کد خبر: ۲۱۱۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - 24 July 2023
بانکداری ایرانی گزارش می دهد؛
شرکت بیمه سرمد از محل ذخایر فنی و ریاضی سرمایه‌گذاری هایی انجام داده که باید به منظور شفافیت مشخص کند که این سرمایه گذاری از کدام محل صورت گرفته است.

آیین نامه‌های مختلفی برای شرکت های بیمه از سوی بیمه مرکزی نوشته شده که هر کدام برای ایجاد انضباط مالی و تخصصی شرکت‌های بیمه‌گر است. از جمله این دستورالعمل ها آیین نامه شماره 97 است که در مورد سرمایه گذاری شرکت های بیمه گزارش می دهد. در حال حاضر جمع سرمایه گذاری شرکت بیمه سرمد مبلغ هشت هزار و 791 میلیارد ریال است.

به گزارش بانکداری ایرانی؛   شرکت بیمه سرمد از محل ذخایر فنی و ریاضی سرمایه‌گذاری هایی انجام داده که باید به منظور شفافیت مشخص کند که این سرمایه گذاری از کدام محل صورت گرفته است. این شرکت یک ملک در جردن به ارزش یک هزار و 387 میلیارد در سال 1400 خریداری کرده که محل سرمایه گذاری این خرید بر اساس آیین نامه 97 مشخص نیست.

بر اساس این گزارش ، بند 6ماده 2 آیین نامه شماه 97 می گوید: مشارکت در طرح ها و یا اجرای عملیات عمرانی و ساختمانی و املاک و مستغلات با هدف کسب سود حداکثر 35 درصد ذخایر ریاضی.
این بند تاکید دارد که از محل ذخیره ریاضی باید این سرمایه گذاری ها انجام شود بنابراین ذخیره ریاضی تعیین کرده که باید 35 درصد از منابع این ذخیره را صرف سرمایه گذاری در ملک کند.

در بند 7ماده 3 آمده که مشارکت از محل حقوق صاحبان سهام و و ذخایر فنی گفته حداکثر 25درصد حق سرمایه گذاری دارند.

نیاز به توضیح مدیران بیمه سرمد درباره سرمایه گذاری خارج از آیین نامه 97

براساس این گزازش، در سال گذشته شرکت بیمه سرمد یک هزار و 583 میلیارد ریال در ملک سرمایه‌گذاری کرده است که در واقع با احتساب ذخیره ریاضی سه هزار و 646 میلیارد ریالی یعنی حدود 43 درصد از ذخیره را به ملک اختصاص داده است.تا اینجای کار همه چی رو به راه است اما وقتی به تبصره های این مفاد نگاه می اندازیم محدودیت های وجود دارد که باید به آن توجه کرد.در تبصره ماده 2 و 3 آمده که سرمایه گذاری در یک طرح و یا هر عملیات عمرانی یا ساختمانی یا املاک و مستغلات بیش از 20 درصد منابع موضوع این بند مجاز نیست.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ، بیمه سرمد در سال 1400 یک ملک در جردن به مبلغ یک هزار و 387 میلیارد ریال خریداری کرده که مشخص نیست از محل کدام یک از منابع خریداری شده است. چرا که این ملک یا باید از محل ذخیره ریاضی یا از ذخیره فنی خریداری شده باشد. این ملک حدود 40 درصد از ذخیره ریاضی و حدود 77 درصد از ذخیره فنی این شرکت است.

بر اساس مفاد ایین نامه شماره 97 این شرکت نمی تواند از مجموع ذخیره ریاضی و فنی ملک خریداری کند.

موضوع به این دلیل مهم است که ذخایر فنی و ریاضی برای وارد دیگر هم کارایی دارد و به همین دلیل باید مشخص نیست که این ملک از کدام منبع خرید شده است.

نیاز به توضیح مدیران بیمه سرمد درباره سرمایه گذاری خارج از آیین نامه 97

حجم سرمایه گذاری های بیمه سرمد در بخش های بانکی و امور سهام در سال گذشته به شرح زیر بوده است .

 

نیاز به توضیح مدیران بیمه سرمد درباره سرمایه گذاری خارج از آیین نامه 97

بر اساس این گزارش و داده های شرکت این سرمایه گذاری و خرید ملک نیاز به شفاف سازی از سوی بیمه سرمد دارد تا مشخص شود که این ملک از کدام محل خریداری شده و و محرز شود که تخلفی بر اساس آیین نامه شماره 90 صورت نگرفته است.

همچنین این رسانه ضمن توجه به اصول حرفه ای خود از پاسخ بیمه سرمد استقبال می کند چراکه تعامل سازنده از ارزش های سازمانی این پایگاه خبری است.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: