کد خبر: ۱۴۹۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۰۲ دی ۱۳۹۷ - 23 December 2018
روز گذشته هر دلار آمریکا با ۲۰ تومان افزایش به قیمت ۱۰ هزار و ۷۰ تومان رسید. معمولا بازار ارزی کشور شاهد رشد قیمت‌ها با شروع فصل سرد است.
روز گذشته هر دلار آمریکا با ۲۰ تومان افزایش به قیمت ۱۰ هزار و ۷۰ تومان رسید. معمولا بازار ارزی کشور شاهد رشد قیمت‌ها با شروع فصل سرد است.

 دلیل این امر افزایش تقاضای دلار برای مسافرت‌های خارجی در آستانه سال نو میلادی و موعد معاملات بین‌المللی شرکت‌ها است. با این حال دلار در اولین شنبه زمستانی نوسان خاصی نکرد، عرضه متناسب توسط صرافی‌های بازارساز از هیجان کاست و باعث برقراری آرامش در بازار ارزی کشور شد.

 صرافی ملی نرخ مندرج بر تابلوی خود را زیر مرز ۱۰ هزار تومانی قرار داد، اما عموم معاملات دلار در بالای این مرز انجام پذیرفت. تغییرات نوسان نرخ ارز در طول هفته جاری برای آینده بهای دلار بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که بازارساز بتواند از رشد هیجانی دلار در این هفته جلوگیری کند، می‌توان به تداوم روند نزولی ارز امیدوار بود.

نوسان معکوس سکه و دلار

شنبه هر سکه طرح جدید با کاهش 5 هزار تومانی به بهای 3 میلیون و 405 هزار تومان معامله شد. افزایش قابل‌توجه بهای هر اونس طلای جهانی در پایان هفته قبل بر قیمت سکه اثری نگذاشت و روز شنبه این دارایی ارزشمند با نوسان کم در محدوده قیمت پایانی هفته قبل خود قرار گرفت. تغییر محدود قیمت سکه ناشی از کم‌نوسانی نرخ ارز در شروع هفته بود. با کنترل هوشمندانه بازارساز، دلار در شروع هفته فقط 20 تومان رشد داشت و همین افزایش محدود بر نوسان قیمت سکه اثر گذاشت. حباب سکه نیز بار دیگر کاهش یافت و به سطح ۱۵۳ هزار تومان رسید. با افزایش قیمت طلای جهانی و کاهش نرخ دلار، قیمت سکه به ارزش ذاتی خود نزدیک‌تر شد و از حجم حباب قیمتی سکه کاسته شد.

طلا در اوج 5 ماهه

هر اونس طلای جهانی طی هفته قبل با رشد 4/ 1 درصدی به قیمت 1255 دلار معامله شد. نوسان شاخص دلار بیشترین تاثیر را طی هفته قبل بر قیمت طلا گذاشت. چهارشنبه گذشته فدرال‌رزرو اعلام کرد که نرخ بهره را برای دسامبر افزایش داده است. با این خبر شاخص دلار کاهشی شد و فلز زرد مسیر صعودی را پیمود و قیمت آن به اوج 5 ماه گذشته رسید. با کاهش شاخص دلار قدرت خرید سرمایه‌داران غیردلاری افزایش می‌یابد و با تقویت سمت تقاضا برای طلا باعث رشد بهای این دارایی ارزشمند می‌شود. 

کشمکش بین کاخ سفید و کنگره آمریکا نیز عموم بازارهای سهام این کشور را در هفته گذشته وارد محدوده منفی کرد و موقعیت طلا را به عنوان پشتوانه امن سرمایه‌گذاری مستحکم‌تر ساخت. سیگنال‌ نزدیک شدن رکود اقتصادی نیز بر حرکت سرمایه‌ها از بازارهای پرریسک به دارایی‌های امن همچون طلا اثرگذار بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: