کد خبر: ۵۱۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۴ - ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - 29 September 2015
وی افزود: شرایط قربانیان این حادثه به گونه‌ای بود که بسیار تاسف‌آور است. البته من وقتی وارد نیویورک شدم، از این حادثه اطلاع یافتم و همان موقع با آقای جهانگیری به صورت مفصل قبل از پیاده شدن صحبت کردم و اقداماتی را که لازم بود، ابلاغ کردم.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: حادثه منا از نظر ما عادی و معمولی نیست و با مسائل مالی جبران نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور پس از سفری پنج روزه به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در بدو ورود به تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به حادثه منا، اظهار کرد: ایام مبارک بین عید قربان و غدیر امسال که همواره روزهای خوش مردم به لحاظ دینی است با بی‌تدبیری و بی‌مبالاتی و عدم کارآیی دولت فعلی عربستان به عزا تبدیل شد و مسلمانان عزیز از جمله مردم مسلمان ایران که زائر خانه خدا بودند، مظلومانه جان باختند.

وی افزود: شرایط قربانیان این حادثه به گونه‌ای بود که بسیار تاسف‌آور است. البته من وقتی وارد نیویورک شدم، از این حادثه اطلاع یافتم و همان موقع با آقای جهانگیری به صورت مفصل قبل از پیاده شدن صحبت کردم و اقداماتی را که لازم بود، ابلاغ کردم.

رئیس‌جمهور گفت: دولت و همه مسئولین اقدامات بسیار خوبی را انجام دادند و وزارت خارجه تاکنون بسیار فعال عمل کرده است و اتفاقاً ما در نیویورک دسترسی‌هایمان برای پیگیری این حادثه با مسئولین کشورهای اسلامی بیشتر بود. این مساله از آن جهت است که می‌توانستیم صدای مسلمانان مظلوم جهان و همچنین مردم ایران را به گوش جهانیان برسانیم.

روحانی تاکید کرد: وزیر خارجه با وزرای خارجه کشورهای اسلامی و برخی سران کشورهای منطقه مذاکراتی را انجام داد که بسیار موثر بود و من هم در دو سخنرانی که در دو مجمع عمومی داشتم، به این نکته اشاره کردم که حادثه منا از نظر ما عادی و معمولی نیست و این حادثه با مسائل مالی جبران نمی‌شود.

وی ادامه داد: عربستان سعودی باید به وظایف قانونی و بین‌المللی که بر عهده دارد، عمل کند و هم باید این حادثه دقیقاً روشن شود که به چه دلایلی اتفاق افتاده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به تبلیغات برخی رسانه‌های عربی در این زمینه گفت: برخی رسانه‌های عربستان به جای اینکه فیلم‌های مربوط به حادثه را پخش کنند، انیمیشن برای مردم ساختند و پخش کردند. این اقدام رسانه‌های عربستانی یک توهین به ملل اسلامی است.

روحانی تصریح کرد: ما با سران برخی کشورهای اسلامی در نیویورک ملاقات و دیدار داشتیم و آنها نیز در این حادثه کشته‌هایی داشتند و بسیار متاسف و متاثر بودند. ما در همه ۱۶ ملاقاتی که در این سفر داشتیم، هم به ملت ایران تسلیت گفته می‌شد و هم اینکه از این حادثه اظهار تعجب می‌شد و اکثر سران کشورها خواستار رسیدگی فوری به این حادثه بودند.

وی ضمن تسلیت مجدد به خانواده قربانیان حادثه منا، اظهار کرد: دولت از ابتدای این مساله همه تلاشش بر این بوده است که در خدمت حادثه‌دیدگان باشد و قطعاً پیگیری این موضوع را دنبال خواهد کرد. تاکنون همه تلاش بر این بوده است که هر چه سریعتر جنازه‌ها شناسایی شود و وسایل انتقال آنها به ایران فراهم گردد. دولت قصد دارد تمامی امکانات برای تسهیلات به خانواده‌های آسیب‌دیده و تصلای آنها را مهیا سازد و این راه را به عنوان یک وظیفه قانونی در جهت احقاق حقوق مردم ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سفر امسال به دلیل بروز حادثه منا نیمه تمام ماند، گفت: این سفر باید تا امروز بعدازظهر ادامه می‌یابد. من پنج ملاقات و سه نشست خود را لغو کردم؛ به خاطر اینکه امروز در تهران جزو استقبال‌کنندگان از اجساد مطهر حاجیان مظلوم ایرانی باشم.

روحانی افزود: بنابراین ما بخشی از سفر را حذف و ۱۶ ملاقات و چهار نشست را برگزار کردیم. در این سفر با مدیران رسانه‌ها و همچنین مدیران شرکت‌های تجاری آمریکا نشست داشتم و در اجلاس توسعه شرکت کردم. همانطور که می‌دانید سند توسعه برای بعد از سال ۲۰۱۵ مورد تصویب قرار گرفت، سران کشورها در این اجلاس حضور داشتند و البته یک نکته‌ای مد نظر ما بود که البته این نکته نیز در سند توسعه اعمال شد. در مجموع این سند به نفع جهان سوم است و در سخنرانی خود در این اجلاس به اقدامات زیست محیطی اشاره کردند و اینکه در منطقه چه فعالیت‌هایی باید در این زمینه انجام بگیرد.

وی ادامه داد: من یک نکته را باید به عرض ملت ایران برسانم و آن اینکه در این سفر هیچ‌کس بحث نمی‌کرد که برجام در چه مرحله‌ای قرار دارد، بلکه همه دنیا برجام را نهایی شده می‌دانستند و همه منتظر بودند که این توافق در چه روزی اجرایی خواهد شد و تمامی دنیا در انتظار این بودند که آثار اقتصادی برجام چه زمانی مشهود خواهد شد؟

روحانی تصریح کرد: مدیران اقتصادی آمریکا در این سفر به ما می‌گفتند شما به دولت آمریکا فشار بیاورید تا تحریم‌ها را بردارد و ما بتوانیم در سرمایه‌گذاری در ایران شرکت کنیم. هیچ‌کس نبود که عظمت ملت ایران و کار در ایران برایش مطرح نباشد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: من با سران کشورهای آسیایی ملاقات داشتم و قاطبه آنها از ایران کمک می‌خواستند. ببینید یک روزی دنیا با ایران با لحن نصیحت صحبت می‌کرد. اما امروز هر کسی به ایران می‌رسد تنها بحثش این است که ما چطور باید به ایران بیاییم و سرمایه‌گذاری کنیم و همچنین در این ملاقات‌ها از ما می‌پرسیدند که مسائل منطقه باید به چه صورت حل شود؟

وی تصریح کرد: یعنی کشور ما که در گذشته به عنوان یک مشکل و مساله منطقه‌ای مطرح بود، امروز در سطح دنیا به عنوان یک راه‌حل مطرح است و همه قبول دارند اگر در منطقه بخواهد امنیت برقرار شود و با تروریسم مبارزه شود، راهی جز حضور ایران وجود ندارد و باید نظر ایران پرسیده و با این کشور همکاری شود.

روحانی تاکید کرد: عزتی که امروز ملت ایران پیدا کرده، در سایه حضور و فعالیت ملت و همچنین تدبیرهای مقام معظم رهبری به دست آمده است؛ بنابراین ما امروز در نقطه بسیار مناسبی در جهان قرار گرفتیم. البته نباید مغرور شویم بلکه باید از این فضا به نفع ملت، منطقه و توسعه کشورمان استفاده کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: اگر یک ساعت خونریزی در سوریه با اقدامی متوقف می‌شود، این وظیفه ماست که این کار را انجام دهیم. اگر بتوانیم از خون یک مسلمان حراست و حفاظت کنیم، تا به زمین ریخته نشود این جزو وظایف ماست. من اگر بدانم که امنیت در عراق و سوریه برقرار می‌شود و مردم این کشور راحت خواهند شد، هر کجا باشد، حاضرم بروم و با هر کسی که باشد حاضرم صحبت کنم؛ به شرط آنکه بدانم نتیجه آن به امنیت و حفظ جان مردم منطقه می‌انجامد.

وی ادامه داد: امروز مردم و مسلمانان در منطقه آواره هستند و بسیاری از مسلمانان امروز پشت مرزهای اروپا در حال التماس کردن برای ورود هستند؛ این اتفاقات در شأن ملت های منطقه نیست و ما هر کاری که بتوانیم برای حل این بحران‌ها انجام دهیم، دریغ نخواهیم کرد. من در همه ملاقات‌های خود در این سفر اعلام کردم که ما آمادگی داریم اگر یک طرحی به نفع ملت سوریه، یمن و عراق تنظیم شود، کمک و همکاری کنیم.

روحانی تاکید کرد: ما ملاقات‌هایی با سران برخی کشورها از جمله چین، فرانسه، روسیه، ایتالیا و مقامات اروپایی داشتیم و در این دیدارها در رابطه با مسائل منطقه‌ای بحث و بررسی کرده‌ایم و در خصوص این موضوعات با نخست‌وزیر انگلیس گفتگوی طولانی را انجام داده‌ایم. امیدواریم این گفتگوها و دیدارها به نفع مردم منطقه باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: