کد خبر: ۴۷۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۲۲ تير ۱۳۹۴ - 13 July 2015
رئیس اداره‌ی محیط‌زیست سرابدوره چگنی گفت: با همکاری خوب و شایسته اهالی روستای چم داوود یک قلاده رودک کمیاب عسل‎خوار که به چاه 6 متری سقوط کرده بود از مرگ حتمی نجات یافت و به دامان طبیعت بازگردانده شد.

 «طاهر بیرانوند» : این‌کهرودک (گورکن)عسل‎خوار، حیوانی است از خانواده راسوها و بومی آفریقا، آسیای غربی و شبه قاره هند است، اظهار کرد: به این حیوان لقب نترس‌ترین جانور روی زمین و جنگجوی بدون رقیب را داده‎اند، چون فقط کمی بزرگتر از روباه است اما بارها مشاهده شده که با حیواناتی چون شیر، خرس و پلنگ که قصد شکار او را داشته‎اند وارد نبرد طولانی شده و آنها را به عقب‌نشینی واداشته است.

وی خاطرنشان کرد: این حیوان هوش بالایی دارد و از حیوانات غیر نخستین سان است که از ابزار بسیار خوب استفاده می‎کند.

بیرانوند گفت: گورکن عسل‎خوار بیشتر شبیه راسوها و سمورهاست، یک گورکن و در محیط‎های طبیعی در هر ساعت از شبانه‌روز ممکن است به شکار برود اما در مناطقی که انسان‎ها حضور دارند بیشتر شب گرد هستند.

رئیس اداره‌ی محیط‌زیست سرابدوره چگنی با اشاره به این‌که غذای مورد علاقه این گونه، عسل است، افزود: نام این گونه کمیاب بر همین اساس انتخاب شده است، رودک در شکار مار هم تبحر دارد و مشاهده شده که مارهای بزرگ یک و نیم متری را هم شکار می‎کند.

وی خاطرنشان کرد: این حیوان حفار ماهری است و در طول 10دقیقه در زمین سخت تونل می‎کند و تغذیه خود را با شکار جوندگان مانند سنجاب و جبریل تأمین کرده و از آرواره‎های پر قدرتی برخوردار است.

بیرانوند با اشاره به این‌که گردن کلفت 6 میلی‌متری این حیوان باعث شده که نیش زنبور و حتی تیغ تشی و گاز درندگان به‌ندرت از آن عبور کند، یادآور شد: بی‌باکی و سرسختی و درندگی رودک‌ها مثل دیگر خویشاوندانش یعنی راسوها شهرت دارد، پرهیز شکارچیان از انتخاب رودک عسل‌خوار باعث مطرح شدن این تئوری شده که رنگ توله‎های یوزپلنگ به تقلید از رنگ پوست رودک عسل خوار فرگشت پیدا کرده تا شکارچیان را فراری دهد، تواناییا ایجاد بوهای بسیار تند نیز یکی دیگر از سلاح‎های این حیوان کمیاب است.

وی گفت: لرستان با داشتن 25 درصد از تنوع زیستی کشور یکی از استان‎های توانمند از حیث جانواران کمیاب در ایران و جهان است که می‌طلبد مسئولان به این استان بهره‎مند از چنین تنوعی بیشتر توجه کنند تا این طبیعت بکرخدادادی برای آینده گان به میراث بماند./ایسنا



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: