کد خبر: ۵۳۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - 03 November 2015
رسوایی تقلب فولکس واگن در تستهای آلایندگی پس از اینکه رگولاتورهای آمریکایی اعلام کردند این خودروساز آلمانی نرم افزار غیرقانونی را در موتورهای دیزلی سه لیتری بزرگتر هم نصب کرده است، ابعاد جدیدی پیدا کرد.
رسوایی تقلب فولکس واگن در تستهای آلایندگی پس از اینکه رگولاتورهای آمریکایی اعلام کردند این خودروساز آلمانی نرم افزار غیرقانونی را در موتورهای دیزلی سه لیتری بزرگتر هم نصب کرده است، ابعاد جدیدی پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، فولکس واگن پیش از این اقرار کرده بود نرم افزاری را که برای فریب دادن تستهای آلایندگی طراحی شده است در موتورهای دیزلی دو لیتری 11 میلیون دستگاه خودروی مدل 2009 تا 2015 که در سراسر جهان به فروش رفته اند، نصب کرده است.

اما سازمان حفظ محیط زیست آمریکا اعلام کرد در تحقیقاتش کشف کرده است که موتورهای دیزلی شش سیلندر سه لیتری که در فولکس واگن توارگ، پورشه ماین و خودروهای آئودی مدل سال 2014 تا 2016 بکار رفته اند هم به این نرم افزار جنجالی مجهز بوده اند.

فولکس واگن منکر اتهامات جدید شد و با انتشار بیانیه ای از مقر خود در وولفسبورگ آلمان ضمن تکذیب بکارگیری این نرم افزار در موتورهای سه لیتری، اعلام کرد با سازمان حفظ محیط زیست آمریکا برای روشن شدن این موضوع همکاری خواهد کرد.

پورشه که یکی از برندهای گروه خودروسازی فولکس واگن است و برای نخستین بار درگیر این جنجال شده است، اعلام کرد از این خبر غافلگیر شده و تنها اطلاعاتی که می‌تواند بدهد این است که پورشه کاین دیزلی به طور کامل مطابق با مقررات آلایندگی تولید شده است.

گسترش این رسوایی به معنای ضربه بیشتر برای فولکس واگن است که دومین خودروساز بزرگ جهان بوده و مدتها نماد قدرت صنعتی آلمان به شمار رفته است.

این رسوایی به قیمت شغل مارتین وینترکورن، مدیرعامل فولکس واگن و سقوط یک سوم از ارزش سهام این غول خودروسازی تمام شد.

ادعای جدید رگولاتورهای آمریکا درباره خودروهای دارای موتور بزرگتر ممکن است ماتیاس مولر، جانشین وینترکورن را که پیش از رسیدن به سمت مدیرعاملی فولکس واگن، اداره پورشه را در دست داشت، تحت فشار قرار دهد. در زمان ارتقای وی، هیچ اطلاعی از احتمال بکارگیری این نرم افزار در خودروهای پورشه وجود نداشت.

بعلاوه اولین باری که خبر نقض قوانین آلایندگی توسط سوی فولکس واگن منتشر شد، سازمان حفظ محیط زیست آمریکا روشن کرد که این شرکت با 18 میلیارد دلار جریمه روبرو خواهد بود.

همچنین شماری شکایت از سوی مصرف کنندگان علیه فولکس واگن مطرح شده و این شرکت با جریمه در سایر کشورهای جهان هم روبروست.

ادعای جدید نقض آلایندگی شامل حدود 10 هزار خودروی لوکس فروخته شده در آمریکا و شمار نامعلومی می‌شود که هنوز به فروش نرفته اند.

این نرم افزار در زمان انجام تست، کنترلهای آلایندگی را فعال و در زمان رانندگی معمولی آنها را غیرفعال می‌کند تا میزان آلایندگی را کمتر از سطح واقعی نشان دهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، این رسوایی ضربه سنگینی به فولکس واگن وارد کرده است. این شرکت هفته گذشته نخستین ضرر سه ماهه در بیش از 15 سال گذشته را گزارش و اعلام کرد 6.7 میلیارد یورو (7.4 میلیارد دلار) برای پوشش هزینه‌های اولیه این رسوایی اختصاص داده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: