کد خبر: ۲۱۲۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۶ - ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - 23 September 2023
با رییس جدید بیمه مرکزی؛
صنعت بیمه در سال‌های اخیر به نظارت بیمه مرکزی بر صنعت بیمه اعتماد صد درصدی نداشته و این را به عنوان یک نقطه ضعف ناظر صنعت بیمه پذیرفته است.

صنعت بیمه در سال‌های اخیر به نظارت بیمه مرکزی بر صنعت بیمه اعتماد صد درصدی نداشته و این را به عنوان یک نقطه ضعف ناظر صنعت بیمه پذیرفته است.به عنوان نمونه یکی از دغدغه های صنعت بیمه ایران همواره نرخ شکنی است این موضوع قابل انکار نیست که دغدغه مدیران شرکت های بزرگ بیمه همین نرخ شکنی است. ولی ناظر بیمه جز چند جلسه کاری، اقدام خاصی در این حوزه انجام نداده‌است.

به گزارش بانکداری ایرانی،  در رابطه با نرخ شکنی ، مدیرعامل شرکت بیمه آسیا اخیرا با اشاره به این مساله در صنعت بیمه و ضرورت جلوگیری از نرخ شکنی در صنعت، نظارت دقیق بر فعالیت های بیمه گری در حوزه بیمه های درمان و شخص ثالث وهمچنین نحوه هزینه کرد عوارض دریافتی دستگاه ها از صنعت بیمه را الزامی دانست .این دغدغه در بین شرکت های زیادی وجود دارد. اخیرا حضور شرکت بیمه میهن در بیمه زائرین اربعین حسینی با انتقاداتی همراه شد که در نهایت مدیران بیمه توضیح دادند که این مساله به بیرون از صنعت بیمه ربط داشت. ولی به صراحت اعلام شده بود که نرخی که بیمه میهن اعلام کرده بود بسیار پایین در از رقمی بود که شرکت های دیگر مطرح کرده بودند و این شائبه را ایجاد کرده بود که شاید نرخ شکنی رخ داده بود هرچند که این مساله نرخ شکنی در خصوص بیمه میهن ثابت نشده و قابل اثبات نیست اما این نگرانی را مجددا در صنعت بیمه ایجاد کرد.

بنابراین سوال اساسی این است که رییس کل بیمه مرکزی برای نرخ شکنی در صنعت بیمه چه برنامه ای دارد. آیا اعتماد را به صنعت بیمه بر می گرداند.

مدیر عامل بیمه آسیا موضوع تلاش برای رفع مغایرت بین استانداردهای حسابداری شماره ۲۸ در فعالیت‌های بیمه‌ای، کنترل و نظارت بیش از پیش بر فعالیت های بیمه گری در حوزه پوشش های درمانی و بیمه شخص ثالث اتومبیل و همچنین نحوه هزینه کرد عوارض دریافتی دستگاه ها از صنعت بیمه را مورد تاکید قرار داد.

در همین رابطه در ابتدای امسال مقرر شد که در خصوص حداقل نرخ درمان اقداماتی صورت گیرد. در آن تاریخ اعلام شد که با تصمیم شورای عالی بیمه قرار است برای پرتفوهای بزرگ که بیش از 20 هزار نفر پوشش جمعیت در حوزه درمان دارند، حداقل نرخی تعیین شود. برهمین اساس نیز بنا شد کارگروهی در بیمه مرکزی با حضور نماینده سندیکای بیمه گران تشکیل شود تا حداقل نرخ‌های پایه درمان را تعیین کند.

به نظر می رسد که بیمه مرکزی هم به این دغدغه اشراف دارد که موضوع نرخ شکنی در صنعت بیمه در سطح وسیعی وجود دارد. اما مختص به بیمه درمان نیست. در همه زمینه ها این نرخ شکنی ممکن است رخ دهد و هرجایی که منفعت مالی بیشتری وجود دارد این امکان برای نرخ شکنی وجود دارد.

در حقیقت این ضعف قوانین و نظارت است که سبب اعمال نرخ شکنی شده است و باید ناظر صنعت بیمه یعنی بیمه مرکزی در این زمینه همت بیشتری به خرج دهد.

پژوهشکده صنعت بیمه در سال 1400 به صراحت اعلام کرد که از زمان پیاده سازی برنامه اصلاح نظام تعرفه بازار بیمه کشور تاکنون، در موارد متعدد، رواج نرخ شکنی در صنعت بیمه، به عنوان یکی از پیامدهای این برنامه، توسط مسئولین برخی شرکت های بیمه مورد نقد قرار گرفته است.

این گزارش پژوهشکده بیمه می افزاید که در برخی رشته های بیمه ای و خصوصا انواع بیمه های مسئولیت مدنی حرفه ای که امکان ادعای خسارت در سال های آتی نیز وجود داشته یا تعیین تکلیف خسارت به دلیل طی روندهای قضایی زمان بر است، فرمول فعلی محاسبه ضریب خسارت، امکان نرخ شکنی‌های متعدد و مستمر را ممکن می سازد.


بنابراین در حوزه های مختلفی از صنعت بیمه و در رشته های مختلفی این امکان وجود دارد وباید ناظر صنعت بیمه و بیمه مرکزی بر نظارت خود دقت نظر بیشتری به خرج دهد همچنین بخش های دیگر صنعت بیمه مانند سندیکا هم می توانند مانند گذشته با همکاری وتعامل بیشتر بر این مساله مهم تاکید کنند.اما در حال حاضر فعالان بیمه این امید را ندارند که نظارت بیمه مرکزی مانعی بر نرخ شکنی شود.

به همین دلیل، رییس جدید بیمه مرکزی می تواند با همت و دغدغه بیشتری بر نظارت بر صنعت بیمه اهتمام بورزد و بر موضوعاتی مانند نرخ شکنی نظارت بیشتری به خرج دهند و اعتماد را به صنعت بیمه برگرداند.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: