کد خبر: ۴۸۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - 15 August 2015
معاون بهره برداری و سیر و حرکت شرکت راه آهن از دریافت مجوز برای سیر واگن‌های ایرانی در شبکه ریلی ترکمنستان پس از 19 سال از افتتاح خط ریلی ایران - ترکمنستان خبر داد.
حسین عاشوری پس از دیدار با معاون وزیر راه آهن ترکمنستان در جلسه مرزی ایستگاه سرخس با اعلام این خبر گفت : از ابتدای افتتاح ایستگاه سرخس در اردیبهشت1375 تاکنون فقط واگن های کشورهای آسیای میانه و واگن های ترکمنستان اجازه تردد در این مسیر را داشت و با امضای این پروتکل مرزی با تامین بوژی عریض از این پس واگن های ایرانی نیز امکان سیر در شبکه ریلی ترکمنستان را خواهد داشت.

وی افزود : راه آهن ایران از سال‌ها پیش به دنبال دریافت مجوز تردد واگن های ایرانی در منطقه آسیای میانه و کشورهای همسود منطقه (CIS) بود که به علت تفاوت عرض خط و متفاوت بودن استاندارد های ریلی ایران با کشورهای بلوک شرق این مجوز تاکنون داده نشده بود و دریافت مجوز تردد واگن های ایرانی به ترکمنستان اولین گام در این زمینه است .

معاون بهره برداری و سیر و حرکت افزود : دریافت مجوز تردد واگن های ایرانی در سطح تمامی کشورهای مذکور در دستور کار اجلاس روسای راه آهن های کشورهای همسود است که امیدواریم در آبان به تصویب اجلاس مذکور برسد.

وی افزود : به طور متوسط سالانه 70 هزار واگن کشورهای CIS با انواع کالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی در ایستگاه سرخس جابجا می شود و قطار برنامه ای سرخس– بندرعباس نیز از تیر ماه مسیر 1620 کیلومتری سرخس تا بندر عباس را در 54 ساعت طی می کند.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه آهن، ایستگاه سرخس را به علت واقع شدن در راه گذرهای های شمال – جنوب (راه گذر سرخس– بندرعباس و سرخس- بندر امام) و شرق – غرب (راه گذر سرخس– رازی و سرخس– جلفا) از ایستگاه های راهبردی راه آهن شمرد و گفت : راه اندازی قطارهای برنامه‌ای و برقراری ارتباط حمل و نقل ترانزیتی بین کشورهای روسیه، اروپای مرکزی، شمالی، آسیای میانه و قفقاز و همچنین جنوب و جنوب‌شرقی آسیا، خاورر دور، اقیانوسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز از برنامه های راه آهن جمهوری اسلامی ایران است. 
برچسب ها: ترکمنستان ، راه آهن ، سرخس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: