کد خبر: ۵۱۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - 01 October 2015
هیئتی متشکل از رییس و مدیران منطقه ویژه اقتصادی دقم عمان به منظور بررسی گسترش همکاری های دو جانبه با مناطق آزاد ایران با اکبر ترکان مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دیدار کردند.
بانکداری ایرانی ـ سرویس گردشگری و مناطق آزاد: در این نشست مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد اروند و چابهار و مدیران اقتصادی منطقه آزاد قشم و نیز مدیر اجرایی منطقه آزاد بوشهر حضور داشتند. 

اکبر ترکان در این نشست با اشاره به حضور مدیران مناطق آزاد جنوبی ایران که فضای همکاری بیشتری با کشور عمان دارند در این نشست دعوت شده اند تا ظرفیت های سرمایه گذاری و ایجاد فضای جدید کسب و کار را با کشور عمان تشریح نمایند. 

وی در خصوص معرفی منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار نزدیکترین منطقه آزاد ایران با کشور عمان است و بندر و فرودگاه در این منطقه باعث شده است تا امکان صادرات مجدد برای بازارهای شرقی به ویژه افغانستان فراهم شود.
ترکان افزود: در چابهار حرکت صنایع مونتاژ و بسته بندی روند مطلوبی به خود گرفته و برنامه ها برای ایجاد تولید به ویژه فولاد آغاز شده است.

مشاور رییس جمهور درباره منطقه آزاد قشم توضیح داد: این جزیره بزگترین جزیره خلیج فارس است و میدان مشترک گازی ایران و عمان در آن واقع شده و صنایع جانبی نفت در قشم رو به توسعه است. 
مشاور رییس جمهور هم چنین در این نشست دستور داد تا مدیران سرمایه گذاری منطقه آزاد قشم به منطور بررسی راه های گسترش همکاری با عمان از منطقه آزاد دقم و صحار در این کشور بازدید کنند.

ترکان هم چنین در خصوص منطقه آزاد بوشهر که هم اکنون در انتظار تصویب مجلس است گفت: بوشهر یکی از آبادترین شهرهای جنوبی ایران است و با وجود بندر، فرودگاه، جاده های دسترسی، میادین گازی و نیز وجود فازهای پارس جنوبی فرصت های بسیار بزرگی را در اختیار سرمایه گذاران عمانی قرار می دهد. 
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کرد: در حال حاضر بوشهر فقط نیازمند سرمایه گذار است.

اکبر ترکان هم چنین در این نشست به ویژگیهای منطقه آزاد اروند اشاره کرد و افزود: دو شهر آبادان و خرمشهر در زمان جنگ تحمیلی لطمات بسیاری دیدند که بازسازی آنها در این سالها با تاخیر مواجه شده است اما با رویکرد جدید دولت یازدهم در الحاق کامل این شهر به منطقه آزاد اروند باعث شده روند شکل گیری آبادان و خرمشهر جدید، شکل تازه ای به خود بگیرد. 
وی اظهار داشت: اورند تنها منطقه ای است که 3 رودخانه بزرگ بهمنشیر، اروند رود و کارون ظرفیت های سرمایه گذاری بسیاری را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: آبادان قدیمی ترین پالایشگاه کشور را دارد که امکانات خود را به روز کرده است و به زودی یکی از مراکز تولید فولاد در کشور خواهد شد. 
ترکان در این نشست تاکید کرد عمان می تواند دروازه تجارت مناطق آزاد جنوبی ایران به شرق آفریقا باشد.

اطمینان دارم نتایج مذاکرات مطلوب خواهد بود
یحیی بن سعید جابری رییس منطقه ویژه اقتصادی دقم عمان هم در این نشست با ابراز رضایت از حضورش در ایران و دیدار با اکبر ترکان گفت: با توجه به روابط خوب ایران و عمان؛ اطمینان دارم نتایج مذاکرات مطلوب خواهد بود.

وی با ابراز امیدواری اینکه روابط بازرگانی دو کشور به مسیر توسعه بازگردد گفت: عمان دارای مؤلفه ها و توانمندی های است که ایران می تواند از طریق آن کالاهای خود را صادر کند. 
یحیی بن سعید جابری، منطقه ویژه اقتصادی دقم عمان را یک منطقه استراتژیک در دریای عمان خواند که به اقیانوس هند نیز متصل است. 

این مقام اقتصادی کشور عمان با اشاره به پیشرفت های چشمگیر ایران در صنعت به ویژه در خودروسازی اعلام آمادگی کرد تا محصولات خودروسازان از طریق عمان به شرق آفریقا صادر شود. 
وی معافیت 30 ساله مالیاتی و مالکیت 100 درصد شرکت ها و اراضی را از دیگر ویژگی های منطقه اقتصادی دقم عنوان کرد. 

درباره "دقم"
منطقه ویژه اقتصادی دقم با زمینی به وسعت 1,745 کیلومتر مربع و 80 کیلومتر مرز ساحلی با خلیج فارس، بزرگترین منطقه در خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب می شود و در میان بزرگترین مناطق ویژه جهان جای دارد. مدت هاست که پیش بینی می شود منطقه ویژه اقتصادی دقم منطقه ای خواهد بود که با وارد کردن حیات تازه ای به استان وسطی عمان منجر به ایجاد تعادل در توسعه منطقه افزون بر تنوع بخشی به منابع ملی درآمد و ایجاد فرصت های شغلی برای مردم عمان می شود.

اداره منطقه اقتصادی ویژه دقم (SEAZAD) اقدام به مدیریت، نظارت و توسعه تمام فعالیت های اقتصادی در دقم می کند. این اداره کار برنامه ریزی، طراحی و پیاده سازی راهبردهای بلند مدت برای توسعه زیرساخت ها و جذب سرمایه گذاری جهت گسترش طیف وسیعی از فعالیت های اقتصادی را برعهده دارد. همچنین این سازمان بر توسعه شهری شهر جدید دقم در عین حفاظت از محیط زیست آن نظارت دارد و به این ترتیب جایگاه دقم به عنوان بهترین مکان برای بازدید، زندگی، کار و سرمایه گذاری در خاورمیانه را تضمین می کند.

 اداره منطقه اقتصادی ویژه دقم، کانون جذب سرمایه گذاران احتمالی است. این اداره خدمات مختلفی از قبیل ثبت، صدور گواهی و مجوزهای زیست محیطی را با استفاده از بهترین رویه های بین المللی در یکجا ارائه می دهد. واردات به داخل منطقه معاف از مالیات و عوارض گمرک هستند. سایر مقررات مربوط به ثبت شرکت در منطقه، کاری، تجاری، مالیات¬بندی، مشوق ها و غیره در زمان مناسب اعلام خواهند شد. مقررات مالیاتی منطقه ویژه اقتصادی، نرخ اجاره زمین و تعرفه خدمات با قیمت های رقابتی عرضه می شوند.
منطقه ویژه اقتصادی دقم الگویی برای توسعه اقتصادی یکپارچه بوده که خود از مناطق زیر تشکیل شده است:
اسکله دریایی، منطقه صنعتی، شهر جدید، بندر ماهیگری، منطقه گردشگری، مرکز لجستیک و منطقه آموزشی و تجاری که همگی مورد پشتیبانی یک سیستم حمل و نقل گوناگون (زمینی، دریایی و هوایی) هستند که این منطقه را به مناطق مجاور وصل می کند (مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس، خاورمیانه، شرق آفریقا و جنوب شرق آسیا). این منطقه ویژه اقتصادی توسط اداره منطقه ویژه اقتصادی دقم مدیریت، نظارت و توسعه داده می شود که خود یک نهاد دولتی با استقلال مالی و اداری است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: