کد خبر: ۱۶۹۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۴ - ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - 21 December 2019
بانکداری ایرانی - بانک ها برای ارایه خدمات بیشتر به مشتریان خود و تسهیل امور آن‌ها همواره سعی می‌کنند امکانات مختلفی را در اختیار آنان قرار دهند.

بانکداری ایرانی   بانک ها برای ارایه خدمات بیشتر به مشتریان خود و تسهیل امور آن‌ها همواره سعی می‌کنند امکانات مختلفی را در اختیار آنان قرار دهند.
 
راه‌انداز انواع سامانه های الکترونیکی به همین منظور صورت می گیرد و سعی می شود تا راحت ترین روش برای مشتری در نظر گرفته شود تا مشتری کمترین هزینه در وقت و پول خود انجام دهد. 
 
یکی از این سامانه‌ها ، سامانه پایاست. پایا  یا سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی (Automated Clearing House) یک سیستم تبادل اطلاعات بانکی است که به بانک‌ها اجازه می‌دهد تمامی تبادلات بین بانکی مشتریان خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند.
 
پایا برای این مساله طراحی شده است که کاهش هزینه‌های خدمات بانکی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها، حذف هزینه‌‌های مرتبط با جابه‌جایی پول (از قبیل هزینه‌های تحصیل داری و...)، کاهش استفاده از چک، ایران چک و چک بین بانکی (رمزدار) و رفع مخاطرات جانبی،  امکان صدور حواله الکترونیک بین بانکی به تاریخ مؤثر آینده (سررسید)  و امکان ابطال حواله بین بانکی قبل از تاریخ سررسید را میسر می‌کند. 
 
بانک ملت دارای کامل‌ترین ظرفیت سامانه پایا 
 
از طریق این سامانه باید انواع  واریز و برداشت بصورت الکترونیکی بر اساس تنظیمات مشتری انجام شود اما سیستم برداشت از این طریق چندان فعال نبوده و برخی از بانک‌ها هنوز از این روش استفاده نمی‌کنند چرا که به ملزوماتی نیاز دارد. 
 
این در حالی است که بانک ملت توانسته است سیستم برداشت خود را فعال کرده و در حال حاضر این سامانه در شعب بانک ملت یکی از کامل‌ترین خدمات را ارائه می دهد. 
 
بانک ملت در این سامانه امکانات جدیدی را برای ارایه خدمت مختلف در بانكدارى اينترنتى برای مشتریان و به ویژه برای اشخاص حقيقى بانك  اضافه کرده‌است که  براین اساس كاربران می‌توانند با این امكان جدید،  تنظيماتى را در سامانه انجام دهند كه حواله پايا یا همان برداشت به صورت منظم مثلا هفتگى يا ماهانه انجام شود.
 
علاوه بر این مشترین این  امکان را خواهند داشت تا  براى واريز اجاره بهاى منزل ، پرداخت اقساط و هرگونه واریز منظم هفتگی، ماهیانه ي و حتی سالیانه را انجام دهند. 
 
در واقع با استفاده از این امکانات می توان با تنظیم تقویمی در سامانه به پرداخت انواع بیمه‌ در زمان دقیق، پرداخت اقساط در موعد مقرر و اجراه ‌بهای منزل اقدام کرد و مشمول هیچ جریمه‌ای نشد.
 
شرحی در خصوص سامانه پایا 
پایا  یا سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی (Automated Clearing House) یک سیستم تبادل اطلاعات بانکی است که به بانک‌ها اجازه می‌دهد تمامی تبادلات بین بانکی مشتریان خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند. با پیشرفت این سامانه می‌توان کلیه پرداخت‌های بانک را مکانیزه و اکترونیکی کرده و  هرگونه پرداخت و پرداشت از این طریق انجام شود. در واقع ، بانک مرکزی با پیاده سازی این سامانه، امکان حواله الکترونیکی پول از حسابی در یک بانک به حسابی در بانک دیگر (بین بانکی) را فراهم کرد.
 
این سامانه دارای امکانات پرداخت مستقیم و برداشت مستقیم را دارد. در واریز مستقیم صاحب‌حساب به بانک خود اجازه می‌دهد در زمان‌های خاص، مبلغ یا مبالغی را از حساب وی برداشت کرده و به حساب دیگران در همان بانک یا بانک دیگر واریز کند.این روش امکان پرداخت دستمزد، حقوق و مستمری کارکنان، پرداخت سود سهام و اوراق بهادار ، پرداخت بهای خدمات و کالا، پرداخت اقساط خرید کالا، وام و تسهیلات بانکی ، پرداخت اجاره بها ، حواله های بین بانکی انفرادی و اقدامات دیگر را انجام دهد.در روش برداشت نیز همین رویه وجود داشته و مشتری به بانک این اجازه را می‌دهد که مبالغ مشخصی را در زمان‌های تعیین‌شده از حساب‌های اشخاص دیگر در بانک‌های مختلف برداشت.  در این روش پرداخت مبلغ قبوض خدمات شهری (آب، برق، گاز و …)، پرداخت حق عضویت باشگاه‌ها و شهریه مدارس یا دانشگاه‌ها، پرداخت حق بیمه ، پرداخت مالیات و عوارض، پرداخت اقساط خرید کالا، وام و تسهیلات بانکی ، پرداخت آبونمان نشریات ، پرداخت اجاره بهای مسکن ، تسویه صورتحساب و غیره را انجام دهد.
 
علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: