کد خبر: ۴۷۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۲۸ تير ۱۳۹۴ - 19 July 2015
رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: جلوگیری از جعل مجوزهای تجارت با تکمیل سامانه صدور الکترونیکی مجوزها و توسعه بکارگیری سامانه‌های نرم‌افزاری در اجرای فرایندهای تجاری، گمرکی و یا حمل و نقلی از جمله دستاوردهای ستاد در راستای پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز در دولت یازدهم است.
حبیب الله حقیقی با اشاره به ارائه گزارشی درباره پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز به هیات دولت اظهار کرد: تنوع بخشی به روش‌های صادرات قانونی فراورده‌ها و مشتقات نفتی به کشورهای همسایه و تقویت معیشت مرزنشینان با توسعه فروش مرزی سوخت به منظور پاسخ قانونی به تقاضای موجود در کشورهای همسایه از دیگر دستاورهای ستاد در راستای پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز در حوزه‌های تجارت، مبادی رسمی و مرزهای زمینی و دریایی و ترانزیت خارجی است.

مقابله با قاچاق سوخت در هرمزگان
وی همچنین در مورد افزایش سوخت در استان هرمزگان تاکید کرد: برای مقابله با قاچاق سوخت در هرمزگان قرارگاه مرکزی مبارزه با قاچاق سوخت در آنجا دایر شده که این قرارگاه با مسوولیت فرماندهی ناجا بوده و اقدامات مهمی را تا به امروز در این راستا انجام داده است.

حقیقی با تاکید بر اینکه پدیده قاچاق از زیرمجموعه‌های کوچک فراتر رفته و با گذشت زمان، موجب بوجود آمدن مافیای قاچاق و نابودی هر چه بیشتر اقتصاد و فنا شدن سرمایه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خواهد شد گفت: قاچاق سوخت در استان هرمزگان، به دلیل سود ناشی از آن، از شکل پراکنده، به یک پدیده سازمان یافته تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات مقابله ای برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز به گونه ای برنامه ریزی شده که سراغ دانه درشتها و عناصر سازمان یافته برویم افزود: در حوزه مقابله ای نیز سازوکاری متناسب با حجم تهدیداتی که با آن روبرو هستیم تعریف کرده و با استفاده از پتانسیلی که نیروی دریایی سپاه و ارتش در منطقه خلیج فارس و دریای عمان دارد اقداماتی را در جهت برخورد با کشتی هایی که جنبه مادر سوخت دارند، انجام دادیم.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه اوایل ماه جاری قاچاق 400 هزار لیتری سوخت توسط نیروی دریایی سپاه در این استان شناسایی و برخوردهای قانونی لازم صورت گرفت گفت: اگر این مسیر را ادامه دهیم می توانیم حجم کشفیات را بالا برده و برای قاچاقچیان ایجاد ناامنی کنیم به ویژه در مناطق اصلی قاچاق که می تواند در حوزه های دیگر نیز تاثیرگذار باشد.

وی، اصلاح رویه‌ها و مقررات مربوطه، متناسب سازی تعرفه‌ها، شفاف سازی حوزه واردات و صادرات، ایجاد پنجره های واحد تجاری و ایجاد سامانه‌ای برای کاهش مراجعه حضوری و مستقیم مردم را از جمله اقدامات پیشگیرانه برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد.

وی افزود: بی شک دامنه پدیده و معضل قاچاق کالا و سوخت، ریشه در تفاوت قیمت فرآورده‌های نفتی در آن سوی مرز دارد و این عمل موجب شده تا دلالان و سودجویان، با خرید و فروش و انتقال این سرمایه ملی، سودهای کلانی به دست آورند./ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: