کد خبر: ۵۹۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۱۳ دی ۱۳۹۴ - 03 January 2016
یکی از دغدغه‌های اصلی بیمه‌گرها ، اخذ مالیات ارزش‌افزوده بر صنعت بیمه است این امر، همواره مورد اعتراض بیمه گرها و با استناد به قوانین مالیاتی صنعت بیمه را معاف از قانون مالیاتی می‌دانند.
بانکداری ایرانی –یکی از دغدغه‌های اصلی بیمه‌گرها ، اخذ مالیات ارزش‌افزوده بر صنعت بیمه است این امر،  همواره  مورد اعتراض بیمه گرها و  با استناد به قوانین مالیاتی  صنعت بیمه را معاف از قانون مالیاتی می‌دانند،  اما  این اعتراض در سال‌های اخیر به نتیجه نرسیده  و همچنان این هزینه موجب آزار صنعت بیمه می‌شود.

 هرچند که وزیر اقتصاد خود از معترضان این موضوع است و چندی پیش از حذف مالیات بر ارزش‌افزوده صنعت بیمه در اصلاحیه قانون خبر داد. 

 علی طیب نیا یکی از چالش‌های صنعت بیمه را پرداخت مالیات و عوارض دانسته و گفت: متأسفانه نه‌تنها در صنعت بیمه مالیات بخصوص مالیات بر ارزش‌افزوده دریافت می‌شود بلکه عوارض متعددی مازاد بر مالیات هم اخذ می‌شود به‌طوری‌که حدود 40 درصد درآمد حق بیمه‌ها به‌عنوان مالیات پرداخت می‌شود. وی با تأکید بر اینکه باید به سمت حذف مالیات و مالیات بر ارزش‌افزوده از صنعت بیمه برویم، گفت: لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده به مجلس تقدیم شده است که در آن حذف مالیات شرکت‌های بیمه قیدشده است.طیب‌نیا گفت: حذف این موارد کمک قابل‌توجهی برای شرکت‌های بیمه قیدشده است. حذف این عوارض کمک قابل‌توجهی به کاهش بهای خدمات شرکت‌های بیمه خواهد کرد. 

از سوی دیگر  رییس دفتر رییس‌جمهور  نیز در بیست و دومین همایش ملی و هشتمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه گفته بود که باید دست شرکت‌های بیمه را در قانون مالیات بر ارزش‌افزوده باز گذاشت و این موضوع صنعت بیمه را آزار می‌دهد .

اما علی‌رغم اظهارنظر خود اداره مالیات اما همچنان این  هزینه  ‌بر دوش صنعت بیمه همواره شده است معاون مالیات بر ارزش‌افزوده سازمان امور مالیاتی کشور  چندی پیش در پاسخ به بیمه گران  در خصوص اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده بر صنعت بیمه اظهار کرد که این صنعت از مالیات معاف بوده و اخذ مالیات ارزش‌افزوده از این صنعت خلاف قانون است.

 در این نامه سازمان امور مالیات آمده است که : به استناد نص صریح ماده (۱) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، عرضه کالاها و ارائه خدمات در ایران و همچنین واردات آن‌ها (به‌استثنای موارد معاف مصرح در ماده ۱۲) با رعایت ترتیبات پیش‌بینی‌شده در قانون و دستورالعمل‌های صادره، مشمول پرداخت مالیات و عوارض هست. به‌موجب بند (۱۸) بخشنامه شماره ۲۸۰۰۴ مورخ ۱۲/۱۱/۱۳۸۸ درآمد حاصل از خسارت دریافتی از بیمه، تسعیر دارایی‌های ارزی، جوایز و سود سپرده بانکی، سود دریافتی اوراق مشارکت، سود حاصل از سرمایه‌گذاری از پرداخت مالیات و عوارض معاف است.

بر این اساس صرفاً فعالان اقتصادی که طبق قانون مالیات بر ارزش‌افزوده و ضوابط مقرر توسط سازمان امور مالیاتی به‌عنوان مؤدی ملزم به ثبت‌نام و اجرای مقررات قانون مزبور شده‌اند، مکلف‌اند بابت عرضه کالاها و ارائه خدمات مشمول این قانون، مالیات و عوارض ارزش‌افزوده را از خریداران کالا و خدمات وصول نمایند، که در این راستا و به‌موجب بخشنامه صادره به شماره ۸۶۸۸۲ مورخ ۲۸/۰۸/۱۳۸۷ شرکت‌های بیمه‌گر به هنگام صدور انواع بیمه‌نامه ملزم به رعایت قوانین و مقررات مربوط در قانون مذکور ازجمله مطالبه مالیات و عوارض موضوعه می‌باشند.

لیکن جبران خسارت وارده بیمه‌گذاران به اشخاص ثالث توسط شرکت‌های بیمه‌گر مطابق تعهدات مربوط از مصادیق عرضه کالا و ارائه خدمات موضوع قانون مزبور و به‌تبع آن مشمول مالیات و عوارض نیست.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: