بانکداری ایرانی ـ توسط ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانش طراحی و ساخت تجهیزات ساخت واگن در کشور، بومیسازی میشود.
به گزارش ایسنا، گروه ریلی ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با هدف توسعه صنعت حمل و نقل کشور اقدام به طراحی و ساخت یک رام واگن مترو با همکاری شهرداری تهران کرده است.
صنعت ریلی از بخشهای اولویت دار کشور است و مقام معظم رهبری و دولت بر آن تأکید دارند. در همین راستا ماده ۵۴ قانون برنامه ششم با الزام بومی سازی دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی شهری و بین شهری تا سطح ۸۵ درصد در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است.
بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر تنها ۳۳ درصد واگنهای مورد نیاز کشور به صورت بومی تامین میشود که این رقم بسیار ناچیز است و محدودیتهای زیادی برای این صنعت ایجاد کرده است. بدین منظور و در راستای اجرای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و الزام قانونی ماده ۵۴ برنامه ششم توسعه و شعار ملی "رونق تولید"، ستاد توسعه فناوریهای فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صمت نسبت به تعریف و اجرای مدل بومیسازی طراحی و ساخت واگن مترو اقدام کردند.
اجرای این قرارداد در ۲ فاز طراحی و ساخت پروتوتایپ و اخذ تائیدیههای لازم و فاز تولید انبوه انجام خواهد شد. به طوریکه پیشبینی شده است پس از طراحی و ساخت پروتوتایپ، قرارداد تولید انبوه جهت تامین ۴۲۰ دستگاه واگن مترو با استفاده از منابع داخلی با مشتری (وزارت کشور و متروی شهرها) منعقد شد.
تامین مالی در دو مرحله (طراحی و ساخت پروتوتایپ و مرحله تولید انبوه) صورت خواهد گرفت. به طوری که تامین بودجه برای نمونهسازی از طریق معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری و تامین بودجه برای تولید انبوه از طریق شورای عالی اقتصاد و با هماهنگی معاونت علمی و وزارت صمت خواهد بود.
مدل اجرایی برای تحقق این طرح ملی نیز بدین گونه است که یک هسته اصلی (General contractor) شکل گرفته و شبکه را مدیریت میکند. زیرمجموعههای اصلی این هسته دفتر طراحی، مدیریت زنجیره تامین و تولید است و برای هر یک از این بخشها اعضایی اولیه معرفی شده است.
نکته مورد توجه در این پروژه با توجه به شعار ملی "رونق تولید"، بهرهگیری از تمامی ظرفیتهای داخلی موجود و تمامی اعضای زنجیره تامین حمل و نقل ریلی است. لازم به ذکر است که در این طرح، هدف داخلیسازی تمامی اجزا و زیرسیستمهای واگن مترو نیست؛ چرا که با توجه به امکانات و ظرفیتهای موجود این کار امکانپذیر نیست. لذا داخلیسازی در بخشهای ظرفیتهای بالقوه برای ساخت داخل وجود دارد و بهویژه در بخش طراحی و یکپارچه سازی مد نظر است.