کد خبر: ۱۹۹۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۵ - ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - 13 November 2021
یک کارشناس اقتصادی:
یک کارشناس اقتصادی معتقد است در صورتی که یارانه‌ها و کمک‌های دولتی از طریق کارت اعتباری به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تخصیص یابد می‌تواند در حل مشکلات معیشتی مردم و بخش تولید موثر باشد.

یک کارشناس اقتصادی معتقد است در صورتی که یارانه‌ها و کمک‌های دولتی از طریق کارت اعتباری به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تخصیص یابد می‌تواند در حل مشکلات معیشتی مردم و بخش تولید موثر باشد.

به گزارش بانکداری ایرانی، هدایت الله خادمی درباره مزیت‌های کارت‌های اعتباری اظهار داشت: یکی از ابزارهایی که می‌توان از طریق آن، نقدینگی را کنترل کرد؛ ترویج کارت‌های اعتباری است. تا حدودی می توان از طریق کارت‌های اعتباری مانع از خلق پول‌های جدید شد. دولت با ترویج کارت‌های اعتباری، براساس نیاز افراد اعتباری را در اختیار دارندگان این نوع کارت ها قرار می‌دهد تا هم قدرت خریدشان افزایش یابد و هم اینکه مانع چاپ بی‌رویه پول شود.

وی گفت: متأسفانه این کارت‌ها ناشناخته مانده‌اند و اغلب مردم با کارت‌های اعتباری آشنایی ندارند؛ در صورتی که در کشورهای توسعه یافته کارت‌های اعتباری رواج و اهمیت بسیاری دارد و توسط هر فرد یا در هر خانواده چنین کارت‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در ایران مردم با مزیت‌های کارت‌های اعتباری بیگانه هستند.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: کارت‌های اعتباری در بخش انرژی و خرید مایحتاج زندگی مردم نقش مهم و برجسته‌ای دارند. این کارت‌ها همچنین می‌تواند برای تولیدکنندگان مفید باشد. به عنوان مثال به جای اینکه به تولیدکنندگان و واردکنندگان ارز خارجی تخصیص دهیم، می توان کارت‌های اعتباری را به تولیدکنندگان و واردکنندگان ارائه داد، تا مواد اولیه و نیازهای ارزی خود را از طریق این کارت‌ها تأمین کنند.

این نماینده سابق مردم در مجلس شورای اسلامی معتقد است که دولت می‌تواند یارانه‌های انرژی و کمک‌های معیشتی خود را به حساب این کارت‌ها واریز کند. به عبارت دیگر اگر قرار است در آینده دولت یارانه‌های انرژی را حذف کند، در راستای حمایت از دهک‌های پایین یارانه‌های انرژی را به حساب کارت‌های اعتباری واریز کند و یا اینکه در راستای حمایت از تولید ملی، به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، تسهیلاتی را در قالب این کارت‌ها اختصاص دهد.

خادمی تأکید کرد: در بسیاری از کشورها افراد با کارت‌های اعتباری خرید خود را انجام می‌دهند و در انتهای ماه و یا با شرایط ویژه مبلغ استفاده شده را بر می گردانند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد مردم نیازهای خود را سریع تر و بدون مشکل حل و فصل خواهند کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: