کد خبر: ۵۸۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۰۶ دی ۱۳۹۴ - 27 December 2015
شبکه خبری "العربیه" با انتشار گزارشی مدعی شده که ایران مایل است تا "برنی سندرز" رییس جمهوری بعدی امریکا باشد و در این باره استدلال خود را مطرح کرده است.
این شبکه خبری با اشاره به این که سندرز در مقایسه با سایر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا مواضعی هماهنگ تر با مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران دارد می نویسد:"اگرچه تهران خواستار دگرگونی اساسی در شیوه مدیریت سیاسی و قتصادی امریکا است اما ترجیح می دهد میان نامزدهای گوناگون امسال این "برنی سندرز" سناتور دموکرات باشد که به مقام ریاست جمهوری برسد. موضع سندرز در قبال توافق هسته ای و رویکرد او در قبال خاورمیانه به ویژه سوریه، اسرائیل، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس به ایران نزدیک تر است".

این شبکه خبری در ادامه می افزاید:"تهران ترجیح می دهد که یک دموکرات رییس جمهوری امریکا باشد و نه یک نامزد از حزب جمهوریخواه. این موضوع به دلیل مواضع تندی است که جمهوریخواهان علیه ایران در سال های اخیر اتخاذ کرده اند.

ایران نسبت به دموکرات ها تمایل بیش تری دارد چرا که دولت دموکرات اوباما نقش مهمی در به نتیجه رسیدن توافق هسته ای داشت توافقی که منجر به لغو تحریم های شورای امنیت سامان ملل متحد علیه آن کشور شد. این موضوع مشروعیت و اعتبار بین المللی ایران در سطح جهانی ار افزایش داد و سبب شد تا فعالیت های تجاری و نظامی آن کشور با دیگر کشورهای جهان تسهیل شود.

از این به نظر می رسد در صورت پیروزی یک نامزد دموکرات در انتخابات سال 2016 میلادی چشم انداز بهتری برای بهبود روابط دو جانبه میان ایران و امریکا وجود داشته باشد و یا دست کم از بدتر شدن شرایط جلوگیری به عمل آید".

العربیه در ادامه با اشاره به تفاوت دیدگاه دموکرات ها و جمهوریخواهان نسبت به ایران می نویسد:"جمهوریخواهان افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه را یک تهدید جدی علیه امنیت ملی واشنگتن قلمداد می کنند. آنان معتقدند که دموکرات ها عرصه را برای حضور بیش تر ایران در عراق و سوریه فراهم کرده و از خود ضعف نشان داده اند. جمهوریخواهان می گویند این موضوع به دلیل سیاست دموکرات ها در کاهش نیروهای نظامی زمینی امریکایی در خاورمیانه بوده است.

در مقابل اما دموکرات ها به برقراری روابط حسنه بیش تر با تهران باور دارند. آنان معتقدند که می توان با ایران در مبارزه علیه داعش در کوتاه مدت همکاری کرد. جمهوریخواهان اما به آنان می گویند که این موضوع سبب نادیده گرفتن عواقب طولانی ناشی از رقابت منطقه ای ایران با کشورهای سنی منطقه می شود".

العربیه در ادامه اشاره می کند که اگرچه نامزدهای هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات بر لزوم حمایت امریکا از اسرائیل تاکید کرده اند اما اخیرا روابط دموکرات ها بر سر توافق هسته ای با ایران با تل آویو تیره و تار شده است. العربیه در ادامه می افزاید"دموکرات تمایل زیادی به تعامل بیش تر با تهران در مورد مسائل منطقه ای دارند. از این رو برای تهران، رییس جمهوری دموکرات می تواند توزان قوا را بیش تر به نفع ایران سوق دهد".

 العربیه با طرح این استدلال که سندرز دیدگاه نزدیک تری به ایران دارد می نویسد:"سندرز طرفدار مذاکره با ایران است. او بارها به نقش کلیدی ایران در منطقه اشاره کرده  تنها نامزدی است که به شدت بر ایده همکاری با تهران برای مقابله با مسائل منطقه ای تاکید می کند.

کلینتون اما خواستار نقش بیش تر امریکا در منطقه است برای مثال، او از ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه و ایده آن حمایت کرده که منافع ایران را تهدید می کند. سندرز در مسائل داخلی نیز به دنبال تقلید از خط مشی اروپایی در حوزه سیاست داخلی و خارجی است. در نتیجه، در صورتی که او رییس جمهوری بعدی امریکا باشد احتمال بهبود روابط تهران – واشنگتن وجود خواهد داشت".
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: