کد خبر: ۵۱۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - 04 October 2015
تا روشن شدن علت اصلی این فاجعه غمبار، جمهوری اسلامی ایران به همراه کشورهایی که در این فاجعه دچار این مصیبت شده اند با تشکیل یک کمیته حقیقت یاب پیگیر معرفی شدن عامل یا عاملین این فاجعه خواهد بود.
علی شمخانی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: متأسفانه آمار اجساد تحویلی ما با آمار مفقودین هیچ تطابقی ندارد و طبیعاً‌ پروسه جستجوی مفقودین ادامه دارد و تا زمانی که نیم گام اول که همان بازگشت مفقودین و مجروحین کامل ما برداشته نشود جمهوری اسلامی ایران حق دارد پیگیر مطالباتش از سعودیها باشد. 

وی در ادامه گفت: باید روشن شود که این حادثه هولناک چرا در جهان اسلام اتفاق افتاد؟ و چرا بیشترین حجم مفقودین و جان باختگان این حادثه نصیب ایران شده است و باید ببینیم چه بی تدبیری باعث این فاجعه هولناک شد و سعودیها چه تضمینی دارند تا در سالهای آینده دیگر شاهد چنین حوادث غم انگیزی برای جهان اسلام نباشند. 

شمخانی همچنین اضافه کرد: وقتی قسمتی از جهان اسلام را داعش از بین می برد و قسمتی دیگر به دست مهاجرین از بین می رود و متأسفانه در مناسک حج شاهد هستیم که قسمتی دیگر از مسلمانان نیز ازجانب سعودیها از بین می روند و جهان اسلام عزادار می شود،‌ اما شک نداشته باشید که گام به گام تا رسیدن به نتیجه این فاجعه دردناک، جمهوری اسلامی ایران از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد. 

شمخانی در باره آمار عنوان شده جان باختگان این فاجعه ازجانب  عربستان سعودی هم گفت: بر خلاف اظهار نظر سعودیها که گفته اند 700 نفر کشته شده اند آماری که ما داریم نشان می دهد که بین 3 تا 7 هزار نفر در مناسک حج امسال کشته شده اند البته در مورد کشور عزیزمان طبق آمار مراجعه کنندگان به کاروانها روشن شده است که چه تعداد از ایرانیان عزیز در این فاجعه جان خود را از دست داده و یا جزو مفقودین و یا مجروحین هستند بهر حال آنچه که مهم است عربستان سعودی باید برای روشن شدن افکار عمومی ادله خود را بیان کند.
 
شمخانی در پایان صحبتهایش گفت: تا روشن شدن علت اصلی این فاجعه غمبار، جمهوری اسلامی ایران به همراه کشورهایی که در این فاجعه دچار این مصیبت شده اند با تشکیل یک کمیته حقیقت یاب پیگیر معرفی شدن عامل یا عاملین این فاجعه خواهد بود. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: