کد خبر: ۵۰۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۷ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - 17 September 2015
وی با اشاره به اینکه در گذشته دولت هیچ حمایتی از بخش معدن نمی کرد، ادامه داد: در مقطعی با بانک مرکزی جلسه ای داشتیم که معتقد بود در آن زمان حدود 20 میلیارد واردات داشتیم و این در شرایطی بود که میزان صادرات کشور بسیار محدودبود.
رئیس هئیت امنای خانه معدن ایران با تأکید بر حمایت دولت در پرداخت تسهیلات برای ماشین آلات در این بخش گفت: درخواست کاهش نرخ تسهیلات پرداختی در بخش معدن به میزان ۴درصد را داریم.

به گزارش  تسنیم، علاء میرمحمد صادقی در سومین اجلاس معدن و صنایع معدنی کشور با بیان اینکه امروزه توجهات به حوزه معدن بسیار بیشتر از گذشته است، گفت: متأسفانه فرصت‌هایی در گذشته داشتیم اما از آن استفاده نکردیم. دورانی بود که در مورد صادرات صنایع و محصولات معدنی مذاکراتی داشتیم اما توجهی صورت نمی گرفت.

وی با اشاره به اینکه در گذشته دولت هیچ حمایتی از بخش معدن نمی کرد، ادامه داد: در مقطعی با بانک مرکزی جلسه ای داشتیم که معتقد بود در آن زمان حدود 20 میلیارد واردات داشتیم  و این در شرایطی بود که میزان صادرات کشور بسیار محدودبود.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه در گذشته تنها بخشی از سنگ ایران به ایتالیا صادر می شد، گفت: در جلسه ای که آن زمان با مسئولان داشتیم، همواره تأکید می کردند صادرات معدنی باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس هئیت امنای خانه معدن ایران با بیان اینکه متأسفانه امروزه صادرات فرش ایرانی در رده 10 قرار گرفته است، گفت: اگر بخش معدن فعال شود علاوه بر ارز آوری از صادرات در بخش ایجاد اشتغال نقش چشم‌گیری خواهد داشت.

وی افزود: در حوزه صنعت برای ایجاد شغل ابتدا باید به‌دنبال شرایط و به‌طور مثال پیداکردن آب و هوای مناسب باشیم. این در حالی است که در معدن تمام موارد در اختیار است، تنها باید به اکتشاف و استخراج آن بپردازیم. به همین دلیل ایجاد اشتغال آسان است.

میرمحمد صادقی با انتقاد از ادغام بخش معدن و صنعت با تجارت و بازرگانی گفت: زمانی به بهانه کوچک‌سازی دولت این کار صورت گرفت اما اکنون نه تنها تعداد نیرو در این وزارتخانه افزایش یافته بلکه هیچ کوچک‌سازی صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه بهترین راه در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به ظرفیت معادن است، افزود: برخی از صاحب‌نظران در حوزه صنعت معتقدند که هنوز حدود 90 درصد معادن کشور کشف نشده است. استخراج و اکتشاف معدن هزینه‌بر و نیازمند حمایت دولت است.
رئیس هیئت امنای خانه معدن ایران گفت: زمانی بانک‌ها پروانه بهره‌برداری معادن را از معدنکاران به عنوان وثیقه نمی پذیرفتند، اما خوشبختانه مجلس در مصوبه ای تعیین تکلیف کرد که بانک‌‌ها پروانه بهره‌برداری معادن را به عنوان وثیقه برای پرداخت تسهیلات بپذیرند.
وی با تأکید بر اینکه نرخ وام معدنکاران باید با سود کمتری پرداخت شود، گفت:دولت باید اقداماتی را انجام دهد تا تسهیلات برای ماشین آلات در بخش معدن افزایش یابد تا بتوانیم از این ذخایر و از این ظرفیت بهره کامل را ببریم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: