کد خبر: ۵۱۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - 02 October 2015
در این شرایط اما خودداری سعودی ها از اعلام آمار نهایی جانباختگان و هویت حاجیان دلسوخته سرزمین عرفات و منا، بر اندوه مسلمانان افزوده است. این رویکرد، واکنش کشورهای مختلف به عملکرد عربستان را به همراه داشته است.
جاکوب زوما رئیس جمهور  آفریقای جنوبی در پی جانباختن حدود پنج هزار زائر خانه خدا در سرزمین منا، ضمن عرض تسلیت عمیق خود و ملت این کشور به مسلمانان، بروز این فاجعه را موجب "غم و اندوه فراوان" برای ملت ها اعلام کرد. وی در این پیام تاکید کرد: حادثه "غم انگیز" منا در نزدیکی شهر مکه که در آن  گروه قابل توجهی از مسلمانان جانباختند برای همه از جمله ملت آفریقای جنوبی دردناک بود.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی همچنین با اشاره به مشخص نبودن اطلاعات مربوط به وضعیت زائران مسلمان آفریقای جنوبی در مکه، خواستار تسریع در روند شناسایی جانباختگان شد.
اما با گذشت زمان، مقامات مسئول در کشورهای مختلف، در آماری رسمی قربانیان که دولت عربستان اعلام می کند  بیشتر تردید می کنند. عربستان دو روز پیش اعلام کرده 769 زائرکشته شده اند.  

سوشما سواراج ، وزیرامورخارجه هند در صفحه اینترنتی خود نوشته مقامات عربستانی به شناسایی نشدن 1090  از کسانی که در حج جان باخته اند اذعان کرده اند. 
مقامات پاکستان هم می گویند آمار جاباختگان بیش از رقم اعلامی عربستان است. 
بعثه حج عراق کمیته ویژه ای برای بررسی و شناسایی حاجیان مفقود شده عراقی در فاجعه منا تشکیل داده . 

وزیر بهداشت مصر  برای پیگیری وضع حجاج مصری به عربستان رفته و مقامات نیجریه هم به ادعای سعودی هم مبنی بر مقصر بودن حجاج آفریقایی در بوجود آمدن فاجعه منا اعتراض کردند.
یکی از حجاج اهل تونس هنگام بازگشت به کشورش گفت: مقامات عربستانی هیچگونه برنامه ای برای سازماندهی حج نداشتند. این بی برنامگی بویژه در جریان بازگشت حجاج به کشورهایشان بیشتر به چشم می خورد. 

شماری از مقامات سیاسی و دیپلماتهای کشورهای خارجی نیز در کشورهای مختلف ازجمله چین، قزاقستان ، مالزی و جمهوری آذربایجان، در سفارتخانه‌های کشورمان حضور یافتند و با امضای دفتر یادبود جان باختگان ایرانی فاجعه منا، به مقام آنان ادای احترام کردند.

در سوریه ، رئیس مجلس این کشور و جمعی از مقامات سوری و فلسطینی در محل سفارت ایران در دمشق با ملت ایارن ابراز همدردی کردند.

بر اساس این گزارش، دیروز احمد المولد کاردار عربستان برای پنجمین بار احضار و حسین نوش آبادی ، معاون حقوقی، مجلس و امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، نامه اعتراضی و شدید اللحن علی جنتی خطاب به وزیر حج عربستان را درباره حوادث پیش آمده در منا، نحوه رسیدگی به مجروحان و اهمال کاری در انتقال پیکرهای حجاج جانباخته، تسلیم وی کرد.

در نامه علی جنتی  ضمن تاکید بر مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور حج جمهوری اسلامی ایران، " اعتراض شدید ایران به صادر نشدن روادید برای هیئت ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران" و  رسیدگی نکردن به امور حجاج جان باخته و مصدومان این حادثه اعلام  و  بر رسیدگی هرچه سریعتر در این زمینه تاکید شده است.

در نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان ، عملکرد دولت عربستان در موضوع حج در قبال جمهوری اسلامی ایران بر خلاف عرف دیپلماتیک و بین الملل عنوان شده است.

سهل انگاری دولت عربستان در حادثه منا، رسیدگی به حجاج مجروح و مصدوم، کوتاهی در فرایند کلی امداد رسانی و انتقال به موقع پیکرهای زائران جانباخته از دیگر موضوعات مورد اعتراض وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نامه است.

در این نامه همچنین به صراحت تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران پیگیر حوادث پیش آمده در سرزمین منا تا حصول نتیجه قطعی از مراجع بین المللی ذیربط خواهد بود. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: