کد خبر: ۲۱۲۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۲ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - 22 August 2023
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
بانک سینا تصمیم دارد که چک الکترونیک خود را در پاییز امسال رونمایی کند که یک حرکت به سمت اوج گیری در بانکداری الکترونیکی است. این تصمیم بانک سینا که لقب سالم ترین بانک را به یدک می کشد می تواند نشان از تصمیم این بانک برای برترین بودن باشد.

بانک سینا تصمیم دارد که چک الکترونیک خود را در پاییز امسال رونمایی کند که یک حرکت به سمت اوج گیری در بانکداری الکترونیکی است. این تصمیم بانک سینا که لقب سالم ترین بانک را به یدک می کشد می تواند نشان از تصمیم این بانک برای برترین بودن باشد. چک الکترونیک به دلیل اینکه دارای امنیت و سادگی و دقت بالایی است.

به گزارش بانکداری ایرانی ؛ اخیرا مدیرعامل بانک سینا خبر داده « به منظور سهولت در انجام امور مشتریان، چک الکترونیک بانک سینا تا پایان پاییز امسال ارائه خواهد شد.» این خبر کوتاه دارای مفهوم بلندی برای بانک سیناست که تلاش دارد در حوزه‌های مختلف برتر باشد.

همین هفته بود که نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص یکی از موفقیت های بانک سینا گفته بود: « بانک سینا با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و پرداخت تسهیلات خرد به جامعه هدف، سرآمد و شاخص در نظام بانکی محسوب می‌شود. حمایت جدی بانک سینا از شرکت‌های دانش‌بنیان، حرکتی علمی و اقتصادی است که علاوه بر اشتغال‌زایی و تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی خرد و کلان، باعث ایجاد درآمدهای ارزی برای کشور شده و این امر نشانه توانمندی این بانک در اجرای سیاست‌های دولت در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است. با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در مهار تورم و رشد تولید، یکی از مهم‌ترین اهداف بانک سینا، توانمندسازی و تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی است. از دیگر اقدامات حیاتی بانک سینا، پرداخت وام‌های خرد به مردم است.»و حالا این بانک درصدد است که گامی به پیش بنهد.


مدیرعامل بانک سینا، غلامرضا فتحعلی با اشاره به تأثیرات مثبت اتفاقات جدید در قانون چک و راه‌اندازی چک‌های الکترونیک، به ایبنا گفت: «با حذف فیزیکی چک و ارائه چک الکترونیک، تخلفات در حوزه قضایی، تجاری و کسب‌وکارها کاهش پیدا می‌کند و با توجه به مزیت‌ها و قابلیت‌های این محصول، بنا داریم به منظور سهولت در انجام امور مشتریان، با استفاده از ظرفیت شرکت توسن، چک الکترونیک را تا پایان پاییز امسال برای مشتریان بانک سینا ارائه کنیم تا در کنار دیگر بانک‌های ارائه‌کننده این خدمت ارزشمند، نقش‌آفرین باشیم. »

گفتنی است بانک سینا بر اساس استراتژی و رویکرد تحولی، به دنبال توسعه سبد محصولات و خدمات در حوزه بانکداری دیجیتال است و ارائه چک الکترونیک نیز در راستای تکمیل زنجیره ارزش خدمات این بانک قرار دارد.

سوال این است که چرا چک الکترونیکی مهم است؟
در یک تعریف ساده چک الکترونیک نوعی از چک است که کاملا بر بستر اینترنت ساز و کار می‌شود و تمام مراحل صدور چک، دریافت چک و تایید اطلاعات آن و انتقال چک به شخص دیگر به صورت آنلاین و سیستمی اجرا خواهد شد.چک الکترونیکی (eCheck)، نسخه دیجیتالی چک کاغذی سنتی است، با این چک، پول به‌صورت الکترونیکی از حساب چک پرداخت‌کننده برداشت و به‌حساب چک گیرنده واریز می‌شود. چک الکترونیکی بخشی از حوزه بانکداری الکترونیکی بزرگتر و بخشی از زیرمجموعه معاملات است که به‌عنوان انتقال وجوه الکترونیکی (EFT) نامیده می‌شود و نه‌تنها شامل چک‌های الکترونیکی بلکه سایر عملکردهای بانکی رایانه‌ای مانند برداشت، سپرده، معاملات کارت به کارت و ویژگی‌های واریز چک از راه دور است.
این تراکنش‌ها برای دستیابی به داده‌های حساب مربوطه جهت انجام اقدامات درخواستی به فناوری‌های مختلف رایانه‌ای و شبکه‌ای نیاز دارد. چک‌های الکترونیکی در پاسخ به معاملات انجام‌شده در دنیای تجارت الکترونیکی ایجادشده‌اند. از چک الکترونیکی می‌توان برای پرداخت هر معامله که چک کاغذی آن را پوشش می‌دهد، استفاده کرد قوانین آن نیز همان قوانینی است که در مورد چک‌های کاغذی اعمال می‌شود.

برای پردازش چک الکترونیکی چند مرحله وجود دارد:

درخواست مجوز: کسب‌وکار مورد نظر باید قبل از انجام معامله، از مشتری مجوز بگیرد. این کار را می‌توان از طریق فرم پرداخت آنلاین، فرم سفارش امضاءشده یا مکالمه تلفنی ضبط‌شده انجام داد.
تنظیم پرداخت: پس از مجوز، کسب‌وکار اطلاعات پرداخت را به نرم‌افزار پردازش پرداخت آنلاین وارد می‌کند. اگر این‌یک پرداخت مکرر باشد، این اطلاعات شامل جزئیات برنامه تکرار شده خواهد بود.
تایید نهایی و ارسال: هنگامی‌که اطلاعات به‌درستی در نرم‌افزار پرداخت وارد شد، کسب‌وکار برای شروع روند معامله روی "ذخیره" یا "ارسال" کلیک می‌کند.
وجوه واریزی: پرداخت به‌طور خودکار از حساب بانکی مشتری برداشت می‌شود، نرم‌افزار آنلاین رسید پرداخت را برای مشتری می‌فرستد و پرداخت به‌حساب بانکی کسب و کار مورد نظر واریز می‌شود. وجوه معمولا سه تا پنج روز کاری پس از آغاز معامله به‌حساب بانکی فرد واریز می‌شود.

مزایای چک الکترونیکی
در حال حاضر، بحث‌های زیادی در مورد پرداخت آنلاین صورت گرفته است و دلایل زیادی برای آن وجود دارد. مشتریان بیش از هر زمان دیگر به رایانه‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه دسترسی دارند و از این طریق قبض‌های خود و هزینه خدمات را پرداخت کرده و خرید می‌کنند. پرداخت الکترونیکی بسیار سودمند و چک الکترونیکی موجب سهولت شده است. در ذیل علت این محبوبیت ذکرشده است:
هزینه‌های پایین‌تر: هزینه چک الکترونیکی بسیار ارزان‌تر از چک کاغذی است.
راحتی و صرفه‌جویی در وقت: این مزیت چک الکترونیکی ممکن است مربوط به هزینه نباشد اما درواقع می‌تواند یکی از جذاب‌ترین مزایا باشد.
امنیت و قابلیت اطمینان: چک الکترونیکی بسیار ایمن‌تر از چک کاغذی است و دارای یک ویژگی رمزگذاری است که شماره‌حساب، مقدار پول را تایید و حتی با استفاده از یک امضای دیجیتال نام حساب را بررسی می‌کند.

در حقیقت، چک دیجیتال از زیر مجموعه های انتقال وجه الکترونیکی(EFT) به شمار می‌رود که مانند دیگر خدمات بانکداری الکترونیک، عملیات بانکی را تسریع می‌کند. برای استفاده از خدمات چک الکترونیکی باید شماره مسیریابی بانک، شماره حساب جاری به همراه نام صاحب حساب در دسترس باشد.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: