کد خبر: ۱۴۸۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۴ - ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - 08 December 2018
با توافق رئیس سازمان دامپزشکی با مسئولان استان آذربایجانغربی، واردات گوشت، دام زنده، نهاده‌های دامی، انواع دارو و واکسن از طریق بازرگان در مرز ترکیه با سرعت بیشتری انجام می‌شود در واقع این پاسخی به تحریم‌های آمریکا است.
بانکداری ایرانی - با توافق رئیس سازمان دامپزشکی با مسئولان استان آذربایجانغربی، واردات گوشت، دام زنده، نهاده‌های دامی، انواع دارو و واکسن از طریق بازرگان در مرز ترکیه با سرعت بیشتری انجام می‌شود در واقع این پاسخی به تحریم‌های آمریکا است.

توافق سازمان دامپزشکی با مسئولان استان آذربایجان غربی برای تسهیل واردات از مرز ترکیه 
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، واردات گوشت، دام زنده، نهاده‌های دامی، انواع دارو و واکسن از طریق بازرگان در مرز ترکیه با توافقی که امروز رئیس سازمان دامپزشکی با مسئولان استان آذربایجانغربی انجام داد تسهیل و سرعت بیشتری می‌گیرد.

امروز رئیس سازمان دامپزشکی کشور، استاندار آذربایجانغربی، رئیس منطقه آزاد ماکو، و رئیس شبکه سازمان دامپزشکی آذربایجانغربی توافق کردند که واردات گوشت، دام زنده، نهاده‌های دامی، انواع دارو و واکسن از طریق بازرگان در مرز ترکیه بدون بروکراسی اداری و با سرعت بیشتری نسبت به قبل انجام گیرد.

این توافق امروز در محل سازمان دامپزشکی در تهران انجام شد و طرفین توافق کرند که از حداکثر ظرفیت‌ها  بویژه در استان آذربایجانغربی برای اینگونه واردات که نیاز ضروری تولید دام و طیور است استفاده شود.

محور اصلی این توافق این بود که رئیس سازمان دامپزشکی کشور به رئیس شبکه سازمان دامپزشکی استان آذربایجانغربی تفویض اختیار کرد که هر گونه تصمیم و امضایی که در خصوص واردات گوشت و نهاده‌های دامی از سوی ایشان صادر شود لازم‌الاجرا خواهد بود.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصمیم تفویض اختیار صرفا به دلیل کاهش بروکراسی‌های اداری و تسریع در اقدامات انجام شده است  و توافق با دیگر بخش‌های این استان باعث خواهد شد که از ظرفیت‌ها تا حداکثر استفاده شود.

رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت:« مردم اصلا نگران تامین نیازهای کالاهای اساسی و تولید کنندگان نگران نهاده‌های دامی نباشند.»

استان آذربایجان غربی در شمال‌غربی ایران قرار دارد و از شمال به جمهوری آذربایجان و ترکیه، از مغرب به کشورهای ترکیه و عراق، از شرق به استان آذربایجان شرقی و استان زنجان و از جنوب به استان کردستان محدود است.

این استان با داشتن حدود ۱۰۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه که از شمالی‌ترین نقطه استان (مرز بازرگان) تا جنوبی‌ترین منطقه آن (بوکان) را به هم متصل می‌کند و از امکان ارتباطات زمینی مناسبی برخوردار است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به خروج آمریکا از برجام، استان آذربایجان غربی به دلیل اتصال به اروپا یک مزیت مهم به شمار می‌رود. و طی توافقی که با اتحادیه اروپا برای واردات و با ترکیه برای واردات دام زنده انجام شده است این توافق اهمیت بیشتری دارد.

وی همچنین اعلام کرد که از ترکیه به عنوان کشور مبدا واردات و دروازه واردات از اتحادیه اروپا استفاده خواهد شد همچنین از ظرفیت استان آذربایجانغربی هم برای صادرات مجدد  سود خواهیم برد.

*ماکو فرصت استثنایی در آذربایجان برای واردات

وجود منطقه آزاد ماکو در آذربایجانغربی مزیت بزرگی محسوب می‌شود که می‌توان از این ظرفیت نیز برای واردات از مرز ترکیه استفاده کرد در این زمینه سلیمانی رئیس منطقه آزاد ماکو گفت: ماکو بزرگترین منطقه آزاد کشور است و استفاده از مرز بازرگان،‌گمرک بازرگان، کریدور شمال و جنوب و طرفیت‌بندری ترکیه و مرز آذربایجان ظرفیت بسیار مناسبی را ایجاد کرده است.

سلیمانی گفت: 140 هزار هکتار اراضی کشاورزی هم در این منطقه وجود دارد که با انتقال آب از ارس با دبی 5.5 میلیون متر مکعب در سال می‌توان زنجیره گوشت قرمز را در این منطقه تقویت کرد.

محمد شهریاری استاندار آذربایجانغربی هم در باره ظرفیتهای این استان اعلام کرد: هم مرز بودن با ترکیه باعث شده ایران نه تنها به این کشور بلکه به بازار اتحادیه اروپاهم وصل شود.

وی گفت: گوشت قرمز و نهاده‌های دامی،‌ دارو و حتی سوخت از طریق این مرز مبادله خواهد شد.

در ادامه کامیار داهیم مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجانغربی هم واردات از مرز ترکیه را که از این به بعد سرعت و تسهیل بیشتری خو اهد یافت، فرصت مناسبی برای کاهش قیمت نهاده‌های دامی در داخل عنوان کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: