کد خبر: ۱۴۷۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - 19 November 2018
بانکداری ایرانی - بانک ملت در سال 97 نشان داده است که همچنان بهترین بانک نزد بانک های خصوصی و بورسی به لحاظ دارایی و بازدهی آن است.
 بانکداری ایرانی - بانک ملت در سال 97 نشان داده است که همچنان بهترین بانک نزد بانک های خصوصی و بورسی به لحاظ دارایی و بازدهی آن است.  

به گزارش بانکداری ایرانی ، این بانک در حوزه های  دارایی، حاشیه سود خالص ، بازده کل دارایی و  نسبت بازده حقوق سهامداران دارای شرایطی به مراتب بهتر از 17 بانکی است که اخیرا از سوی برخی از کارشناسان مورد ارزیابی قرار گرفته اند . 

بانک ملت دارایی بیش از تمامی این 17 بانک مورد ارزیابی دارد . دارایی بانک ملت افزون بر 261 هزار میلیارد ریال است که  حدود 80 هزار میلیارد این بانک با بانک بعدی یعنی بانک صادرات با دارایی 179 هزار میلیارد تومانی فاصله دارد. 

بانک ملت نسبت به پایان اسفند 96 با افزایش 18 درصدث دارایی روبرو شده است چرا که در پایان سال گذشته مجموع دارایی بانک حدود 2218 هزار میلیارد ریال بوده است. بر اساس این گزارش ، دارایی 2618 هزار میلیارد ریالی و سود  چهار هزار مییارد ریالی، بازدهی دارایی آن 0.3 درصد است که یکی از بازده های مورد قبول در صنعت بانکداری است. 

شایان ذکر است که بازده دارایی یا  ROA ، یک شاخص از چگونگی سودآوری شرکت وابسته به کل دارایی‌های آن شرکت می باشد.  ROA یک ایده درباره مدیریت کارآمد در رابطه با استفاده از دارایی‌ها در جهت تولید سود (دارایی‌های مولد) به ما می‌دهد که از طریق تقسیم سود سالیانه به کل دارایی شرکت محاسبه می‌شود.

یکی دیگر از ابزار تحلیل صورت‌های مالی بانکها و سایر شرکت ها، بازدهی حقوق صاحبان سهام است که میزان کارایی یک شرکت، در خلق سود خالص برای سهامداران را بررسی می‌کند. در واقع این نسبت بیان می‌نماید، که بنگاه اقتصادی به ازاء هر یک واحد سرمایه‌گذاری سهام‌داران، به چه میزان سود خالص برای آنها کسب می‌کند. در این رابطه بازده محاسبه شده، مربوط به تمام منابع متعلق به سهام‌داران است. بنابراین بازده حقوق صاحبان سهام علاوه بر سرمایه شرکت، منابع حاصل از سودهای تقسیم نشده (سود انباشته)، نسبت‌های مالی و سایر اندوخته‌ها را نیز در بر می‌گیرد که از محل تقسیم درآمد بر حقوق صاحبان سهام حاصل می شود. 

بر اساس این گزراش نسبت بازدهی حقوق صاحبان سهم بانک ملت 10.3 درصد است که یکی از مرغوب ترین بازدهی ها در بین بانکها و سایر شرکت‌های بورسی است . 



ردیفنام بانک/موسسهدارایی(میلیارد تومان)حاشیه سود خالص(درصد)بازده کل دارایی(درصد)نسبت بازده حقوق سهامداران(درصد)
۱اعتباری ملل۱۶.۶۵۰.۲۴.۷
۲اقتصادنوین۴۱.۶۷.۹۰.۲۴.۵
۳انصار۳۵.۹۱۸.۵۰.۸۱۷
۴ایران زمین۲۲.۳۴.۵۰.۱۱۹.۷
۵پارسیان۹۱.۰۶.۶۰.۱۲.۶
۶تجارت۱۳۹.۱۲۸۵۵.۶-۴.۶-۳۶۰.۵
۷حکمت۴.۵۱۵.۷-۰.۷-۴.۴-
۸خاورمیانه۹.۵۴۴.۲۲.۶۲۶.۵
۹دی۲۳.۳۱۳۵۱۲.۸-۸۵
۱۰رسالت۱۳.۳۴.۱۰.۲۳۵.۳
۱۱سرمایه۱۷.۵۲۴۳.۴۳۱.۵-۵۱.۵
۱۲سینا۱۸.۴۱۰.۵۰.۴۵.۴
۱۳صادرات۱۷۹.۰۶۱-۲-۱۹۰.۴-
۱۴کارآفرین۱۶.۱۱۳.۴۰.۴۵.۴
۱۵گردشگری۲۵.۶۲۳.۳-۱.۱-۹۸.۷-
۱۶ملت۲۲۱.۹۵.۷۰.۳۱۰.۳
۱۷پست بانک۹.۸۰.۷۰۲.۱
۱۸شرکت اعتباری کوثر مرکزی۲۰.۱۲.۴۰۱.۴
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: