کد خبر: ۵۱۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۹ - ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - 08 October 2015
دکتر سید حسن هاشمی در بیست و هفتمین همایش بین المللی بیماری‌های کودکان در مرکز طبی کودکان بیمارستان امام خمینی(ره) افزود: در طول دو سال گذشته شاهد همراهی زیاد و خوبی از پزشکان اطفال با طرح تحول سلامت بودیم که شاید دلیلش این است که این پزشکان با پاک ترین موجودات خداوند سروکار دارند.
وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد در مرحله چهارم طرح تحول سلامت که به تحول در آموزش می پردازد بخشی از مشکلات طب کودکان اصلاح شود.

دکتر هاشمی با اشاره به وجود 91 دانشکده پزشکی در سراسر کشور آن را یک آسیب دانست و گفت: از این منظر آسیب های زیادی به سلامت مردم وارد می شود، بنابراین قرار شد در هر استان فقط یک دانشکده داشته باشیم و شاید بتوان از این طریق از دانشجوی پولی و غیرپولی هم جلوگیری کرد.

هاشمی با بیان اینکه تربیت فوق تخصص در ایران خیلی گران و طول دوره آن زیاد است، افزود: به ویژه در طب اطفال باید بازنگری و طول دوره کم شود زیرا در مراکز مهم دنیا از جمله آمریکا نیز تربیت فوق تخصص چنین گران تمام نمی شود.

وزیر بهداشت مصوبه مجلس درباره طرح نیروی انسانی در حوزه پزشکی را اجبار غیرمنصفانه خواند و گفت: امیدواریم وزارت بهداشت در ادامه مسیر بتواند این موضوع را حل کند زیرا کشور در دوره ای به دلیل ناتوانی مالی یا نیاز شدید این قانون را اجرا کرد.

هاشمی ادامه داد: شاید با طرح 30 درصد مناطق محروم بتوان در یک دوره چهار تا پنج ساله این مشکل را حل کرد.
وی همچنین درباره معیشت پزشکان اطفال افزود: باید شورای عالی بیمه همانطور که در رشته های جراحی توجه خوبی کرد، در رشته های غیرجراحی مانند اطفال نیز که با ویزیت، امور خود را پیش می برند بازنگری کند و تصمیم معقولی بگیرد.

هاشمی بیماری‌های متابولیسم و ناهنجاری های مادرزادی را از جمله مشکلات حوزه کودکان برشمرد و گفت‌: سالانه 70 هزار ناهنجاری مادرزادی به بیماری‌های کودکان اضافه می‌شود.
وی افزود: چیزی به اسم توانبخشی در کشور نداریم البته متولی آن را داریم؛ اما از خدمت خبری نیست.

هاشمی گفت: همانطور که در موضوع تالاسمی کمک وافری شد و این بیماری تا حدودی در کودکان ریشه کن شده است در بقیه موارد از جمله بیماری‌های متابولیسم نیز همینطور اقدام کنیم.
وزیر بهداشت از دیگر مشکلات موجود در جامعه به ویژه در بخش کودکان را پرخوری برشمرد و افزود: یک روزی از کم خوری و امروز از پرخوری رنج می بریم و شیوع افزایش وزن در ایران به ویژه در کودکان خیلی نگران کننده است.

هاشمی گفت‌: رشد چاقی بیش از 60 درصد در 10 سال گذشته برای کودکان نشان می‌دهد مسیر خوبی را دنبال نمی کنیم.

وی با بیان اینکه 70 درصد ایرانیان به خاطر بیماری‌های غیرواگیر به کام مرگ کشیده می شوند افزود: برخلاف 30 یا 40 سال گذشته که بیماری‌های عفونی عامل مرگ مردم بود در حال حاضر بیماری‌های غیرواگیر جای آن را گرفته است که  70 درصد آن به خاطر افزایش وزن است.

هاشمی گفت: وزارت بهداشت در همه این بخش ها برنامه دارد؛ اما تا در رفتار مردم تغییری صورت نگیرد شاهد تغییر خاصی نخواهیم بود.

وزیر بهداشت افزود: یکی از کارهایی که باید وزارت بهداشت و مراکز درمانی به آن حساسیت نشان دهند مرگ کودکان است.

وی گفت: در وزارتخانه برای مرگ مادر بلافاصله تیمی اعزام می کنیم تا به طور ویژه موضوع را بررسی کنند و ای کاش برای مرگ کودک نیز می توانستیم این کار را انجام دهیم زیرا در بعضی موارد واقعا مقصر هستیم.
وزیر بهداشت افزود: باید امکانات لازم را فراهم کرد و امسال به همین منظور تعداد قابل توجهی NICU  و ICU فراهم کرده ایم.

افزودن هزار تخت مراقبت‌های ویژه کودکان
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امسال هزار تخت مراقبت های ویژه کودکان (NICU) برای جلوگیری از مرگ کودکان نارس به تجهیزات بیمارستان‌های کشور افزوده می‌شود.

سید حسن هاشمی در حاشیه بیست و هفتمین همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان در جمع خبرنگاران افزود: در طب اطفال شاهد پیشرفت‌های خوبی طی چند دهه گذشته بودیم و در زمینه آموزشی کمبودی نداریم؛ ولی این مسئله در موضوع تجهیزات متفاوت است که ارتقای آن مد نظر ماست.

وی گفت: مرگ و میر کودکان در حال حاضر کاهش یافته است ولی همین مقدار نیز قابل قبول نیست و باید رتبه منطقه‌ای خود را در این زمینه ارتقا دهیم.

هاشمی با اشاره به اینکه کمک به ارتقای رشته طب اطفال درخواست همکاران ما در این حوزه است افزود: در طرح تحول سلامت به این مسئله توجه شده است و امسال هم در زمینه اورژانس و تعداد تخت‌های NICU شاهد افزایش هستیم.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت سرمایه قابل توجهی برای ارتقای تجهیزات در خصوص طب اطفال در نظر گرفته است، همچنین درباره طول دوره‌های فوق تخصصی در گام چهارم آموزشی به این مسئله توجه شده است و امیدواریم در بخش اطفال بتوانیم تغییراتی ایجاد کنیم.

وزیر بهداشت گفت: پرستاران حوزه اطفال نیز علاقه مند به ارتقای آموزشی در این حوزه هستند که وزارت بهداشت به این مسئله توجه کرده است.

وزیر بهداشت مصوبه مجلس درباره طرح نیروی انسانی در حوزه پزشکی را اجبار غیرمنصفانه خواند و افزود: امیدواریم وزارت بهداشت در ادامه مسیر بتواند این موضوع را حل کند زیرا کشور در دوره ای به دلیل ناتوانی مالی یا نیاز شدید این قانون را اجرا کرد.
بر اساس مصوبه مجلس فارغ التحصیلان رشته های پزشکی باید به اندازه طول مدت تحصیل خود در مناطق محروم خدمت کنند.

هاشمی با اشاره به بیماری‌های مادرزادی کودکان افزود: این بیماری‌ها خانواده‌هایی را در کشور گرفتار کرده است و متخصصان ژنتیک می‌توانند با کنترل در زمان بارداری در کاهش آمار بیماری همکاری‌های زیادی انجام دهند.

وزیر بهداشت از افزایش وزن 60 درصدی در کودکان کمتر از 10 سال خبر داد و گفت: باید به موضوع افزایش وزن در کشور بیشتر توجه شود.

وی با اشاره به اینکه سوانح از دیگر علل مرگ و میر کودکان در کشور به شمار می‌رود افزود: گاهی بی‌مبالاتی والدین سبب مرگ و میر آن‌ها در سوانحی همچون غرق شدگی در دریا می‌شود.

وزیر بهداشت درباره مسئله کودک آزاری گفت: برنامه خاصی در این زمینه نداریم ولی رسانه‌ها می‌توانند اقداماتی برای کاهش کودک آزاری انجام دهند، البته باید توجه داشت از جمله علل مهم کودک‌آزاری مسائل و مشکلات اقتصادی است که نباید چشم‌ها را بر روی آن ببندیم.

هاشمی با بیان اینکه فقر باعث کودک‌آزاری می‌شود افزود: حضور کودکان کار به دلیل فقر است و در حوزه‌های اقتصادی باید تصمیم‌های انقلابی گرفته شود و فرهنگ عمومی نیز باید به این مسئله توجه داشته باشد.

وی با تشکر از وزارت آموزش و پرورش برای همکاری در زمینه بهداشت دهان و دندان در مدارس سراسر کشور گفت: به موضوع بهداشت دهان و دندان در تمام کلاس‌ اولی‌ها توجه و برنامه آن تمام شده است، برای مقطع دبستان نیز قول داده‌ایم طی مدت 18 ماه این مسئله را به اتمام برسانیم و سپس برای مقاطع بالاتر این برنامه را عملیاتی کنیم. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: