داشته باشیم که در آن صورت نیز برند ما فرامرزی خواهد بود.

همچنین گیتی توانا - مدیر کل دفتر امور بنگاه‌های سازمان توسعه تجارت - در این نشست اظهار کرد: به دنبال فراخوانی که داشتیم از برندهای ایرانی، صادر‌کنندگان و تولید‌کنندگان درخواست کردیم در این ارزیابی شرکت کنند و در ثبت نام اولیه که روی پرتال اختصاصی انجام شد، 220 نفر ثبت نام اولیه انجام دادند و پس از آن قرار است ارزیابی اولیه و نظرسنجی از مصرف کنندگان 31 استان کشور صورت گیرد تا در نهایت برندهای برتر مشخص شوند.

ضرورت معرفی برندهای ایرانی در خارج از مرزها
رییس کمیته علمی انتخاب برندهای برتر ملی سازمان توسعه تجارت با بیان این‌که مدل‌های مختلفی در دنیا در رابطه با ارزیابی و انتخاب برندهای برتر وجود دارد، گفت: تا به حال در کشور ما چنین ارزیابی صورت نگرفته و امیدواریم این مدل ارزیابی، بومی شده و در سال های بعد نیز با موفقیت ادامه یابد.

وی در عین حال تاکید کرد:‌ برندهای ما در داخل کشور توانستند خود را مطرح کنند، اما در بازارهای هدف از لحاظ برندینگ با محدودیت مواجه هستیم و آن طور که باید و شاید نتوانستیم برندهای خود را معرفی کنیم؛ بنابراین ضروری است نهادی در راستای معرفی برندهای ایرانی در خارج از مرزها اقدام کند.

توانا در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر برخورد قانونی با جشنواره هایی که به صورت غیرقانونی و با هزینه های بالا توسط برخی شرکت ها در رابطه با انتخاب برند برتر برگزار می‌شود، توضیح داد: در رابطه با برخورد با همایش‌هایی که به صورت موازی برگزار می‌شود می‌توانستیم رویکرد سلبی و قانونی داشته باشیم، ولی به این نتیجه رسیدیم که رویدادی مطابق با قانون برگزار کنیم تا توجه مخاطبان این عرصه را جلب کرده و آنها خود انتخاب کنند که در این زمینه چه تصمیمی بگیرند و از این پس به برگزاری جشنواره های موازی در این زمینه که به صورت غیرقانونی برگزار می‌شود اعتنایی نکنند.

مدیر کل دفتر امور بنگاه‌های سازمان توسعه تجارت گفت: کمیته علمی این همایش متشکل از سازمان توسعه تجارت به دنبال تفاهم‌نامه‌ ای با موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی است که غیر از این دو سازمان تعدادی از اساتید و کارشناسان برند نیز شناسایی کردیم و بخشی از ارزیابی‌ها توسط اتحادیه‌ها و تشکل‌های ذیربط که شناختی از برندهای زیرمجموعه خود دارند صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: در سایر کشورها نیز موسسات بین المللی هستند که کار ارزیابی و انتخاب برندهای برتر را انجام می‌دهند چون تعداد برندهای داخلی ما خیلی زیاد است که تقریبا فاصله زیادی با هم ندارند و این‌که شناسایی کنیم کدام برند استعداد دارد که بین‌المللی شود وظیفه دولت است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: