کد خبر: ۱۴۵۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۴ - ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - 27 October 2018
مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه آماده سازی عرضه اولیه سهام پتروشیمی مروارید در بورس تهران دستکم تا دو ماه آینده فراهم می شود، گفت:این صندوق بنا دارد سهم مدیریتی خود را در بانک سرمایه واگذار کند.

بانکداری ایرانی ـ مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه آماده سازی عرضه اولیه سهام پتروشیمی مروارید در بورس تهران دستکم تا دو ماه آینده فراهم می شود، گفت:این صندوق بنا دارد سهم مدیریتی خود را در بانک سرمایه واگذار کند.

مهدی نیکدل مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان در گفتگو با  فارس با اشاره به آخرین وضعیت بانک سرمایه گفت: برای برون رفت از مشکلات این بانک و از طرفی تصمیم هیات مدیره برای فروش سهم 47.66 درصدی صندوق ذخیره در این بانک برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفته است.

در حال حاضر از طریق سرکت های تحت پوشش صندوق بیش از 47 درصد از سهام این بانک متعلق به ذخیره فرهنگیان است که با توجه به دستور العمل های بانک مرکزی و لزوم خروج از بنگاهداری تا سقف 10 درصد سهام ، می‌بایست این سهم کاهش یابد.

وی در برابر این پرسش خبرنگار فارس پیرامون اینکه با توجه به تحقق زیان انباشته 15 هزار میلیارد تومانی بانک سرمایه با سرمایه 17 هزار میلیارد تومانی و همچنین مقروض بودن 10 هزار میلیارد تومانی این بانک به بانک مرکزی بطور دقیقاً چه زمانی، زیان آوری بانک سرمایه حل می‌شود، پاسخ داد: همه بانک‌ها از منظر بدهی‌ها با مشکلات مواجه هستند اما اعلام انحلال بانک در اختیار صندوق ذخیره فرهنگیان نیست.

نیکدل اضافه کرد:  90 درصد بانک‌ها با زیان های انباشته مواجه اند. در بانک‌های تجاری به دلیل پرداخت بخشی از وجوه و ناتوانی از تسویه آن‌ها منجر به پیدایش مشکلات بسیاری برای بانک‌ها شد.

وی افزود:صندوق ذخیره فرهنگیان در بانک سرمایه فقط سهامدار است اما هیچ کس نمی‌پرسد چرا مالکان سایر بانک‌ها نباید در برابر وضعیت امروز بانک‌هایشان پاسخگو باشند.

زمانی که پلاسکو در در آتش می‌سوخت و آوار شد هیچ رسانه ای از بنیاد مستضعفان به عنوان صاحب آن نپرسید دلیل سقوط این ساختمان چه بود.

در ادامه نیز ، خجسته عضو هیات مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه ورشکستگی به معنای آنچه که در ماده 141 قانون تجارت آمده مشمول حال بانک‌ها و مؤسسات اعتباری نمی‌شود، گفت:بانک سرمایه تافته جدا بافته نیست اما به دلیل عملکرد تأسف بار هیات مدیره این بانک و ضعف مدیریت باعث شده تا با زیان سنگینی مواجه باشد.

وی افزود: مجموع دارایی‌های ثابت و سپرده‌های بانک سرمایه نزد بانک مرکزی هم اکنون بالغ بر 13 هزار میلیار تومان است اما زیان‌های بانک سرمایه اغلب ناشی از مطالبات مشکوک الوصول بوده که ظرف مدت اخیر بخش عمده ای از آن بطور نقدی وصول شده است.

در عین حال با شناسایی اموال بدهکاران و اعتراف به بدهی‌ها در مقابل مرجع قضایی پیگیری‌ها برای وصل مطالبات ادامه دارد.

خجسته در برابر این پرسش که آیا دارایی‌های بانک سرمایه می‌تواند پاسخگوی بدهی‌های این بانک باشد، گفت:با توجه به زیان‌های ناشی از عملکردهای گذشته ، رویکردی که بانک مرکزی در پیش گرفته مانع از سود سازی بانک سرمایه در شرایط بانکداری بدون ربا شده است.

نیکدل در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس پیرامون اینکه چرا با وجود فاصله گرفتن صنایع پتروشیمی دنیا از تولید متانول اما صندوق ذخیره فرهنگیان توسعه بیشتر شرکت‌ها و تولید کنندگان متانول را در پیش گرفته است ، پاسخ داد: در صنایع پایین دست پلیمری کشور سرمایه گذاری‌های بسیاری صورت گرفته و این در حالی است که پیش از این عنوان می‌شد تا سال 2005 تولید متانول به اشباع خواهد رسید.

با توجه به مشکلات محیط زیستی ایجاد شده در کشور چین که قصد داشت از زغال سنگ اقدام به تولید جایگزین‌های متانول نماید و در عین حال با توجه به تضامین موجود برای تولدی کاتالیست انتظار می‌رود تولید متانول دستکم تا سال 2025 میلادی از جذابیت برخوردار باشد.

اگر این جذابیت از دست برود و بازار با اشباع متانول مواجه شود به سرعت آنرا تبدیل به الفین برای واحدهای پتروشیمی می‌کنیم.

وی با اشاره به آمده شدن مقدمات عرضه اولیه سهام پتروشیمی مروارید تا دو ماه آینده از طریق بورس تهران گفت:در حال حاضر تاپیکو با سهم 19 درصدی و صندوق ذخیره فرهنگیان با سهم 46 درصد به عنوان سهامداران عمده پتروشیمی مروارید شناخته می‌شوند اما هر کدام بخواهند سهمی را در بازار عرضه کنند ،سهم مدیریتی خود را از دست می‌دهند که بورس تهران پیشنهاد داده با اصلاح اساسنامه و تعریف سهام ممتاز امکان عرضه اولیه این سهم فراهم شود.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: پیش‌تر سهم گاز مصرفی مجتمع پتروشیمی مروارید تخصیص داده نمی‌شد اما با تأمین آن هم اکنون به ظرفیت آن معادل با 40 درصد افزوده شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استقرار سیستم حاکمیت شرکتی خاطرنشان کرد: این سیستم برای شفافیت هر چه بیشتر مستقر شده و البته اطلاعات نیز به صورت شفاف در حال ثبت است اما به هر حال نهادهای بازرسی دیگر در صندوق ذخیره فرهنگیان مستقر نیستند و هیچ نهاد ناظری اکنون نماینده ندارد.

به گفته نیکدل هنوز ۱۸ درصد فرهنگیان شاغل عضو صندوق نیستند و برخی سهم کمتر از ۵ درصد دارند این در شرایطی است که هر بازنشسته ای از فرهنگیان که به صندوق معرفی شود در ظرف کمتر از دو تا سه ماه پرداختی به وی صورت می‌گیرد. ضمن اینکه شفاف سازی کامل در این خصوص انجام شده تا هیچ گونه ابهامی در این رابطه وجود نداشته باشد.

وی در برابر  این پرسش که چطور وقتی هنوز هیات امنا در صندوق ذخیره از سوی مدیر عامل تعیین می‌شود و فرهنگیان در تعیین آن‌ها هیچ نقشی ندارند از افزایش اعتماد این قشر به صندوق ذخیره فرهنگیان سخن می‌گوید، گفت: هیات امنا از طریق مدیر عامل انتخاب نمی‌شود بلکه هیات مدیره انتخاب شده اقدام به تعیین مدیر عامل می‌کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: