کد خبر: ۱۸۰۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۰ - ۰۷ تير ۱۳۹۹ - 27 June 2020
در حالی که هند واردات نفت خود را از ایران متوقف کرده است، بانک یوسی‌او که با شرکت ملی نفت ایران کار می‌کرد به دنبال راه‌های دیگری برای زنده نگه داشتن مکانیسم پرداخت روپیه به ایران است.
 
به گزارش  تسنیم به نقل از بیزینس استاندارد، در حالی که هند واردات نفت خود را از ایران متوقف کرده است، بانک یوسی‌او که با شرکت ملی نفت ایران کار می‌کرد به دنبال راه‌های دیگری برای زنده نگه داشتن مکانیسم پرداخت روپیه به ایران است.

به گفته ای‌کی گوئل، مدیرعامل بانک یوسی‌او، این بانک در حال مذاکره با واردکنندگان است تا از این سازوکار برای واردات غیر نفتی استفاده کند.

وی ادامه داد: در چند ماه گذشته، پرداخت جدیدی وارد حساب نشده است. ما در حال بررسی فرصت برای واردات کالاهای دیگر مانند میوه‌های تازه تحت این سازوکار هستیم. نقش ما در اینجا نه تنها تسویه حساب بلکه تسهیل تجارت بین هند و ایران است.
 
بر اساس این گزارش، در پی تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، هند نمی‌تواند در تجارت با ایران از دلار استفاده کند. از این رو یک مکانیسم ویژه تجارت روپیه - ریال برقرار شده است.

بر این اساس، پالایشگاه‌های نفت هند وجوه را به بانک‌های تعیین شده برای واردات نفت از ایران واریز می‌کردند. این وجوه که به صورت روپیه بود پس از آن برای تسویه با تاجرانی که از هند به ایران صادر می‌کردند استفاده می‌شد.

بانک یوسی‌او و آی‌دی‌بی‌آی دو بانکی هستند که از این مکانیسم پرداخت پشتیبانی می‌کنند و چنین سپرده‌هایی بخش عمده‌ای از سپرده‌های کم هزینه را برای وام دهندگان تشکیل می‌دهند.

با این حال، حتی با وجود آنکه واردات نفت از ایران به صفر رسیده است، صادرات به همان میزان کاهش نیافته است.

براساس داده‌های دولت هند، واردات این کشور از ایران در سال مالی 2018-2019 نزدیک به 13 میلیارد دلار بوده است که از آوریل 2019 تا ژانویه 2020 به حدود 1.35 میلیارد دلار کاهش یافته است.

در مقابل، کاهش صادرات هند به ایران بسیار کمتر بود. صادرات به ایران در سال مالی 2018-2019 به میزان 3.5 میلیارد دلار بوده که بین آوریل و ژانویه در سال مالی جاری به 2.8 میلیارد دلار کاهش یافته است.

برنج، چای، شکر و محصولات دارویی، کالاهای اساسی صادرات هند به ایران هستند که بیشترین سهم را برنج به خود اختصاص می‌دهد.
برچسب ها: هند ، واردات نفت ، روپیه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: