کد خبر: ۵۷۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۳ - ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - 16 December 2015
سریال تکراری افزایش ناگهانی قیمت اجناس و محصولات در بازار کرمانشاه این بار گریبان بدبوی پرخاصیت را گرفته و این روزها قیمت پیاز در بازار اشک کرمانشاهیان را درآورده است.
افزایش 3 برابری قیمت پیاز در عرض 3 روز در بازار کرمانشاه، داد مردم را از عدم نظارت بر بازار درآورده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، سریال تکراری افزایش ناگهانی قیمت اجناس و محصولات در بازار کرمانشاه این بار گریبان بدبوی پرخاصیت را گرفته و این روزها قیمت پیاز در بازار اشک کرمانشاهیان را درآورده است.

همین چند روز پیش بود که پیاز با قیمت هر کیلو یک‌هزار تومان به فروش می‌رفت و بماند که با کلی تفاوت قیمت خرید از کشاورز به دست خریداران می‌رسید، اما به یک‌باره و طی یک الی دو روز با تجربه قیمت‌های متفاوت به قیمت هر کیلو 3 هزار تومان رسید!

افزایش 3 برابری قیمت این محصول که تقریباً پای ثابت غذاهای کرمانشاهیان است آن هم در این بازه زمانی اندک، مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است؛ البته ناتوانی دستگاه‌های مرتبط با تنظیم بازار در کنترل قیمت و مقدار این محصول هم قابل تأمل است.

آشفته کردن بازار از سوی دلالان نیز یکی از گزاره‌های احتمالی دخیل در گرانی قیمت‌ها و فشار بر مصرف‌کننده است که البته چندان دور از ذهن هم نیست، چون آنها در این بازار حضوری گسترده دارند و هر زمان که بخواهند می‌توانند در غیاب نظارت‌ها بر قیمت محصولات تأثیر بگذارند.

کاهش سطح زیر کشت پیاز در استان که بیشتر آن مربوط به شهرستان هرسین است و یا واردات از استان‌های دیگر نیز از دیگر احتمالات افزایش قیمت این محصول است که البته چندان محتمل نیست، چون افزایش قیمت‌ها یک‌باره و ناگهانی رخ داده است و این در حالی است که به تازگی فصل برداشت پیاز در استان به پایان رسیده است.

این روزها برخی کسبه و بازاریان با سوءاستفاده از اوضاع با احتکار این محصول که آن‌را با قیمت پایین‌تری خریداری کرده و برای فروش آن به نرخ روز به این گرانی و افزایش قیمت دامن زده‌اند که این مسئله داد مردم را درآورده است.

البته مردم هم در دامن زدن به این موضوع چندان بی‌تقصیر نیستند و با این ذهنیت که افزایش قیمت به خاطر کمبود این محصول است اقدام به خرید بیشتر می‌کنند و طمع سودجویان برای احتکار آن را برمی‌انگیزانند.

*افزایش 18 هزار تنی تولید پیاز در کرمانشاه /کمبود نداریم

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در این مورد به خبرنگار فارس در کرمانشاه گفت: برنامه‌ریزان سازمان صنعت، معدن و تجارت و مدیریت تنظیم بازار باید در مورد این افزایش قیمت پاسخگو باشند.

اسماعیل پرویزی‌فر با بیان اینکه در سال زراعی گذشته یک‌هزار و 500 هکتار پیاز در استان کرمانشاه کشت شده است، خاطرنشان کرد: به صورت میانگین 60 تن پیاز در هکتار از این مزارع برداشت شده است.

وی از تولید 90 هزار تن پیاز طی مدت مذکور در استان کرمانشاه خبر داد و اظهار کرد: حداقل نسبت به سال گذشته 18 هزار تن بیشتر تولید کردیم و حدود 200 تا 300 هکتار بیشتر از سال گذشته کشت شده و کمبودی در این خصوص در استان نداریم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با تصریح اینکه قیمت پیاز تا یک ماه پیش کیلویی 300 تومان بود، گفت: افزایش بسیار زیاد قیمت این محصول قطعاً نمی‌تواند بی‌تأثیر از فعالیت دلالان باشد.

پرویزی‌فر با اشاره به عدم وجود امکانات لازم برای نگهداری محصولات کشاورزی در استان کرمانشاه، بیان داشت: قطعاً امکانات در اختیار کشاورزان اندک است و به طور مثال کشاورزان برای نگهداری سیب‌زمینی نیاز به انبار و سردخانه دارند که ممکن است به دلیل عدم توانایی مالی از آن بی‌بهره باشند.

وی با تأکید بر اینکه بنیه مالی کشاورزان باید تقویت شود،‌گفت: با این وضعیت مالی کشاورزان قادر به نگهداری محصولات خود نیستند و مجبورند آنها را به دیگران با قیمت‌های پایین بفروشند.

*گشت‌های بازرسی میدان بار را کنترل می‌کنند /افزایش قیمت نداریم!

علی‌عباس سجادی‌راد، معاون بازرس نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با رد افزایش قیمت پیاز در بازار، گفت: گشت‌های بازرسی میدان بار را کنترل می‌کنند و کمبودی هم در بازار نیست.

*خلاء نظارتی در بازار موجب جولان دلالان شده است

یک شهروند کرمانشاهی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با انتقاد از وضعیت افزایش برخی از صیفی‌جات در بازار کرمانشاه، گفت: از ابتدای بازار روز تا انتهای آن شاهد قیمت‌های متفاوتی هستیم که این امر نشان از خلاء نظارتی است.

علی رضایی بیان داشت: قطعاً در صورتی که نظارت‌ها بر بازار بیشتر باشد دیگر شاهد این بی‌نظمی‌ها و تخلف فروشندگان نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات حتی شاهد یکباره و غیرعقلانی افزایش یک نوع محصول در بازار کرمانشاه هستیم که به نظر می‌رسد در این زمینه دلالان به این موضوع دامن می‌زنند.

این شهروند کرمانشاهی در مورد افزایش قیمت پیاز طی روزهای اخیر بیان داشت: این هم یک نمونه از افزایش‌های ناگهانی است که قیمت پیاز طی چند روز به صورت یکباره چند برابر شد و شهروندان هم به جای خودداری از خرید آن با این فکر که کمبود در بازار است بیشتر خرید می‌کنند.

بر اساس گزارش فارس، باز هم همچون همیشه ردپای دلالان و واسطه‌ها در این افزایش قیمت پررنگ بود؛ افزایش یکباره 3 برابری قیمت این محصول آن هم با توجه به اظهارات مسئولان امر مبنی بر انجام بازرسی و کنترل بازار قابل تأمل است.

البته پر واضح است که تشدید نظارت‌ها برای کنترل بازار و کاهش فعالیت دلالان میدان بار کرمانشاه که قیمت یک محصول با ورود به این میدان تا خروج از آن چندین دست جابه‌جا می‌شود، تاکنون نتوانسته آن طور که باید مانع از جولان آنها شود که هر از گاهی مردم و شهروندان با تحمل بار افزایش قیمت‌ها قربانی تأمین منافع عده‌ای سودجو می‌شوند.

قطعاً یک پای ریشه کردن فعالیت‌های واسطه‌ای در بازار محصولات کشاورزی به بازرسی‌های ناکارآمد از بازار و به ویژه میدان بار مربوط می‌شود و پای دیگر آن به سیستم نامناسب توزیع در شهر کرمانشاه باز می‌گردد که دلال‌پرور است و باید برای آن چاره‌ای اساسی اندیشید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: