کد خبر: ۱۶۷۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - 11 November 2019
سازمان امور مالیاتی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی چند روز پیش با رونمایی از پیش نویس اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، درصدد گرفتن مالیات از سود سپرده بانکی و سود سهام برآمدند که بر اساس آن، باید از همه کسانی که در بانک سرمایه گذاری کرده و سود دریافت می‌کنند، مبالغی به عنوان مالیات کسر می‌شد.
سازمان امور مالیاتی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی چند روز پیش با رونمایی از پیش نویس اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، درصدد گرفتن مالیات از سود سپرده بانکی و سود سهام برآمدند که بر اساس آن، باید از همه کسانی که در بانک سرمایه گذاری کرده و سود دریافت می‌کنند، مبالغی به عنوان مالیات کسر می‌شد.

به گزارش «تابناک»؛ چند روز پیش، سازمان امور مالیاتی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی با رونمایی از پیش نویس اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، درصدد گرفتن مالیات از سود سپرده بانکی و سود سهام برآمدند که بر اساس آن، باید از همه کسانی که در بانک سرمایه گذاری کرده و سود دریافت می‌کنند، مبالغی به عنوان مالیات کسر می‌شد.

بر پایه متن این پیش نویس، پیش بینی شده بود که دولت بتواند ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان مالیات بگیرد. این متن در وزارت امور اقتصادی و دارایی است و مشخص نیست در فرایند قانون‌گذاری چه تغییراتی داشته باشد؛ اما آنچه مشخص است، اینکه مخالفان بسیاری دارد و شاید کامل از دستور خارج شود.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: ما امروز در کشور دچار جنگ اقتصادی تمام عیار هستیم؛ بنابراین، از نظر تأمین هزینه‌ها مشکلاتی داریم که باید این هزینه‌ها از محلی تأمین شود که البته در جایی این موضوع وارد مقوله بودجه می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در این بخش بحث اصلاح ساختار مطرح بوده و طبیعی است و چیزی که به ذهن می‌رسد، این که چگونه می‌شود درآمد‌ها را افزایش داد؟ اما هر زمان که بحث درآمد به میان می آید، موضوع مالیات مطرح می‌شود و اینکه مالیات‌ها باید از کجا تأمین شود؟! در مالیات هم چندین سرفصل وجود دارد که یکی از آن‌ها، بازنگری در مالیات‌های موجود و دیگری معافیت از معافیت‌های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی است و نیز تغییر پایه‌های مالیاتی است. اما در این بحث که این روز‌ها مطرح شده، علاوه بر بحث‌هایی نظیر مالیات بر عایدی و مالیات بر مجموع درآمد‌ها که از موضوعات مهم هستند و باید عملیاتی شوند، موضع غیر کارشناسی مانند مالیات بر سود سپرده‌ها بود.

وی در ادامه یادآور شد: طرح این موضوع در شرایط موجود، غیرعقلانی و نادرست بود، البته شاید برخی به ما خرده بگیرند و بگویند، زمانی که مالیات بر عایدی و مالیات بر مجموع درآمد مطرح می‌شود، چرا مالیات بر سود سپرده گرفته نشود، در حالی که در سایر کشور‌ها این گونه نیست.

پورابراهیمی در توضیح این مطلب گفت: آنچه برای ما مهم است، این که مالیات بر سود سپرده‌ها، ارتباط مستقیمی با نرخ تورم در کشور دارد. کشوری نیست که متوسط نرخ تورم آن در بلند مدت از نرخ سود سپرده‌ها بیشتر باشد؛ البته این امکان وجود دارد که نوسانات کوتاه مدت در بازه زمانی مشخص ایجاد شود، ولی در کل امکان پذیر نیست.

وی گفت: ما بررسی کردیم از بعد از انقلاب تا کنون، اقتصاد کشور هر ده سال یک بار با یک شوک عظیم روبه رو بوده و آخرین آن هم سال گذشته بود که تورمی حدود ۴۲ درصد ایجاد کرد و قبل از آن نیز در زمان دولت احمدی نژاد بود که تورم به ۴۵ درصد رسید و در زمان دولت هاشمی هم که رکورد را شکست، تورم به ۴۹ درصد رسید.

وی ادامه داد: روند بررسی نرخ تورم در اقتصاد در این سال‌ها نشان می‌دهد، همواره میانگین بلند مدت تورم از نرخ سود سپرده بیشتر بوده است؛ به عبارت دیگر، زمانی که تورم ۳۰ درصد بوده، ما سود سپرده ۲۰ درصد پرداخت کرده ایم و یا زمانی تورم ۴۰ درصد بوده باز هم ۲۰ درصد داده ایم و به مفهوم ساده کسی که این گونه سرمایه گذاری کرده ضرر کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: حال کدام انسان عاقلی در شرایطی که نرخ تورم آن از سوده سپرده بالاتر است، مالیات برای آن وضع می‌کند؟ نمی‌توان برای نرخ بازدهی منفی از کسی مالیات دریافت کرد. اساسا این موضوع از نظر کارشناسی و تئوریک جایگاهی نداشت.

چه کسی این موضوع را مطرح کرده است. هر زمان که نرخ تورم ما از نرخ سود سپرده پایین‌تر آمد و اقتصاد کشور به یک ثبات نسبی رسید، آن زمان می‌توان از سود سپرده‌ها مالیات دریافت کرد. در غیر این صورت، امکان پذیر نیست. این کار جز فراری دادن سرمایه‌ها به سمت بازار‌های دیگر نیست و آسیب به اقتصاد کشور را چند برابر می‌کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: