کد خبر: ۱۴۱۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - 01 September 2018
بانکداری ایرانی ـ بانک ها در 6 ماه گذشته حدود 6 هزار میلیارد تومان از سهام و اموال مازاد خود را فروختند اما نمی توان گفت حتماً بخش خصوصی آنها را خریده و نهادهای عمومی غیردولتی و شبه دولتی ها برای خرید اقدام نکرده اند؛ دولتی ماندن این اموال همچنان محل بحث و مشکل است.
بانکداری ایرانی ـ  معاون امور بانک، بیمه و شرکتی های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: بانک ها در 6 ماه گذشته حدود 6 هزار میلیارد تومان از سهام و اموال مازاد خود را فروختند اما نمی توان گفت حتماً بخش خصوصی آنها را خریده و نهادهای عمومی غیردولتی و شبه دولتی ها برای خرید اقدام نکرده اند؛ دولتی ماندن این اموال همچنان محل بحث و مشکل است.

امیر باقری در افتتاحیه بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی در محل همایش های بین المللی صداوسیما، افزود: از این واگذاری، میزان سهام شرکت ها چهار هزار و 600 میلیارد تومان و سهم املاک و اموال مازاد بانک ها نیز یک هزار و 400 میلیارد تومان اموال مازاد بوده است.

وی ادامه داد: «هرچند با جرات می توان گفت که این میزان اموال از سیستم بانکی خارج شده اما حجم اموال و سهام بانکی هزاران میلیارد تومان است و باید روند واگذاری ها همچنان با جدیت دنبال شود.»

باقری در پاسخ به این پرسش که چه کسی این اموال و سهام را از بانک ها خریده است، اظهار داشت: «نمی توان گفت حتماً بخش خصوصی آنها را خریده و نهادهای عمومی غیردولتی و شبه دولتی ها برای خرید اقدام نکرده اند؛ دولتی ماندن این اموال همچنان محل بحث و مشکل است.»

این مدیر بانکی افزود: وجود دارایی‌های موهوم و منجمد، تراز نبودن درآمدها و هزینه ها و نیز جریان وجوه نقد، بدهی دولت به سیستم بانکی، مطالبات غیرجاری و بنگاهداری بانک ها از جمله مشکلات امروز نظام بانکی کشور است که باید برطرف شود.

وی اجرای نظام حاکمیت شرکتی در نظام بانکی را مستند به قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور دانست و افزود: از سه سال پیش، حاکمیت شرکتی در بانک های دولتی در این قانون دیده شد و آیین نامه ها و بخشنامه های آن نیز در این مدت به آنها ابلاغ شد؛ اکنون در حال مذاکره با بانک های دولتی برای شیوه استقرار و زمان بندی آن هستیم.

معاون وزیر اقتصاد یادآور شد: در نظام حاکمیت شرکتی جایگاه، نقش و نحوه انتخاب اعضای هیات مدیره و رییس هیات مدیره به عنوان سیاستگذار، جایگاه و نقش کمیته های تخصصی و همچنین چگونگی ارتباط مجمع و رییس مجمع از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: با توجه به ارکان حاکمیت شرکتی، در بانک های دولتی تغییر نگرش و رفتار سهامدار واحد (دولت) از منظر پایبندی به اصول حاکمیت شرکتی، تغییر نگرش و رفتار قانونگذار از منظر پایبندی به اصول حاکمیت شرکتی به ویژه تخصیص بهینه منابع و احاله نکردن تکالیف به بانک ها، از چالش های اصلی استقرار این شیوه مدیریتی به شمار می رود.

به گفته وی، عمق کم اجرای حاکمیت شرکتی در ایران به ویژه بانک ها، عدم تفهیم نحوه تعامل ذینفعان و ارکان حاکمیت شرکتی و در نهایت تنظیم نحوه تعامل ارکان حاکمیت شرکتی، از چالش های عمده استقرار حاکمیت شرکتی در بانک های دولتی است.

وی افزود: با وجود این موانع، می توان گفت حدود 40 درصد از اصول حاکمیت شرکتی در بانک های دولتی اجرایی شده و بقیه آن که به روش های انتخاب رییس هیات مدیره و مدیر عامل باز می گردد، زمان می برد.

این مسئول در وزارت اقتصاد تاکید کرد: حفظ منابع سپرده گذاران، حفظ منافع سهامداران و دیگر ذی نفعان از مهمترین ویژگی های حاکمیت شرکتی است و باید دید که دولت به عنوان سهامدار بانک دولتی، چقدر در اجرا به این اصول پایبند می ماند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: