کد خبر: ۴۸۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - 07 August 2015
پس از آنکه به دلیل مشکلات امنیتی به وجود آمده در ترکیه، راه‌آهن ایران اعلام کرد تا اطلاع ثانوی هیچ قطار مسافربری در این مسیر حرکت نخواهد کرد، آخرین مسیر بین‌المللی ریلی ایران نیز عملا از دور خارج شد، اما به فاصله تنها چند روز صحبت از یک ارتباط مسافرتی ریلی دیگر این‌بار از شمال شرق مطرح شد.
در طول سال‌های گذشته راه‌آهن ایران به دو مقصد مشخص برنامه قطارهای مسافرتی هفتگی داشت.

سفر به مسیر سوریه که بخش قابل توجهی از مسافران آن را زائران این کشور در بر می‌گرفتند، پس از آغاز ناامنی و درگیری‌های سیاسی برای مدتی طولانی متوقف شد و البته قطار تهران – استانبول که نسبت به هم‌نوع خود عمری طولانی‌تر داشت، اما این مسیر با وجود تمام پیگیری‌ها و مداومت‌هایی که از سوی دوطرف انجام گرفت به دلیل چند عمل تروریستی در مسیر ریلی عملا امکان ادامه‌ فعالیت نداشت تا راه‌آهن ایران اعلام کند با هماهنگی‌های صورت گرفته با دولت ترکیه فعلا در این مسیر قطاری حرکت نخواهد کرد.

در این شرایط اما یک خبر خوب فضای قطارهای مسافرتی ایران را تغییر داد و آن راه‌اندازی نخستین قطار مسافرتی در مسیر مهم گرگان – اینچه‌برون بود. این خط ترانزیتی بسیار مهم که با هدف افزایش مبادلات اقتصادی ریلی بین سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان فعالیت خود را آغاز کرده، حالا می‌تواند در یک عرصه مهم دیگر یعنی قطارهای مسافرتی کار خود را آغاز کند که شروع آن با قطار گرگان – اینچه‌برون همراه شده است.

این قطار که با توجه به مسافت کوتاهی که طی می‌کند شاید در قالب قطارهای حومه‌ای طبقه‌بندی شود، با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت مرکز استان گلستان را به مرز اینچه‌برون متصل می‌کند تا از آن سوی مرز حرکت در مسیر ریلی ادامه یابد.

این در شرایطی است که مسیر گرگان به سمت راه‌آهن اصلی کشور همچنان جزو خطوطی به‌شمار می‌آید که بیشترین نیاز را به نوسازی و بهسازی داشته و برای اتصال مرز اینچه‌برون به شبکه مرکزی راه‌آهن ایران نیاز به یک برنامه‌ی ویژه وجود دارد.

با توجه به سفر اخیر وزیر امور خارجه ترکمنستان به تهران به نظر می‌رسد دو طرف برنامه دارند سطح همکاری‌های اقتصادی خود را بیش از گذشته افزایش دهند و در این بین شاید افتتاح خط مسافرتی گرگان _ اینچه‌برون به عنوان نقطه‌ای قابل اتکاء در آینده مورد استفاده قرار گیرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: