کد خبر: ۱۴۲۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - 15 September 2018
در دهه 60 و 70 که محیط زیست، منابع آب و حفظ آن‌ها اولویت اجرایی مسئولان نبود، از ابتدای شهرک انقلاب کاشان، یک جوی آب سیاه با بوی نامطبوع دیده می‌شد که در مسیر جاده کاشان به نوش‌آباد، فاضلاب صنایع، بیمارستان‌ها و منازل مسکونی را به مزارع کشاورزی هدایت می‌کرد.
به گزارش ایسنا، به دنبال اعتراض ساکنان شهرک انقلاب و شهروندان نوش‌آباد در این سال‌ها و با پیگیری مدیران شرکت آب و فاضلاب کاشان،به سرانجام در سال 1380 عملیات اجرای فاضلاب شهر کاشان به تصویب رسید.

معاون مهندسی و توسعه  شرکت آب و فاضلاب کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، اظهار کرد: فاضلاب به عنوان یک معضل زیست‌محیطی، در جوامع شهری بیشتر خودنمایی می‌کند و خسارت جبران‌ناپذیری را بر محیط‌زیست تحمیل می‌کند.

علی دلخواه گفت: فاضلاب شهری، علاوه بر آلودگی و مشکلات ناشی از دفع غیربهداشتی برای انسان و محیط‌زیست، بانفوذ در چاه‌های جذبی باعث آلودگی منابع آب زیرزمینی می‌شود.

وی افزود: مشکل چاه‌های جذبی فاضلاب، زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم  سالانه 28 میلیون و 500 هزار مترمکعب معادل 80 درصد آب آشامیدنی شهروندان منطقه بزرگ کاشان از طریق چاه‌های آب تامین می‌شود و احتمال نفوذ فاضلاب به این منابع، بهداشت آب را با خطر مواجه می‌کند.

وی با بیان اینکه شبکه جمع‌آوری فاضلاب کاشان در شهرک انقلاب به صورت پایلوت انجام شد، افزود: امروز با گذشت 17 سال، مطالعات فاضلاب برای هفت شهر کاشان، آران و بیدگل، جوشقان قالی، کامو و چوگان، قمصر، نیاسر و نوش‌آباد انجام شده و در سه شهر کاشان، قمصر، نیاسر عملیات اجرای آن گسترش یافته است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: اعتبارات تخصیصی جوابگوی هزینه توسعه شبکه فاضلاب شهری محدوده طرح نبود، بنابراین با جذب اعتباری معادل 75 میلیون یورو به صورت وام از بانک توسعه اسلامی، مدول دوم تصفیه‌خانه کاشان و بخشی از شبکه فاضلاب اجرا شد.

وی تصریح کرد: با توجه به پژوهش‌های انجام شده برای نیازهای آینده، تصفیه‌خانه فاضلاب کاشان در چهار مدول طراحی شدکه اجرای کامل آن خواهد توانست در شبانه روز 80 هزار مترمکعب فاضلاب را تصفیه کند.

وی با اشاره به بهره‌برداری از مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب کاشان، تصریح کرد: در این مرحله تصفیه 6600 مترمکعب فاضلاب در شبانه‌روز انجام می‌شود که تا 20 هزار مترمکعب قابل توسعه است. ظرفیت مدول دوم تصفیه‌خانه کاشان، 20 هزار مترمکعب در شبانه‌روز است و پساب آن برای صنعت، فضای سبز شهری و کشاورزی غیرمثمر به جای آب‌های سطحی و چاه‌های عمیق قابل استفاده است.

وی در مورد شبکه فاضلاب شهری کاشان، اظهار کرد: خطوط اصلی شبکه به طول 25 کیلومتر و با لوله‌هایی به قطر 500 تا 1200 میلی‌متر انجام شده و خطوط فرعی نیز با لوله‌هایی به قطر 200 تا 400 میلمتر به طول230 کیلومتر از اعتبارات بانک توسعه اسلامی انجام شده است.

برای درک اهمیت شبکه فاضلاب شهری باید تصور کرد که جوی آب سیاه فاضلاب که در سطح شهر روان بود، بوی نامطبوعی را باید تحمل کرد.

رییس اداره امور مشترکان شرکت آب و فاضلاب کاشان نیز گفت: تاکنون 24 هزار انشعاب در 45 هزار واحد نصب شده است، اما تنها شبکه داخلی 10 هزار واحد به شبکه فاضلاب شهری وصل شده است.

ابوالقاسم اربابی در مورد هزینه استفاده از خدمات فاضلاب شهری، اظهار کرد: هزینه خدمات دفع فاضلاب به صورت 70 درصد بهای آب مصرفی هر واحد محاسبه می‌شود که رقم قابل‌توجهی نیست.

وی تصریح کرد: عدم استقبال مردم برای اتصال فاضلاب منازل به شبکه فاضلاب شهری دلایلی دارد که هزینه‌های اتصال، تخریب‌های ناشی از عملیات عمرانی در منزل و پرداخت هزینه بالایی که برای چاه جذبی متحمل شده‌اند،  باعث شده مردم علاقه‌ای برای پرداخت هزینه دوباره و استفاده از فاضلاب شهری نداشته باشند.

وی تاکید کرد: برای جلب همکاری مردم در استفاده از شبکه فاضلاب شهری، اقدامات تشویقی ارائه شده که خرید انشعاب به صورت اقساط دو ساله، معرفی پیمانکار متخصص جهت انجام عملیات فنی  و ارائه تسهیلات از منابع شرکت از جمله آن‌ها است.

معاون فنی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: نباید بارش‌های فصلی تأثیری در ورودی و خروجی فاضلاب شهری به تصفیه‌خانه داشته باشد. البته ممکن است در شرایط خاص مانند بارندگی بهار امسال بخشی از روان آب‌ها از طریق دریچه‌های داخل شهری شبکه فاضلاب به‌طرف تصفیه‌خانه هدایت شده و مشکلاتی را ایجاد کند.

وی در خصوص تخلفات شهروندان، تصریح کرد: طبق قانون، شهروندان موظف هستند فقط فاضلاب داخلی منازل را به شبکه فاضلاب شهری متصل کنند و از وصل کردن آب باران پشت‌بام و حیاط منزل به شبکه فاضلاب شهری جلوگیری کنند. این کار برخلاف ضوابط و مقررات است و باید با افراد خاطی برخورد شده و از موارد مشابه در این شرایط پیشگیری شود.

البته باید توجه داشت که سودجویی برخی افراد یکی از معضلات جامعه انسانی است که همواره سایر افراد را با خطر روبرو می‌کنند از جمله آن‌ها، افرادی هستند که به صورت غیرمجاز از پساب فاضلاب شهری برای سیراب کردن دام و مزرعه خود استفاده می‌کنند.

معاون فنی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: پساب فاضلاب شهری پس از دو مرحله ضدعفونی وکلر زنی، با نظارت و مجوز اداره محیط‌زیست در مسیل موجود می‌تواند جاری شود، اما برخی شهروندان از این پساب برای استفاده دام و مزارع خود استفاده می‌کنند که خلاف قانون است.

وی افزود: واحدهای صنعتی یکی از مصرف‌کنندگان پساب فاضلاب هستند که با هماهنگی شرکت آب منطقه‌ای قابل‌واگذاری است و در حال حاضر توافق انتقال 15 لیتر آب در ثانیه معادل روزانه 1300 مترمکعب پساب فاضلاب شهری برای آبیاری فضای سبز با شهرداری کاشان انجام شده که با نصب الکترو پمپ در آینده نزدیک قابل بهره‌برداری خواهد بود.

دلخواه گفت: شرکت آب و فاضلاب کاشان با هدف نهادینه کردن فرهنگ مسئولیت اجتماعی برای حفظ محیط‌زیست و مدیریت مصرف آب، با مشارکت انجمن مردم‌نهاد کویر سبز، 16 هزار اصله نهال را در زمینی به وسعت هشت هکتار غرس کرده و با استفاده از پساب تصفیه‌خانه کاشان آبیاری می‌کنند.

به گزارش ایسنا، واقعیت آن است که یکی از دغدغه‌های شهروندان نحوه استفاده از پساب حاصل از تصفیه‌خانه فاضلاب شهری است که این موضوع نیز در جای خود بااهمیت است. چه بسا بی‌توجهی نسبت به راهکارهای استفاده منطقی از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب کاشان و روان شدن آن در مسیل رودخانه، مشکلات بزرگتری را بر جامعه و شهروندان تحمیل خواهد کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: