کد خبر: ۱۳۹۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۵ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - 29 July 2018
بانکداری ایرانی ـ بخش فناوری بانک ملت ، این بانک را به پیشروترین بانک در حوزه فناوری تبدیل کرد . حال، این بانک در حوزه فناوری اطلاعات قابلیت صادرات نرم افزار و راهکارهای بانکی به بازارهای خارمیانه را داراست.
بانکداری ایرانی ـ  بخش فناوری بانک ملت ، این بانک را به پیشروترین بانک در حوزه فناوری تبدیل کرد . این بخش از بانک ملت تاجایی پیش رفت که خدمات ارزنده‌ای برای بخش های مختلف کشور داشته است. از بین بردن قاچاق گازوییل تا خنثی‌کردن تحریم‌های ظالمانه امریکا از جمله اقداماتی است که بانک ملت در سال‌های اخیر انجام داده است. حال، این بانک در حوزه فناوری اطلاعات قابلیت صادرات نرم افزار و راهکارهای بانکی به بازارهای خارمیانه را داراست.

برای شناخت دقیق‌تر  از بخش فناوری بانک ملت و آگاهای از اقدامات آن؛ گفت‌ و گویی با مرتضی نجف معاون فناوری بانک ملت انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

بانک ملت در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به بانکداری الکترونیک انجام داده‌است چه توفیقی در این تلاش گسترده نصیب بانک ملت شده‌است؟

امروزه نمی توان کسب و کار را  از حوزه  «آی‌تی» جدا کرد و  هرکسی این تفکیک را  قائل شده و بخش فناوری را در اولویت چندم قراردهد، یعنی فضای کسب و کار  خود را نمی شناند و کارآفرین  موفقی نیست.

بانک ملت در این راستا گام‌های بزرگی برداشته است. بانک ملت با توسعه فناوری های نوین،  مراجعه به شعبه ها را به حداقل رسانده که علاوه بر کم‌کردن  هزینه در وقت و پول شهروندان ، منفعت محیط زیستی نیز داشته و آنها را از ماندن در ترافیک و ایجاد آلودگی نجات داده است. اقدامات بزرگ دیگری انجام داده است . 

در واقع بانک ملت در کسب  و کار و مسائل «آی‌تی» پیشرو است ؛ چرا که بانک ملت نخستین بانک ایرانی بوده که با راه انداختن سیستم نوین بانکداری و جامع در این حوزه پیشگام شد. ما تفاوت  اساسی بین بانکداری سنتی و نوین تفکیک قایل شدیم و سعی کردیم بانکداری نوین را توسعه دهیم و بانکداری سنتی را به حاشیه برانیم. بر این اساس شرایطی را بوجود آوردیم تا مشتریان کمتر به پیشخوان  شعب مراجعه کنند. ما برای توسعه کار و ایده خود،  شرکت‌های بزرگی را تاسیس کردیم با دیگر شرکت‌ها همکاری کردیم  و کارها را دسته‌بندی کردیم و برای هرکدام از بازارهای ایران فیلد جداگانه‌ای باز کردیم تا در همه حوزه ها به واسطه بانکداری نوین حضور داشته باشیم. 

این تفکیک بازار بانک ملت در برخی مواقع به گونه‌ای بوده که گویی کارها بصورت موازی در بانک ملت انجام شده است. آیا این مشکلی ایجاد نمی کند ؟

خیر. اینکه خدمات ارائه شده در "سکه"  همزمان در  "همراه پلاس " قرار می‌دهیم به معنی این نیست که چتر جدایی برای کسب و کار درست کردیم بلکه بانکی به نام بانک ملت وجود دارد که همه شرکت‌هایی که بانک‌مرکزی و دیگر نهادهای نظارتی اجازه دادند که داشته باشیم زیر نظر این بانک فعالیت می‌کنند و  هماهنگی کامل و  دقیقی بین این شرکت‌ها وجود دارد. شرکت‌های بیمه، صرافی، کارگزاری و شرکت‌های فناوری که در واقع  سبد محصولات بانک ملت را ارائه می دهند با هماهنگی کامل در حال فعالیت هستند. 

سرمایه‌گذاری بانک ملت در بخش فناوری افزایش چشم گیری داشته است این سرمایه‌گذاری را تشریح می‌کنید؟

سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام شده اما از ارائه آمار دقیق معذورم .  بطور کلی می توانم بگویم که چهار سایت در حال فعالیت است که سرمایه‌گذاری‌های زیادی روی آنها انجام شده‌است . 

در فراتر از مرزهای ایران فعالیت بانک ملت در حوزه فناوری چگونه است؟

شرکت‌های خارجی که در حوزه فناروی فعال هستند و با ایران نیز همکاری دارند ، «بهسازان» و « به‌پرداخت »را به درستی می شناسند مثلا  «آی‌بی‌ام»  تجهیزات خود را به بانک ملت ارائه کرده است و همکاری‌های خوبی با دنیای خارج داریم  و در حال افزایش این همکاری هستیم و برنامه بلند مدت بانک ملت این است که برنامه ها و نرم افزارهای خود را به دنیا صادر کند و می‌خواهد  محصول خود را به کشورهای همسایه عرضه کند و کار به جایی برسد که بانک‌های کشورهای منطقه به سراغ  محصولات ما بیایند. 

وضعیت رتبه‌ای «پی‌اس‌پی»های بانک ملت در ایران چگونه است؟

به جرات می توان گفت که «پی‌اس‌پی» بانک ملت در خاورمیانه در رده نخست قرار دارد به لحاظ منبع ، سرمایه ، تراکنش و سودآوری از همه «پی‌اس‌پی» های داخلی فاصله زیادی دارد و در منطقه رقیب ندارد.

رویکرد بانک ملت در خصوص  فضای رقابت تنگاتنگ  فناروی به چه صورتی است؟

زمانی زیرساخت های فناروی بانک ملت مختص به دو شرکت بود و برای اینکه محدودیت های خود را برداریم و در شرایط تحریمی بتوانیم فعالیت مفید تری داشته باشیم با دیگر بانک‌ها و شرکت‌ها همکاری می کنیم و محصولات خود را به همه بانک‌ها و شرکت‌ها عرضه می‌کنیم  و فضای بازی را بوجود آوردیم و در بخش اموزش راه اندازی  سیستم و فعالیت های زیر ساختی و غیره همکاری می کنیم همچنین در بخش نرم افزاری نیز فعالیت گسترده‌ای داریم. ما بیش از 40 میلیون حساب داریم که به راحتی در حال ارائه خدمات به آنها هستیم. 

تمام محصولات ، سخت افزارها و نرم افزارهای بانک ملت از بهترین ها مانند ibm هستند و لبه  تکنولوژی دنیا دست ماست  که بواسطه متخصصان داخلی بومی سازی شده و پشتیبانی می شود .

بانک ملت در حال کار روی  هسته (   CORE ) دوم بانکی خود  است که تا پایان شهریور بخشی از آن رونمایی می شود و بانک می تواند با همه بانکهای ایرانی  همکاری کند و محصولات خود را به همه عرض کند و حتی این آمادگی را دارد که شرکت مشترکی تاسیس کند تا این همکاری در شرایط امن تری به فعالیت بپرازد. 

شعار بانک ملت این است که اگر این دچار تحریم است ما نباید خود تحریمی داشته باشیم و بانک ملت با به دلیل اینکه همکاری خوبی با اپراتورها دارد فعالیت گسترده ای در این زمینه ها دارد . 

در خصوص جایگاه سوخت و احتمال کنار رفتن بانک ملت از این پروژه است گفته می‌شود که آن سیستم دارای هزینه بالایی بود. نظرتان چیست ؟

بانک ملت امادگی کامل دارد تا سیستم های جدید را برای آنها راه اندازی کند و در حال حاضر در  همین نمایشگاه بارگذاری شده و در حال فعالیت است تصمیم با شرکت پخش فرآرده‌هاست اما در نظر داشته باشید که  سیستمی که در حال حاضر در حال راه اندازی است بسیار دقیق و حرفه ای است و افزون بر  300 میلیارد تومان قیمت دارد و  بانک ملت این هزینه را متقبل شده است علاوه بر این بانک ملت با تمام تلاش خود در هیمن زمینه عامل برای جلوگیری از قاچاق گازوییل بوده و تا کنون همکاری خوبی بی بانک ملت و پخش فراورده ها برقرار بوده و امیدواریم که ادامه داشته باشد ، اما بانک ملت هم در این زمینه  اقدامات بزرگی انجام داده است حتی در مناطقی از کشور که امکانات مخابراتی و زیر ساختی وجود نداشت نیز حضور داشتیم . 

آیا در حال حاضر قراردادی با پخش فرآورده دارید ؟

بله قرارداد ما نامحدود بوده و زمان مشخصی ندارد و در حال حاضر به این شرکت ارایه خدمت میکنیم.

سوال مهم این است که شرکت‌های رقیب در حال گسترش و توسعه هستند.  آیا آنها در آینده سهم بازار بانک ملت را از بانکداری الکترونیک کم نمی کند؟ 

خیر. سهم بانک ملت کم  نمی شود دیگران حق دارند از این بازار سهمی داشته باشند و رقابت سالمی وجود دارد.  علاوه بر این ما هم در حال توسعه  هستیم  و فعالیت خود را گسترش می دهیم به عنوان مثال در حوزه همین پخش و فراورده ما اخیر،  360 هزار  پوز خیرداری کردیم و کارهای دیگری را در دست اجرا داریم . 

در خصوص سهام شرکت هایی مانند به پرداخت ما دنبال حباب سازی نیستم بلکه به دنبال تقویت شرکت هستیم تا سود عملیاتی و فعالیت های شرکت واقعی و با کیفیت باشد و هرکسی دنبال سفته بازی و کارهای غیر قانونی روی سهام است باید به دنبال شرکت دیگری برود . 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: